Gå til innhold

"Seksogsøtti'n" '76 Golf 1,1

Ranger emnet


KingSnake

Anbefalte innlegg

Hei

 

Da jeg endelig er ferdig med utdannelsen ble det mulighet for å kunne starte et bilprosjekt.

Bilen kalles på folkemunne "Seksogsøtti'n" (Må uttales med litt drag over "ø-en"):-)

 

Da jeg har vært fascinert av ener-golf i mange år. Og at jeg syns retro-stilen er ganske så tøff falt valget på dette.

 

Etter å ha mysa litt på Autodb fant jeg en '76 modell 1,1 liter. Fargen var jo også riktig, da denne var grønn.

Flott representasjon av 70-tallet. :op:

Bilen var i forholdsvis grei befattning så jeg slo til.

 

Bilen skal visst nok ha stått i 10 år.

 

 

Planen i utgangspunktet er å få den EU-godkjent slik at den kan brukes i sommer, for så å ta fullrenovering fra høsten av.

 

Kortsiktig plan:

- Sveise kanal

- Eu godkjenning

- Senking (coilovers)

- Andre felger, hadde håpet på BSS RS eller andre retrofelger.

 

Fremtidig plan:

- Sveise hjulbue bak høyre side

- Sveise bakplate

- Ny lakk

- Nytt listverk rundt alle ruter

- Takgrind

- 1,8 liter motor med gasser.

- Prøve å finne dashbord ute sprekk og dørsider uten sprekk.

 

Kanskje det er noe der ute som vet om en motor med gasser. Eller har anbefalinger på hvordan motor jeg bør velge. Har ikke lyst til å sette inn motor med innsprut da jeg vil holde bilen mest mulig original. (Så langt det lar seg gjøre)

 

Legger ved noen bilder:

DSC00015.jpg

 

DSC00044.jpg

 

DSC00019.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sett inn en 1.8 fra g2.Grenrør og en weber 32/36 på denne gjør susen...

Da får du en sprek og økonomisk maskin med krååååååååm luftfilter

Husk at du må bytte/motorfester og girkasse.

Ny gasser fikser jeg billig.

Tommy

 

Mer porr med et par dobble vel? Men, klart, drivstofføkonomien blir så som så (for å si det mildt :D )

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst gratulerer med en skikkelig fin bil"! Lofotengrün og cognacfarget interiør er alltid vakkert isammen:).

 

I en såvidt bra bevart Einser av gammel årgang er det for jævlig å bytte ut teknikken (selv om en 1,1 jo går latterlig dårlig, som vi alle veit;)).

 

Jeg ville nok forsøkt å få tak i en DX eller EV (begge 1,8 112 HK) som motorbasis, om du skal bygge om til 827-blokk.

 

Personlig tror jeg at jeg ville ha lempa inn en sintere 801-blokk (f.eks. en HH eller GK. Begge disse er 1,3 Polo-motorer, som ingen vil ha -> billig i innkjøp og du må ikke sveise om det høyre motorfestet).

 

Den sølvgråe GL'en her har en Sorg-motor på HH-basis. Dette er temmelig unikt, spør du meg (om enn ikke den letteste måten å få en Einser rask på, men kult i aller høyeste grad).

 

 

Tips og inspirasjon kan hentes fra prosjekttråden til eieren på det utmerkede golf1.info-forumet (anbefales! Her er det ENORMT mye kompetente folk!)

 

golf1.info Forum | Golf 1 | tim´s motorumbau auf 1,3 L sorg mit 40er weber doppelvergaser

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Veldig artig med litt respons rundt bilen, det er det som er så stas med forum.

 

For å få avklart tilstanden på bilen med engang så ser jeg nå i etterkant at bildene lyver litt. Den er litt sliten i lakken.

Kanalene må sveises litt på begge sider. Store deler av hjulbuen bak på passasjersiden må byttes. Det er 2 hull på bakplata. Litt småbulker her og der. Og listverket har krympet og krommen er blass. Så det er nok å henge fingrene i...

Men det er ikke noen antydning til rusthull verken i motorrom eller under bilen. Og grunnfargen er rett for meg. Stoler og baksete er uten hull. Trenger bare litt rens, noe som virker nesten litt sykt.

 

Hvor mye jeg betalte er min egen sak..mannen fikk penger og jeg fikk bil...:-) hehe..

 

Motorvalg:

Det jeg har lyst til er å få en motor med litt futt i, men jeg har ikke tenkt til å kaste den originale motoren. Den skal shines opp og ting skal lages slik at jeg greit kan sette den inn igjen. Den har antagerligivs en større samleverdi med original utrustning.

 

Men man får ta litt etterhvert. Har mellom 150-200 reisedøgn i året på ymse offshorebåter på ymse plasser i verden, så det vil nok gå i litt rykk og napp.

 

DSC00047.jpg

 

DSC00021.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorvalg:

Det jeg har lyst til er å få en motor med litt futt i, men jeg har ikke tenkt til å kaste den originale motoren. Den skal shines opp og ting skal lages slik at jeg greit kan sette den inn igjen. Den har antagerligivs en større samleverdi med original utrustning.

 

Dersom du skal kunne sette den tilbake til originalstand utgår 827-blokk (dvs. 1,5L Golf-motor og større), ettersom du bl.a. må flytte det høyre motorfestet for å kunne montere en slik. Da er du nødt til å satse på en 801-blokk (samme motortypen du allerede har). Dette kan også bli kult og gå helt greit, selv om det blir en del som må gjøres på motoren og du har fremdeles under 16V PL-effekt (129HK).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal kunne sette den tilbake til originalstand utgår 827-blokk (dvs. 1,5L Golf-motor og større), ettersom du bl.a. må flytte det høyre motorfestet for å kunne montere en slik. Da er du nødt til å satse på en 801-blokk (samme motortypen du allerede har). Dette kan også bli kult og gå helt greit, selv om det blir en del som må gjøres på motoren og du har fremdeles under 16V PL-effekt (129HK).

 

Hmm, har har hørt litt om dette motorfestet. Er det ikke mulighet til å kunne få laget til noe uten å flytte det?

 

Noen som vet hvordan ET man må ha på felgene ved 7" bredde for at det ikke skal subbe i hjulbuene og derfor unngå å valse hjulbuene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bortimot 20cm forskjell på plasseringa av motorfestet på rammevangen, så den egne konstruksjonen man da måtte lage vil ikke med min halvgreie innsikt i fysikk være direkte optimal for å ta opp kreftene mellom motor og karosseri. Kort sagt: Glem det.

 

Det er køddent å få plass til både hjul og vettug senking uten å valse. ET 35 (som de fleste alufelger ofte har) vil ofte butte i fjærebeina, om du skal ha gewinde, mens ET 25 vil subbe i skjermkantene. Jeg vil tro grensesnittet går rundt ET 28 (som f.eks. Ronal Turbo kan leveres i). Da med 185/45-15. Men helt ærlig tror jeg du må ha smalere felg enn 7", dersom det både skal senkes skikkelig og ikke valses. Da er alternativet 6,5X15 ET 33 BBS RM (originalfelger til Golf/Corrado G60) eller Pirelli P-slots i 5,5X15 ET 38 (tilbehørsfelger til Golf 1 GTI).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår