Gå til innhold

(A6 C4) Lyd i høytalerne bak ved bruk av "aftermarket" cd-spiller

Ranger emnet


SierraTyphoon

Anbefalte innlegg

Først:

Er det noen der ute som har fått dette til uten å bytte høytalere/ledninger bakover?

 

Jeg vet jo at høytalerene bak har egen forsterker, og at for å koble de til en f.eks alpine spiller som jeg har kjøpt, så må jeg koble de til en av line out utgangene på alpinen. "Problemet" er jo at da må jeg lage med noen ledninger med RCA i ene enden, og plugger for den gule kontakten i den andre enden. Det skal jo gå greit, men hvordan skal de kobles?

Den gule kontakten har nemlig ikke noe LR- og LR+, men bare LR og RR. RCA kontakten må vel få - eller + fra en plass, er det COM pinnen på den gule som skal brukes på begge som -?

 

Edit:

Fant ut at COM pinnen skal brukes som felles -. Så det som står igjen da, er:

 

Siden høytalerene bak bruker forsterker, er denne forsterkeren alltid på, eller må jeg også finne ut hvilken ledning jeg skal koble på remote for forsterkeren bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på høytaleren, en skikkelig gromforsterker :)

 

Er du helt sikker på at den sitter på høytaleren?

Hvis den gjør det, hvorfor er det da en kontakt med (?)5 ledninger som går inn der?

Jeg mener jeg har hørt at det skal vere en forsterker en plass, annen plass enn på høytaleren, men godt mulig dette var bose.

 

I morgen tror jeg at jeg skal prøve med hi-level signal i stedet for den vanlige low/line out, så får vi se om det hjelper...

 

Hadde egentlig ikke trodd det var noe galt med selve høytaleren/forsterkeren siden det er likt på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hehe, ja det var litt av en bump gitt!

 

Nei jeg har ikke fått noe mer lyd bak, men jeg har derimot funnet ut at det som regel blir dårlig kontakt i ledningene rundt element/forsterker. Mange får lyd i dem bare ved å friske opp loddingene litt. Tenkte jeg skulle se litt på dette i påsken eller i sommer, men jeg har også en annen bil som stjeler mesteparten av oppmerksomheten min, så vi får se hva jeg får til...

 

Fint om du gir tilbakemelding hvis du får det til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har noe med loddingene å gjøre.. Høytalerene bak funket fint på org. spilleren, men når jeg bytta til en nyere pioneer, fikk jeg bare lyd i fremhøytalerene.. Jeg hadde ikke akkurat samme kontaktstykker som på bildet over, men jeg hadde 2 vanlige iso-koblinger, + en liten firkantig sak på ca 1cmx1cm med 3-4-5 ledninger i.. Regner med disse er til bakhøytalerene? Får ikke lyd bak uansett hvordan jeg kobler disse ledningene har jeg funnet ut.. :(

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... Nå er det så lenge siden jeg holdt på med dette her, at jeg husker ikke hvordan det var. Men jeg visste det da, med andre ord så fant jeg koblingsskjema på nettet en plass, prøv å søk opp litt info til original-spilleren så finner du sikkert noe.

 

Men tror det skal være som du sier, at den 1x1 kontakten går til bak-høytalerne. Er sikkert 2stk pluss ledninger, og så lurer jeg på om de hadde feller jording ut ifra det jeg skrev tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg husker at fargene på ledningene i den 1x1-kontakten var "typiske" høytaler-ledningsfarger.. Altså den ene var hvit og den andre hvit/rød og de andre var hvit/sort og hvit ellernoe slikt.. Fant ihvertfall et slags mønster på det der, men fikk aldri lyd i bakhøytalerene.. Koblet jeg noen ledninger inn på høytalerutgangen til spilleren, susa det bare i framhøytalerene, og en liten piping i bakhøytalerene.. :\

 

Har søkt opp og ned ang koblingsskjema på org.spilleren, men finner lite forståelig.. :\

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbiller meg disse satt på en annen stikk enn ISO?

Er vel "så enkelt" at disse bare flyttet over på ISO kontakten?

Er rundt 8 mnd siden jeg byttet spiller i min A6 C4, så jeg skal ikke komme å si det er sånn det er, for jeg er mest fan av lyd forran og bass bak, så jeg dret i høytallerene i bakdørene :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at ikke disse forsterkerne på høytalerne skal tilkobles høynivåutgang?

 

Som nevnt så er det lenge siden jeg holdt på med dette, men tror at begge deler hadde samme resultat, selv om det høres litt merkelig ut... mulig at jeg husker feil

Jeg fikk litt lav lyd i diskantene, det var alt

 

Innbiller meg disse satt på en annen stikk enn ISO?

Er vel "så enkelt" at disse bare flyttet over på ISO kontakten?

Er rundt 8 mnd siden jeg byttet spiller i min A6 C4, så jeg skal ikke komme å si det er sånn det er, for jeg er mest fan av lyd forran og bass bak, så jeg dret i høytallerene i bakdørene :)

 

pinnene i den lille 1x1 kontakten er mye mindre enn i iso kontakten, så det er i alle fall ikke mulig å bare flytte over uten noe modifikasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår