Gå til innhold

Starter ikke etter bytte av topp p. og turbo (HASTER!)

Ranger emnet


Henrik1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

I påskeferien satt meg og en kompis i gang med et lite prosjekt. Vi skulle bytte toppakning og turbo, da begge deler var gåene.

 

Det gikk forsåvidt knirkefritt, og bilen startet og gikk helt fint rett etterpå.

Vi kjørte i fem minutter, bare slik at turboen som hadde stått en stund skulle få smøring, og fordi bilen akkurat var satt sammen.

Da jeg tråkket på litt ut av en rundkjøring, begynte bilen å fjuske noe utav milde. Jeg fikk heller ikke ladetrykk.

Vi kjørte da inn til siden, men kunne etter et kjapt overblikk ikke se noe som var galt. Da bilen sto på tomgang, hoppet den opp og ned mellom ca 500 - 1500 omdreininger. Jeg satset på å kjøre videre, men kom ikke spesielt langt. Den ble bare ennå værre, som førte til at motoren stoppet, og vi trillet inn til siden.

Da vi prøvde å starte bilen igjen, kom det et helvettes smell. Stikkflamma var minst en meter.

Etter det var det ikke antydning til at bilen ville starte. Til å begynne med ville ikke starteren dra rundt en gang. Virket som om stempelet slo oppi, men da bilen hadde stått litt, gikk starteren lett rundt uten problemer.

Vi ble tauet hjem igjen, og vi begge sto der som to spørsmålstegn.

 

Siden jeg ikke er verdens beste mekaniker, har jeg fått en kompis til å forhøre seg litt om hva som kan være galt. Til slutt kom han frem til at da jeg tråkket på gassen, kan reg. reima ha slynget seg ut, og hoppet over et par tenner, noe som fører til at åpning og lukking av ventiler blir feil i forhold til tenning. Dette kan ha skjedd siden vi har hatt av reg. reima, og antageligvis ikke strammet den skikkelig til.

 

Vi har nå tatt av reg. reima, og montert den på på nytt, slik vi gjorde da vi hadde av toppen, og nå vil den ikke starte.

Den bare kinner og kinner, men ikke antydning til at den tenner. Det lukter bare veldig bensin.

Dette er egentlig veldig rart, siden vi ikke har hatt fra hverandre noe annet enn reg. reima.

 

Så kommer det store spørsmålet; hva er galt?

Håper noen kloke volvo-hoder kan gi oss noen tips, vi står bom fast!

Bmw 525i 92"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

muli at reima er satt på feil! stempel 1 skal være i øvre dødpunkt når merket på kamhjulet skal stå i lik linje med merket på plastikkdekslet bak reimhjulet! og merket på tenningshjulet skal stå ut imot høyresiden! er muli den står 180grader feil

Golf 2 bruksbil,volvo 142 prosjekt,

volvo 240 tic prosjekt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken motor har du? F-motor? Isåfall, feilkoder?

 

Hvis ikke, sjekk 45 ganger at reg.reima er 100% rett, og at du får både gnist og bensin..

 

 

F-blokk, 531-topp, ET-sprut, orginalturbo og A-kam.

Reg. reima har ikke sliti, den bare hoppet over et par hakk :)

 

Hm, jeg tror ikke det. Det er ikke antydning til at den skal starte. Vi har prøvd å skru ut en plugg og holdt den mot manifolden for å se om det er gnist der, men ingen gnist.

Har prøvd å bytte pluggledninger, coilledning og coil. Har også prøvd et annet rotor-lokk. Som sagt, reg reim er sjekka en million ganger, og den står rett. Så dette er merkelig. Den tenner bare ikke rett og slett.. ikke antydning til gnist.

Bmw 525i 92"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

muli at reima er satt på feil! stempel 1 skal være i øvre dødpunkt når merket på kamhjulet skal stå i lik linje med merket på plastikkdekslet bak reimhjulet! og merket på tenningshjulet skal stå ut imot høyresiden! er muli den står 180grader feil

 

Takker for svar:) Det er allerede sjekket, og den står rett. Så dette er et mysterium uten like. Omtrent det eneste vi ikke har prøvd er bytte av rotor, men kan det være feilen..? Den går jo rundt..

 

Åpen for alle forslag, kjempe bra at dere kommer med svar :D

Bmw 525i 92"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ikke får gnist, prøv å bytt tenningsmodulen.. Hvis du bruker ET/F-fordeleren.. Følg ledninga som går fra fordeleren, så kommer du til en liten "hjerne". Denne har for vane å ryke med hvert, å da får du ikke gnist, ergo starter den ikke.. Når den holder på å ryke, oppfører bilen seg som om man skulle ha kjørt diesel på tanken, så er nok den som er årsaken hos deg.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ikke får gnist, prøv å bytt tenningsmodulen.. Hvis du bruker ET/F-fordeleren.. Følg ledninga som går fra fordeleren, så kommer du til en liten "hjerne". Denne har for vane å ryke med hvert, å da får du ikke gnist, ergo starter den ikke.. Når den holder på å ryke, oppfører bilen seg som om man skulle ha kjørt diesel på tanken, så er nok den som er årsaken hos deg.

 

Tusen takk for svar! :)

 

Det går ingen ledning til tenningsmodul med mindre rotor og fordeler ikke er det samme:P

 

Den hostet og harket og skulle tro det var diesel på tanken som du sier før den stoppet ja. Så de ter samme symtomene som om det hadde vært tenningsmodulen som hadde tatt kvelden, men når det ikke er tenningsmodul på den, hva kan det være da tro?

Bmw 525i 92"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ET sprut har du to givere på bakkant av motor som måler svinghjulsposisjon. disse har tendens til å ta kvelden etterhvert noe som resulterer i 0 gnist eller tenning fullstendig på tyttebærtur

 

Er det de to giverene på bakkant som måler svinghjulsposisjon når det ikke er tenningsmodul?

 

tusen takk for svar :D

Bmw 525i 92"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har tenningsmodul (som du sikkert har) så sitter den ved siden av batteriet ditt ut mot skjermen

 

Okei, men jeg finner det ikke.. eller, har noen et bilde av hvordan det ser ut? Er som tidligere skrevet ingen mekaniker :P så lenge det er ET sprut, må det være et tenningsmodul? Kjenner igjen symtomene til han som skrev at det virket som om det var diesel på tanken og at den bare hostet og harket før den stoppet.

 

Kan du enten legge ut et bilde, eller beskrive hvordan tenningsmodulen ser ut?

 

Takker for svar :D

Bmw 525i 92"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er synderen.... du har garrantert en slik en en plass.. :)

i annersjermen attmed batteriet, eller luft filteret. er ikkje so vansklig og finne... :)

Biltema Norge

 

Tusen takk, det skal sjekke det:) Det kan nok være problemet ja, må bare finne den. Da skal jeg love deg jeg skal rett på biltema å kjøpe ny for å si det sånn! Møkka lei av å kjøre rundt i en sliten 240 uten turbo, hadde vært deilig å fått turboen igang igjen:)

Bmw 525i 92"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår