Gå til innhold

Kjøre med henger uten BE.

Ranger emnet


5E

Anbefalte innlegg

Ble stoppet for dette i 2004 kostet meg da 4000 kroner pluss anmeldelse. Det er totalvekt på bil og henger som da overstiger 3500 kilo som er max vekt for klasse B førerkort. Men dette er i teorien. Hengern veide engentlig bare 450 kilo men det er total vekten som gjelder samma hva. Men prisene har nok gått opp siden 2004. Tok etter dette BE bare og kjøre litt rundt med henger ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.Lurer også på å ta det, men trenger det ikke da jeg kan trekke 1690kg bak min bil med bare B sertifikat, med BE kan jeg trekke 2100kg. Det er en MB TE300-24.
Så 300 TE har en totalvekt på (3500-1690=)1810 kg og en egenvekt på 1690 kg. Total nyttelast på den bilen er altså 120 kg??

I dont think so

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig mye missforståelser her..

 

vekt på personbil kontra lastebil er inntil 3500kg

dette med tillhenger går IKKE på bilens tillatte totalvekt..

men tillat vogntogvekt.. dette står i vognkortet..

 

eksempel 1 bil som veier 2 tonn og kan ha en tillat total vongtogvekt på 5 tonn kan ha 3 tonn last inkludert henger.

 

mye missforståelse rundt dette..

 

tar du lappen på be får du automatisk lappen på traktor med henger og kan kjøre inntil 16 tonn, å så kan du kjøre motorredskap (for eksempel atv) med egenvekt inntil 7,5 tonn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig mye missforståelser her..

 

vekt på personbil kontra lastebil er inntil 3500kg

dette med tillhenger går IKKE på bilens tillatte totalvekt..

men tillat vogntogvekt.. dette står i vognkortet..

 

eksempel 1 bil som veier 2 tonn og kan ha en tillat total vongtogvekt på 5 tonn kan ha 3 tonn last inkludert henger.

 

mye missforståelse rundt dette..

 

tar du lappen på be får du automatisk lappen på traktor med henger og kan kjøre inntil 16 tonn, å så kan du kjøre motorredskap (for eksempel atv) med egenvekt inntil 7,5 tonn.

du kan kjøre motorredskap:

152 Rett til å kjøre motorredskap opptil 7500 kg tillatt totalvekt og motorredskap over 7500 kg tillatt totalvekt, med maksimal konstruktiv hastighet 50 km/t

 

ang. traktor...:

142 Traktor ubegrenset, med eller uten tilhenger. Gjelder også for motorredskap, som beskrevet i § 3-18, med eller uten tilhenger

 

143 Traktor ubegrenset, med eller uten tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. Gjelder også for motorredskap, som beskrevet i § 3-18, med eller uten tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg

 

144 Traktor med maksimal konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t - tillatt totalvekt ikke over 25 000 kg, med eller uten tilhenger. Gjelder også for tilsvarende motorredskap, som beskrevet i § 3-18, med eller uten tilhenger

 

§ 3-18. Førerett i klasse T

 

Førerett i klasse T gjelder for kjøring i Norge for: 1. Traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger. Frem til førerkortinnehaveren har to års erfaring eller fyller 21 år er føreretten begrenset til traktor og motorredskap, med eller uten tilhenger, med samlet tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg. Vekt begrensningen gjelder ikke når førerett klasse T erverves etter fylte 21 år.

2. Klasse M kode 147. Dersom mopedens egenvekt er over 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift), må fører være fylt 18 år.

3. Motorredskap som ikke er innrettet for transport av personer eller gods og som ikke kan kjøres fortere enn 30 km/t, med eller uten tilhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på det med henger å kl. B-kort.. Hvordan er det med den campingvognregelen? Jeg har fremdeles en bil med egenvekt på 1650kg og totalvekt på 1900kg.. Hvor stor vogn kan jeg ha etter? Tenker da på vekt.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på det med henger å kl. B-kort.. Hvordan er det med den campingvognregelen? Jeg har fremdeles en bil med egenvekt på 1650kg og totalvekt på 1900kg.. Hvor stor vogn kan jeg ha etter? Tenker da på vekt.

 

Du kan dra en vogn med totalvekt maks 1650kg. Gitt da at bil og hengerfeste er godkjente for 1650kg.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår