Gå til innhold

Hvordan gi motoren mindre bensin?


alexpea

Anbefalte innlegg

Hvis han tok den ut av coilen skjer det lite ja.. :p Må taes ut av fordelerlokket.. Da skal det gnistre godt.

 

Ang ettertenning, sjekk tenninga di. MED tenningslampe. Du kan jo selvklart justere tenninga for hånd, men da blir det aldri helt 100%.

 

Uansett, løsne fordeleren, vri den den veien slik at motoren ikke dør ut pga lavt turtall. På det punktet motoren går renest å høres helt fin ut, da er du på rett plass ihvertfall.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han tok den ut av coilen skjer det lite ja.. :p Må taes ut av fordelerlokket.. Da skal det gnistre godt.

 

Ang ettertenning, sjekk tenninga di. MED tenningslampe. Du kan jo selvklart justere tenninga for hånd, men da blir det aldri helt 100%.

 

Uansett, løsne fordeleren, vri den den veien slik at motoren ikke dør ut pga lavt turtall. På det punktet motoren går renest å høres helt fin ut, da er du på rett plass ihvertfall.. :p

 

Nei, tok ledninga ut fra fordeleren! Den som kommer fra coilen!! Skjedde ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se på det en dag jeg blir frisk.. Er sengeliggende med 39 i feber :( Leste også om en som fiksa problemet pga at det var sprekk i membranet til akspumpa. Hva er det? Akspumpa? Er det et annet ord for bensinpumpa?

 

Så det her --> http://www.bilforumet.no/sierra/190596-den-l-ser-dette-problemet-flinkere-ford-verksteder-i-stfold.html

 

I tillegg så jeg en som ordna problemet ved å tette godt igjen på oljelokket - da det er meget pinglete på Sierra av min type. Det skal jeg også prøve, fordi min ser helt misformet ut etter å ha ligget nedi motorrommet og smeltet seg til en rar form. Men mener at den er potte-tett. Som sagt, må sjekke ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. justere tenninga, ja. Lettere sagt enn gjort, virker det som. Leste noen tråder der de sier at dette må gjøres:

 

- Tomgangen MÅ være perfekt innstillt før man stiller tenninga

- Kjøre motoren varm, holde den i ca 2000rpm i et par minutter, og så slå av motoren. Koble ut throttle sensor (gass sensor) og starte igjen. Gi et par drag til ca 2000-3000rpm for å komme i modus.

- Holde tenningslampa over og se at pinnen treffer rett punkt når lyset tenner.

 

Er det 8 grader jeg skal ha?

Skal vakumslangen av?

Hvordan stiller jeg tomgangen? Går det an å bruke tenningslampe for dette? Altså, å måle rpm mens man skrur på tomgangs-skruen.

 

Huff... for en n00b jeg er mtp biler :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Har en 1986 modell Sierra 2.0 CL. Problemet jeg har, er at motoren får for mye bensin - tror jeg. Når jeg gasser litt på (særlig i oppoverbakker og slikt) så kjennes det ut som motoren drukner. Hakker og hoster og nykker noe voldsomt. Derfor må jeg alltid ha gassen så og si ute hele tiden. Med en gang jeg gir litt på, så rister bilen og nykker. BRRRRRRR.

 

Altså, jeg tror den får for mye bensin. Er forgasser med automat-chocke.

 

Noen andre opplevd liknende problem?

 

EDIT:

Flere ting jeg har/hatt problem med:

- Bilen var tungstartet da jeg kjøpte den. Halv-varm motor var et helvette å få start på. Stilte på luft/choke-spjeldet, og ting ble litt bedre.

- Bilen stoppet sånn helt plutselig ei stund når motoren var kald. Umulig å få start igjen. Viste seg at vacuumslangen til varmluftinnsugen var hoppet av, og tillot ikke varmluft å sirkulere i motoren.

- Motoren ettertenner ofte når jeg skrur av bilen.

- Når jeg skifter fra langlys til nærlys, så hender det OFTE at det blir helt mørkt i et par sekudner. Helt jævlig nå på vinteren. Relè som er treigt/gåent eller?

- Når jeg skifta pluggene for et par måneder siden, så jeg at de gamle var irrete. Har aldri hørt om det før, og lurer på om det er normalt? Og hvis ikke, hva er galt?

 

Alex.

Ettertenning er vanlig når man kjører på 95 oktan, går både bedre og billigere på 98(sålenge prisforskjellen er under ei krone), tenninga kan du grunninstille ved å sette motor på tenningsmerket (0*), passe på at rotor peker mot syl 1, ikke 4. Rotoren skal peke nøyaktig mot ett hakk i fordelerhuset, tenning etter forskjellig oktan bensin stiller man på ett stikk(i nærheten av coilen mener jeg). Jeg mistenker at choken din ikke slår seg av, rett og slett at den ikke får strøm, den skal ha strøm fra en tapp bak på dynamo(D+), har vært borti at den har hoppa av.

 

Er enkelt å sjekke om den slår seg av, bare å ta av luftfilteret med driftsvarm motor å se om spjeldene er åpne.

 

 

Pluggene dine hadde nok ett belegg, anbefaler forresten kun motorcraft plugger til SOHC og Cologne motorer.

 

Er verdt å stenge returen også, er vanlig problem på de eldre med en annen regulator, om du tar slangen som går fra regulatoren tilbake til tank, kutter den og putter i en skrue(gjerne med slangeklemme) så er det bra nok, hjelper det ikke så ville jeg satt det til orginal igjen.

 

Mulig du har fått det du trenger nå, hvis ikke får du gaule ut.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Skal se på det en dag jeg blir frisk.. Er sengeliggende med 39 i feber :( Leste også om en som fiksa problemet pga at det var sprekk i membranet til akspumpa. Hva er det? Akspumpa? Er det et annet ord for bensinpumpa?

 

Så det her --> http://www.bilforumet.no/sierra/190596-den-l-ser-dette-problemet-flinkere-ford-verksteder-i-stfold.html

 

I tillegg så jeg en som ordna problemet ved å tette godt igjen på oljelokket - da det er meget pinglete på Sierra av min type. Det skal jeg også prøve, fordi min ser helt misformet ut etter å ha ligget nedi motorrommet og smeltet seg til en rar form. Men mener at den er potte-tett. Som sagt, må sjekke ;P

elechk.jpg

 

Akspumpa er til høyre på bildet (der det står Weber)

bak de fire skruene sitter membranen som løste mine problemer og tråden du referer til...

Enkelt å åpne for å sjekke om det er sprekk i den :-)

1961 Ford Galaxie

1939 Ford Delivery ++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen får for mye bensin, så mye at den drukner, så ryker den svart..

Bensintrykksregulatorene(den klokka som sender suppa i retur, har altid vert et problem på våre Forder,vi har kjørt å plagdes med Ford i en hel mannsalder, hehe...

Ettertenningen tyder på feil tenning, å kjører du med for lite oktan får du tenningsbank, i kombinasjon med feil tenning, kan jo dette ta drepen på all tolmodighet i bakker å ved motstand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår