Gå til innhold

Røyk fra forsterker

Ranger emnet


Johntin

Anbefalte innlegg

Monterte anlegg i bilen for et par uker siden, og dette har fungert fint helt til for et par dager siden. Da begynte det plutselig å lukte "vinkelsliperlukt" i bilen, og det kom røyk ut av forsterkeren. Skrudde så klart av anlegget umiddelbart etter dette. Prøvde å skru det på igjen etterpå, og da fungerte det utrolig nok ennå.

 

Er det noen som kan forklare meg hva som kan ha forårsaket røykutviklingen? Den eneste forklaringen jeg har fått fra andre, er at jeg kanskje har for dårlig jording, men jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan dette kan overbelaste forsterkeren. Takker for alle svar;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart du tyner forsterkeren med dårlig jording, om det er tilfelle. samme som å gi deg kun en tynn brødskive og si du skal leve på den en hel uke uten noe annet ;):coplight

 

Tipper det er en eller fler kondensatorer som har gått føyken. de har en spesiell lukt når de smeller, eller du er heldig og det kan ha vært noe som har laget en liten kortslutning uten å ødelegge noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer mer info;) spilte ikke spesielt høyt da det skjedde. Forsterkeren var heller ikke spesielt varm. Både forsterkeren og subben som er koblet til er fra bull audio, og kommer som et sett, så her tror jeg det meste skal være kompatibelt. Subben er koblet til ferdig brokoblede utganger. Men etterpå fungerer alt sånn det skal, slik jeg kan forstå det. Har nå prøvd å lage et bedre jordingspunkt ved å skrape av all lakken der jeg har festet jordingskabelen.

 

Like før dette skjedde kjørte jeg gjennom 2 tunneller, og da har motoren ganske høyt turtall, i alle fall i nedoverbakkene. Kan dette ha noe med saken å gjøre? For sterk strøm inn på forsterkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dynamoene lader ikke noe høyere spenning når du har 10 000rpm iforhold til 2-3000 rpm. og strømmen forsterkerne trekker kommer ann på hvor høyt du spiller. den kan ikke bli matet med mer strøm enn det den trekker.

- Vw bora 1.9tdi 4motion

X 1991 Audi S4 2.2t

X 2000 Passat

X 1993 Audi S4

X 1995 Audi 80 2.8e Quattro X 1985 Audi Coupe Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å åpene den å se om du kan se noe åpenlyst galt. Er det en elektrolytt kondensator som har tatt kvelden som en over her nevnte, så kan du i mange tilfeller se det på de. De blir "gravide", altså toppen på de buler opp om du skjønner. Vil tro du kan lukte deg fram når noe har brent som på din.

Bmw " The Ultimate Driving Machine"

E30Cosworth.no

Prosjekt: BMW E30 Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår