Gå til innhold

Big Brakes for gutta

Ranger emnet


volvokvaløya

Anbefalte innlegg

Står ingenting i kjøretøyforskriftene at delene må være TÜV godkjente, dette er bare noe tull som BT i norge har funnet på. Tror mest det er fordi de ikke stoler på sin egen dømmekraft, eller mest IKKE har peiling.

 

Men har BT først bestemmt seg for at det skal være TUV godkjennt så tror jeg ikke det nytter å ta opp den diskusjonen med de.

Vi snakker jo om Norges særeste mennesker:iconsm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ingenting i kjøretøyforskriftene at delene må være TÜV godkjente, dette er bare noe tull som BT i norge har funnet på. Tror mest det er fordi de ikke stoler på sin egen dømmekraft, eller mest IKKE har peiling.

 

Det ligger vel ikke i at de som jobber i SFOR ikke har peiling på bil. Ligger vel heller i at de ikke har kunnskapen som trengs for å kunne styrke teste og beregne hjemmelagde adaptere og bremser. Skjønner jo at de ikke vil stå ansvarlige om noen blir drept på grunn av bremse svikt.

Synd at de ikke sitter på kunnskapen så de kunne ha godkjent slike ting...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske riktig sagt.

Men den kunnskapen er ikke all verden. Fattern (teknisk fagskole lektor) har den.

Regna på hvordan belastningen blir ved å sette på større bremser og det vil nok overraske en del.

 

Om man monterer større bremser utsettes ikke opphenget for noe mer kraft. Men retningen på kreftene vil endres litt der man fester adapteren til det gamle festepunktet for kaliperen.

Der blir det svakeste punktet.

Adapter er ikke noe problem. De kan lages så de tåler alt for mye.

 

Det som det virker som BT tror er at når man hiver på store bremser vil ikke opphenget holde.

Fakta er at du har kunnet låse hjulene på bilen med de gamle bremsene uansett hastighet. Og med de nye store kan du jo ikke låse de enda mer.

Men du har bremser som varer mye lenger når de blir varme fordi jo lenger ut man flytter kaliperen jo mindre kraft trenger man for å bremse bilen som før.

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke bare det.

Er jo varmeutvikling, vekt, rotasjons momenter, hvilken vei kreftene vil virke osv...

Dem regner ikke på sånt på TUV etter hva jeg veit. Men dem godkjenner som regel ting som er TUVa...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke bare det.

Er jo varmeutvikling, vekt, rotasjons momenter, hvilken vei kreftene vil virke osv...

Dem regner ikke på sånt på TUV etter hva jeg veit. Men dem godkjenner som regel ting som er TUVa...

 

Da burde det vel gå bra å montere bremser fra en bil som allerede er godkjent i Norge. F.eks. ifra S60R som er et bra alternativ til Volvo 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke bare det.

Er jo varmeutvikling, vekt, rotasjons momenter, hvilken vei kreftene vil virke osv...

Dem regner ikke på sånt på TUV etter hva jeg veit. Men dem godkjenner som regel ting som er TUVa...

 

De totale kreftene som forstillinga utsettes for endres ikke så lenge bilens vekt ikke endres. Det blir bare en liten endring på retningen på noen av dem.

Varme vil det bli mindre av. Og det er jo posetivt.

Vekta av kaliperen har lite og si og den kan jo fort være lettere en org.

 

Hørte med ss performance og de bilene som de hadde hatt til tuv godkjenning med adapter. Det hadde ikke vært noe problem så lenge det ikke så ut som noe man hadde skjært til med baufila.

 

Som tidligere sagt her er det ikke adapteret som er problemet men det ene av festepunktene som vil få en kraft som vil virke noe mer utover fra sentrum i forhold til orginalt.

 

Det er ikke så vanskelige formler.(fagskolenivå) Så lenge man vet stålkvaliteten på delene orginalt og tykkelser/tverrsnitt så kan man beregne hva de orginale tåler før det ryker. Så er det bare å dimensjonere adapter til å tåle mer en det.

 

Blir kansje med noen regnestykker hvis jeg skal prøve meg på godkjenning etterhvert.

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår