Gå til innhold

Kjøre med henger uten BE.

Ranger emnet


5E

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøre til Gatebil i Juli med en bil på henger..

 

Jeg har kun førerkort klasse B og skal dra en bil som veier 700-800 KG.

 

Det jeg lurer på da er hva som skjer hvis jeg blir stoppa med henger uten å ha BE?

 

Vet noen?

- 86 Audi Coupe Quattro

- 86 BMW 518i E28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir stoppet.

 

Blir bett om og ta av hengeren, bot på 8000 kr ( ja det er det boten er på per dags dato )

 

Grunn : en bilhenger veier såpass mye at den krever at bilen takler i fra 1800 kilo og oppover på henger last.

 

Noe som gjør at du går over de verdiene du har lov til og kjøre med klasse B.

 

Ta BE lappen, koster ca 4000 kr, 1 av 200 stryker.

Ingen teori prøve, men et kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på dette temaet... Hvis jeg har en bil som har lov å dra 1800kg og jeg har en bilhenger med bil på som tilsammen veier 1700kg, har jeg da lov å kjøre? Dette er jo innfor 3500kg.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på dette temaet... Hvis jeg har en bil som har lov å dra 1800kg og jeg har en bilhenger med bil på som tilsammen veier 1700kg, har jeg da lov å kjøre? Dette er jo innfor 3500kg.

 

Med bare Klasse B, er det maks vekter som gjelder, uansett om slepet veier mindre. Sjekk i vognkorta hva som er maks tillatt totalvekt på hengeren og legg dette sammen med maks tillatt totalvekt på trekkbilen, da har du mest sansynlig over 3500kg.

Dessuten skal ikke maks vekt på hengerslep være mer enn maks vekt på trekkbil.

Med Klasse BE derimot er det de reele vektene som gjelder, og ikke maks vekter...

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Som jeg sa, om jeg har en bil på 1600kg tilatt totalvekt, og den bilen har lov å dra 1800kg, å så har jeg en bilhenger som veier 500kg og en bil oppå der som veier 1200 tilatt totalvekt, da har jeg vel lov å kjøre?

 

Men om jeg kjører opp til kl BE og samme spørsmål kommer igjen da, bare med en bil på hengeren som veier 1500kg. Har jeg lov da?

 

Vanskelig å skjønne seg på disse reglene her altså.. Har lest å lest, men blir aldri klokere.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Som jeg sa, om jeg har en bil på 1600kg tilatt totalvekt, og den bilen har lov å dra 1800kg, å så har jeg en bilhenger som veier 500kg og en bil oppå der som veier 1200 tilatt totalvekt, da har jeg vel lov å kjøre?

 

Men om jeg kjører opp til kl BE og samme spørsmål kommer igjen da, bare med en bil på hengeren som veier 1500kg. Har jeg lov da?

 

Vanskelig å skjønne seg på disse reglene her altså.. Har lest å lest, men blir aldri klokere.. :p

 

Altså; det spiller ikke noen rolle hvor mye hengeren veier. Det er tillatt maksimal vekt på hengeren som gjelder. Dette tallet står i vognkortet til hengeren. Legg dette tallet sammen med tillatt maksimal totalvekt på trekkbilen; dette står i vognkortet til bilen. Da får du mest sansynlig over 3500kg, fordi de fleste bilhengere har en tillatt totalvekt på kanskje 2000kg eller mer. Da må du ha en trekk bil som har lov å dra over 2000kg, og det finner du ikke i vanlig personbiler.

 

Min erfaring er at med bare Klasse B, har du i praksis ikke lov å dra bilhenger. Dette fordi de fleste bilhengere har stor maks vekt.

 

Med BE er alt så mye enklere, da det er reelle vekter som gjelder.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men om man overstiger 3500kg, må man ikke da ha klasse C? Evt CE?
Hvorfor tror du da det finnes BE?

 

Bilen må selvfølgelig være lovlig å kjøre på et B-førerkort, så da begrenser det seg selv

 

Sitat fra en link litt lenger opp

 

Klasse BE (personbil med tilhenger)

Denne klassen gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg som man ikke kan trekke med ren klasse B.

 

Hvilke tilhengere med tillatt totalvekt over 750 kg som du kan trekke med ren klasse B, er omtalt på forrige side: Klasse B (personbil).

 

Før trekking må du alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt.

Denne skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser du har. Se også etter tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel egentlig ann på hva trekkbilen din veier, hva den har lov til å dra, og hva tillat totalvekt på hengeren din er.

 

Hvis du f.eks har en eller anen flak-henger som har tillat totalvekt 1200kg, og veier 400kg, så kan du kjøre bilen din oppå den, og dra ekvipasjen med en nesten hvilken som helst personbil, alt med kun B-lappen.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare B sertifikat:

Totalvekt på henger og bil må ikke overstige 3500kg.

Hengerens totalvekt må ikke overstige trekkbilens EGENVEKT!!!!

Er bilens totalvekt 3499kg er hengerens totalvekt 750kg.

 

Dette står på et skriv som alle kan få hos Biltrangsynte.

Dette heter ikke bil med henger, men minivogntog!!?? Bil med henger er bil + henger med totalvekt 750kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare B sertifikat:

Totalvekt på henger og bil må ikke overstige 3500kg.

Hengerens totalvekt må ikke overstige trekkbilens EGENVEKT!!!!

Er bilens totalvekt 3499kg er hengerens totalvekt 750kg.

 

Dette står på et skriv som alle kan få hos Biltrangsynte.

Dette heter ikke bil med henger, men minivogntog!!?? Bil med henger er bil + henger med totalvekt 750kg.

 

 

jeg kjører omtrent daglig med en hiace med tillat total vogntogvekt på 5000kg.

hiace'n trekker en biltransporter og jeg har stort sett alltid bil oppå den. jeg har førerkort klasse be og kjører helt og holdent lovlig med inntil 5 tonn total vogntogvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår