KingSnake Skrevet April 8, 2008 Rapporter Share Skrevet April 8, 2008 Hei Da jeg endelig er ferdig med utdannelsen ble det mulighet for å kunne starte et bilprosjekt. Bilen kalles på folkemunne "Seksogsøtti'n" (Må uttales med litt drag over "ø-en"):-) Da jeg har vært fascinert av ener-golf i mange år. Og at jeg syns retro-stilen er ganske så tøff falt valget på dette. Etter å ha mysa litt på Autodb fant jeg en '76 modell 1,1 liter. Fargen var jo også riktig, da denne var grønn. Flott representasjon av 70-tallet. :op: Bilen var i forholdsvis grei befattning så jeg slo til. Bilen skal visst nok ha stått i 10 år. Planen i utgangspunktet er å få den EU-godkjent slik at den kan brukes i sommer, for så å ta fullrenovering fra høsten av. Kortsiktig plan: - Sveise kanal - Eu godkjenning - Senking (coilovers) - Andre felger, hadde håpet på BSS RS eller andre retrofelger. Fremtidig plan: - Sveise hjulbue bak høyre side - Sveise bakplate - Ny lakk - Nytt listverk rundt alle ruter - Takgrind - 1,8 liter motor med gasser. - Prøve å finne dashbord ute sprekk og dørsider uten sprekk. Kanskje det er noe der ute som vet om en motor med gasser. Eller har anbefalinger på hvordan motor jeg bør velge. Har ikke lyst til å sette inn motor med innsprut da jeg vil holde bilen mest mulig original. (Så langt det lar seg gjøre) Legger ved noen bilder: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sc0ot Skrevet April 8, 2008 Rapporter Share Skrevet April 8, 2008 FOR ett interiør! OG for en bil generelt. nydelig, rett og slett! Siter Golf 1985 mod Cab! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
passat kara Skrevet April 8, 2008 Rapporter Share Skrevet April 8, 2008 Gratulere med kjempe fin bil :) Ser strøken ut, både inni og utvendig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
drturbo Skrevet April 9, 2008 Rapporter Share Skrevet April 9, 2008 Sett inn en 1.8 fra g2.Grenrør og en weber 32/36 på denne gjør susen... Da får du en sprek og økonomisk maskin med krååååååååm luftfilter Husk at du må bytte/motorfester og girkasse. Ny gasser fikser jeg billig. Tommy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad_Maxx Skrevet April 9, 2008 Rapporter Share Skrevet April 9, 2008 Sett inn en 1.8 fra g2.Grenrør og en weber 32/36 på denne gjør susen...Da får du en sprek og økonomisk maskin med krååååååååm luftfilter Husk at du må bytte/motorfester og girkasse. Ny gasser fikser jeg billig. Tommy Mer porr med et par dobble vel? Men, klart, drivstofføkonomien blir så som så (for å si det mildt :D ) Siter Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow. James Dean Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Espen Skrevet April 9, 2008 Rapporter Share Skrevet April 9, 2008 Nydlig bil!!!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leken90cab Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 :cool: denne fikk du vel ikke billig...? Kjempefin bil... som egentlig bør få være sånn...:cool: Siter 98 Golf 1,6SR/ 08 Touran 1,9TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
drturbo Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Mer porr med et par dobble vel? Men, klart drivstofføkonomien blir så som så (for å si det mildt :D ) Klart det er hel fett med 2 dobble, men jeg tror det er litt overkill på en standard 1.8... Men jeg fikser 2 nye weber dcoe 40mm med innsug for 8000,- om ønskelig. Tommy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Hvordan i helv*** er det mulig å finne et så strøkent interiør på en 76 modell? Det må da være byttet?? Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Böhser Onkäl Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Først og fremst gratulerer med en skikkelig fin bil"! Lofotengrün og cognacfarget interiør er alltid vakkert isammen:). I en såvidt bra bevart Einser av gammel årgang er det for jævlig å bytte ut teknikken (selv om en 1,1 jo går latterlig dårlig, som vi alle veit;)). Jeg ville nok forsøkt å få tak i en DX eller EV (begge 1,8 112 HK) som motorbasis, om du skal bygge om til 827-blokk. Personlig tror jeg at jeg ville ha lempa inn en sintere 801-blokk (f.eks. en HH eller GK. Begge disse er 1,3 Polo-motorer, som ingen vil ha -> billig i innkjøp og du må ikke sveise om det høyre motorfestet). Den sølvgråe GL'en her har en Sorg-motor på HH-basis. Dette er temmelig unikt, spør du meg (om enn ikke den letteste måten å få en Einser rask på, men kult i aller høyeste grad). Tips og inspirasjon kan hentes fra prosjekttråden til eieren på det utmerkede golf1.info-forumet (anbefales! Her er det ENORMT mye kompetente folk!) golf1.info Forum | Golf 1 | tim´s motorumbau auf 1,3 L sorg mit 40er weber doppelvergaser Siter Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingSnake Skrevet April 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Hei alle sammen. Veldig artig med litt respons rundt bilen, det er det som er så stas med forum. For å få avklart tilstanden på bilen med engang så ser jeg nå i etterkant at bildene lyver litt. Den er litt sliten i lakken. Kanalene må sveises litt på begge sider. Store deler av hjulbuen bak på passasjersiden må byttes. Det er 2 hull på bakplata. Litt småbulker her og der. Og listverket har krympet og krommen er blass. Så det er nok å henge fingrene i... Men det er ikke noen antydning til rusthull verken i motorrom eller under bilen. Og grunnfargen er rett for meg. Stoler og baksete er uten hull. Trenger bare litt rens, noe som virker nesten litt sykt. Hvor mye jeg betalte er min egen sak..mannen fikk penger og jeg fikk bil...:-) hehe.. Motorvalg: Det jeg har lyst til er å få en motor med litt futt i, men jeg har ikke tenkt til å kaste den originale motoren. Den skal shines opp og ting skal lages slik at jeg greit kan sette den inn igjen. Den har antagerligivs en større samleverdi med original utrustning. Men man får ta litt etterhvert. Har mellom 150-200 reisedøgn i året på ymse offshorebåter på ymse plasser i verden, så det vil nok gå i litt rykk og napp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Böhser Onkäl Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Motorvalg: Det jeg har lyst til er å få en motor med litt futt i, men jeg har ikke tenkt til å kaste den originale motoren. Den skal shines opp og ting skal lages slik at jeg greit kan sette den inn igjen. Den har antagerligivs en større samleverdi med original utrustning. Dersom du skal kunne sette den tilbake til originalstand utgår 827-blokk (dvs. 1,5L Golf-motor og større), ettersom du bl.a. må flytte det høyre motorfestet for å kunne montere en slik. Da er du nødt til å satse på en 801-blokk (samme motortypen du allerede har). Dette kan også bli kult og gå helt greit, selv om det blir en del som må gjøres på motoren og du har fremdeles under 16V PL-effekt (129HK). Siter Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingSnake Skrevet April 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Dersom du skal kunne sette den tilbake til originalstand utgår 827-blokk (dvs. 1,5L Golf-motor og større), ettersom du bl.a. må flytte det høyre motorfestet for å kunne montere en slik. Da er du nødt til å satse på en 801-blokk (samme motortypen du allerede har). Dette kan også bli kult og gå helt greit, selv om det blir en del som må gjøres på motoren og du har fremdeles under 16V PL-effekt (129HK). Hmm, har har hørt litt om dette motorfestet. Er det ikke mulighet til å kunne få laget til noe uten å flytte det? Noen som vet hvordan ET man må ha på felgene ved 7" bredde for at det ikke skal subbe i hjulbuene og derfor unngå å valse hjulbuene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Böhser Onkäl Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Det er bortimot 20cm forskjell på plasseringa av motorfestet på rammevangen, så den egne konstruksjonen man da måtte lage vil ikke med min halvgreie innsikt i fysikk være direkte optimal for å ta opp kreftene mellom motor og karosseri. Kort sagt: Glem det. Det er køddent å få plass til både hjul og vettug senking uten å valse. ET 35 (som de fleste alufelger ofte har) vil ofte butte i fjærebeina, om du skal ha gewinde, mens ET 25 vil subbe i skjermkantene. Jeg vil tro grensesnittet går rundt ET 28 (som f.eks. Ronal Turbo kan leveres i). Da med 185/45-15. Men helt ærlig tror jeg du må ha smalere felg enn 7", dersom det både skal senkes skikkelig og ikke valses. Da er alternativet 6,5X15 ET 33 BBS RM (originalfelger til Golf/Corrado G60) eller Pirelli P-slots i 5,5X15 ET 38 (tilbehørsfelger til Golf 1 GTI). Siter Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
drturbo Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Sett inn en 1.6l 801 blokk fra polo 6n, da får du kvikk motor, noenlunde samme utseende,og slipper å bygge om motorfester. Disse er rimelige og greie motorer, og du får de med 5tr kasse. Tommmy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.