Gå til innhold

Noen spørsmål!

Ranger emnet


Hansien

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og 2 andre personer sitter her nå i finnland og diskuterer bil og regler.

 

Vist man har lånt bort sin bil til en venn(inne) og denne personen blir tatt i fotoboks (Si 110 i 60 sone). Bildet er ikke klart nok til å indentifisere personen så dem kontakter eier av bil, kan eier av bil miste førerkort PGA han nekte å oppgi navn på sjåfør?

 

 

(Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert.)

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe likt til svaret over.

 

Bildet av føreren er alfa omega. Kan ikke føreren identifiseres med 100% sikkerhet skal i utgangspunktet saken henlegges.

 

Hvis fører av kjøretøyet som blir knipset i en fotoboks ikke er eier av kjøretøyet, blir boten sendt til registrert eier iht Autosys, hvis den i det hele tatt blir sendt.

Hvis identifisering av sjåføren er vanskelig og/ eller umulig: Eiere av privatregisrerte kjøretøy plikter IKKE å opplyse hvem det var som kjørte, i hvert fall IKKE hvis en sier det var et medlem av nærmeste famile. Da skal saken i utgangspunktet henlegges. Iht norsk lov er nemlig IKKE pliktig å vitne mot/ angi medlemmer av nærmeste famile.

 

Hvis politiet kan bevise at personen som kjørte ikke tilhører din næmeste familie. Så er jeg litt mer usikker. Hvis personen ikke kan identifiseres på bildet, er det bare å hevde at personen tilhører nærmeste familie. De kan jo gjerne kalle inn hele slekta, men hjelper ikke noe. Siden personen ikke kan identifiseres på bilde.

Man vet aldri hvilken dag som blir den siste. Så lev hver dag som den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg og 2 andre personer sitter her nå i finnland og diskuterer bil og regler.

 

Vist man har lånt bort sin bil til en venn(inne) og denne personen blir tatt i fotoboks (Si 110 i 60 sone). Bildet er ikke klart nok til å indentifisere personen så dem kontakter eier av bil, kan eier av bil miste førerkort PGA han nekte å oppgi navn på sjåfør?

 

 

(Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert.)

 

Uten å henvise til en hel masse paragrafer, skal jeg gi et kort og greit svar.

 

Nei, du mister ikke førerkortet fordi du nekter å oppgi navnet på sjåføren, men du kan bli dømt for ikke å fortelle sannheten ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår