Gå til innhold

Kun 3 sylindre! Vraketid?

Ranger emnet


EscortSi1,8

Anbefalte innlegg

Motorn har fjuska endel på tomgang i det siste, og i dag kuttet den ene sylinderen ut. Trakk ut tennpluggen, som viste seg å være helt gjengrodd av koks. Skiftet den, uten at det hjalp. Så spørsmålet mitt blir da, er problemet ventiler/løftere, stempelringer eller innspøryting? Bilen har brukt jævlig mye olje de siste ukene, men vet ikke om dette har noe sammenheng. Har ikke sett blårøyk.

Det kan virke som jeg får tenning på høyere turtall, men det er vanskelig å si sikkert.

 

Dersom stempelringer må skiftes, er det vel tid for vraking, for dette vil vel koste mer enn det smaker i mitt tilfelle....og så nå rett før påske da....

 

De andre tennpluggene ser fine ut btw... Skal se om jeg får lagt opp et bilde av tennpluggen dersom dette er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slet litt med en tidligere escort.

Det virket som om den gikk på 3 på tomgang.

Med en gang det ble litt turtall på denne, så gikk den som et skudd.

 

Så sjekket vi vacuumbelg på fordelern, denne var hel. Men det skjedde lite når vi dro ut vacuum slangen.

 

Det viste seg at det var NULL vacuum i innsuget. Da var pakninga til innsuget så dårlig at bilen nektet å holde seg på tomgang.

 

Byttet denne: voila! Bilen gikk som den skulle.

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJørte en tur etter å ha byttet tennplugg, og det virker som bilen tenner på alle sylindre igjen, i alle fall på høyere turtall, men når turtallet kommer under 2000 begynner det å riste og hompe igjen. Begynner å lure om det ene har noe med det andre å gjøre etter å ha lest posten til EC. Skal teste i morgen. Virker som vakuumslangen er hel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kompresjonstest, da ser du hvordan tilstanden er på stempelringer og vetiler. Hvis dette er OK og bilen bruker mye olja, kan det være ventiltettningene som er slitte og bør byttes. Ellers så er pakninger, slanger og rør fine syndebukker når det er snakk om manglende vakuum og falsk luft.

 

Siste utvei kan og være tenningsannlegget. Har du dårlig gnist, så vil det og kokse på pluggen vil jeg tro siden forbrenningen ikke blir fullstendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår