EskilF Skrevet Mars 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2008 Hei, Byttet termostaten under servoen her om dagen. Grunnen til byttet var at jeg ikke fikk skikkelig varme hverken i kupeen eller på dashbord måleren. DA vi fylte på kjølevæske (50/50%) i dag og startet opp fikk vi INGEN varme i kupeen! Vi lot motoren gå slik at måleren sto rett opp (dashbordet). Slangene i motoren ble varm, bortsett fra én. Den ene som går til torpedoveggen virker det som om ikke fikk vann i hele tatt. Kan derfor virke som om vannet sirkulerer, men ikke overalt hvor det skal. Kan det være luft i systemet? (hvordan lufte!?) En annen ting vi la merke til var at vi tappet av mer vann enn det som gikk på.. Så hvor er "resten", og hvordan skal vi få fyllt på mer kjølevæske? Har brukt søkefunksjonen, og tror ikke det er varmeregisteret som er feil (har ikke fosset vann eller luktet fuktig i kupeen), eller termostaten, for den er byttet. Kan det være den bypass ventil-greia? (vet ikke om jeg har slik, bare lest om det) Bilen er en 90 modell Golf GL 1,8i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MSpeed Skrevet Mars 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2008 For å lufte så setter du på full varme og vifta på fullt.. og lar bilen stå en stund... hvis du fortsatt ikke får no varme i bilen så kan det hende at varmeregisteret ditt er tett eller noe Siter -VW Golf GTI 8V http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=89772 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EskilF Skrevet Mars 25, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2008 Ok, da har jeg lært litt av hvert! Bytte av termostaten gir varmere kupe-luft! :-) Termostaten finner man ved vannpumpen, under en 90* slange med to skruer. Plukk ut og erstatt. Ny termostat koster ca 170-180 kr på Mekonomen. På biler med servo må pumpa av (kun til side), du må av med stramme skruene (2 i 1) og de to skruene/boltene (13 fastnøkkel) under. Altså IKKE brakettene! Dette gjorde jeg feil, tror ikke det er nødvendig! Når pumpa er til sides kan du nå termostaten. Husk at det vil lekke ut vann! Kan være greit å rense systemet hvis vannet er skittent. Det var det ikke hos meg. Da jeg startet bilen etterpå fikk jeg ikke varme, kun kald luft ut av vifta. Fylte på vann i eksp.tanken, men det gikk ikke ned. Trikset var å vente til bilen ble kald, og så fylle på- starte den og la den bli varm. Skru av - bli kald, og fylle på mer. Til slutt ble det varme i kupeen! Regner med å etterfylle ytterligere, ihvertfall passe på nå siden systemet har vært tappet.. Lykke til hvis noen har samme feil, dvs at det ikke blir skikkelig varme i kupevifta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kladden17 Skrevet Januar 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2010 har samme probleme sjøl, tidligere i sommer så demonterte jeg hele luft anlegge i bilen og sliter nå med at luften ikke blir ordentlig varm, kan være luft i varme registre, noen som veit åsen man lufter systeme å får det slik det var igjen?:( trenger sårt hjelp!!!!! Siter vw golf mk2 1.8 (vraket) nissan almera n15 1.4l (vraket) vw golf mk2 1.8 (selges </3) Saab 9-3 s 2.0i (selges) Passat B5 1.9 tdi (Prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lervik90 Skrevet Januar 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2010 Har hatt samme problemet selv. Da var det en lukker/åpner som var defekt. Den satt på slangen som gikk inn i torpedoveggen og videre til varmeapparatet. Jeg slet lenge med å finne ut hvorfor jeg ikke fikk varme i kupeén. Men til slutt tok jeg av den lukker/åpneren. Da strømmet det vann gjennom og det ble varmt. Motoren var varm og temperaturen var normal på instrumentene. Kan kanskje være noe i den duren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kula91 Skrevet Januar 17, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2010 lurer på en ting, har en 1986 modell. og den blir heller ikke ordentlig varm. altså viftene blåser varmt i kanskje 5min og så blir det kaldt igjen. og termostatviseren funker også bare i noen min. blir dette det samma problemet som du/dere har hatt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orkdalingen Skrevet Januar 27, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2010 enklere måte å lufte systemet på, er å klemme på stor-slangene som går inn/ut på radiatoren, samtidig som det etterfylles i eks.tanken. dette fungerer fjell, og du får samtidig ut all luft fra systemet, og etterfylt uten å få ny luft inn i systemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zebbe Skrevet Oktober 31, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2010 hadde det problemet jeg også. startet bilen og varmen kom og gikk litt som den ville.. noen ganger kom den og ble i 5min max. så var det iskaldt igjen. problemet lå som "lervik90" sier. i en "lukker/åpner" kall det hva du vil, er en liten sølv aluminium dings som sitter på slangen fra motoren til kupèen, bare fjerne denne, og varmen funket bedre en den noen gang gjort i noen av bilene jeg har hatt;D Siter What About the good things Hitler did?.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Oktober 31, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2010 Denne lukker/åpner dingsen som nevnes er en by-pass ventil. Denne ble ettermontert på bl.a. Golf2. Hensikten var visstnok å hindre at veldig varmt vann skulle gi brannskade på passasjerens føtter om vanntemperatur skulle være for høy, og registeret går lekk. Resultatet blir ofte at den kobler over for tidlig, og så slutter det å varme når motoren blir ordentlig varm. Forøvrig viker varmeregulator bare på et spjeld for luftblanding på disse bilene. Det går alltid vann gjennom registeret (om ikke by-pass ventilen har slått til). Løsningen er som nevnt å ta noen 19mmm rørbiter og koble direkte - slik som det opprinnelig var på Golf2, og slik det er på Golf3 m.m. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zebbe Skrevet Oktober 31, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2010 (endret) er du god i Engelsk er dette kanskje en side for deg :) http://www.oneilcastro.com/A2Bentley/GE02/index.html ellers står det om denne ventilen her, og framgang for og fjerne. dog på Dansk, men forståelig ;D : http://golf2.dk/index.php?action=guider&do=vis&guide_id=171 Endret Oktober 31, 2010 av Zebbe Siter What About the good things Hitler did?.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.