Gå til innhold

Hvordan få effektanlegg godkjent i EU-kontroll?

Ranger emnet

Hewitt

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg var på EU-kontroll med bilen min i forrige uke, og alt var for så vidt i bra stand, men kontrolløren hengte seg opp i effektanlegget på bilen, som han mente bråkte litt mye (dette var på Statens Vegvesen, og han hadde ingenting å måle lyden med, så det ble bare med den følelsen han hadde). Endte med at han skrev det inn i kontrollseddelen, at jeg enten måtte dokumetere at anlegget er godkjent/møter støykravene eller bytte til original eksos, og hvis jeg ikke byttet til original, måtte jeg også komme tilbake til Biltilsynet og vise potta og dokumentasjon. Hvis jeg byttet til original eksosanlegg slapp jeg det og da holdt det å vise den til et hvilketsomhelst godkjent verksted.

Jeg overtok bilen for ca. 8 måneder siden og det er tidligere eier som har satt på effektanlegget, ikke meg, jeg kan derfor relativt lite om det er godkjent eller ei. Det jeg vet er at det er montert av Svendsen Eksos, skulle man ikke tro at de driver med montering av godkjente effektanlegg? Jeg skal hvert fall kontakte dem og høre. En annen ting jeg skal gjøre er å vaske potta godt under for å sjekke om det er noe EU/TüV-merking under.

Jeg er relativt grønn på sånt, så hvis det ikke kommer noe hell ut av disse to, hva er alternativene mine for å få bilen godkjent? Jeg er veldig lite lysten på å bytte ut effektanlegget, både fordi jeg liker det og fordi jeg er en student som ikke akkurat kan slenge rundt meg med penger heller.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det holder seg innenfor støykravene og avgasskravene, har de vel egentlig ikke så mye de skulle sagt.

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg var på EU-kontroll med bilen min i forrige uke, og alt var for så vidt i bra stand, men kontrolløren hengte seg opp i effektanlegget på bilen, som han mente bråkte litt mye (dette var på Statens Vegvesen, og han hadde ingenting å måle lyden med, så det ble bare med den følelsen han hadde). Endte med at han skrev det inn i kontrollseddelen, at jeg enten måtte dokumetere at anlegget er godkjent/møter støykravene eller bytte til original eksos, og hvis jeg ikke byttet til original, måtte jeg også komme tilbake til Biltilsynet og vise potta og dokumentasjon. Hvis jeg byttet til original eksosanlegg slapp jeg det og da holdt det å vise den til et hvilketsomhelst godkjent verksted.

Jeg overtok bilen for ca. 8 måneder siden og det er tidligere eier som har satt på effektanlegget, ikke meg, jeg kan derfor relativt lite om det er godkjent eller ei. Det jeg vet er at det er montert av Svendsen Eksos, skulle man ikke tro at de driver med montering av godkjente effektanlegg? Jeg skal hvert fall kontakte dem og høre. En annen ting jeg skal gjøre er å vaske potta godt under for å sjekke om det er noe EU/TüV-merking under.

Jeg er relativt grønn på sånt, så hvis det ikke kommer noe hell ut av disse to, hva er alternativene mine for å få bilen godkjent? Jeg er veldig lite lysten på å bytte ut effektanlegget, både fordi jeg liker det og fordi jeg er en student som ikke akkurat kan slenge rundt meg med penger heller.

Takk.

hmm.. du har ikke originalanlegget? jeg skal lage "hurtigkoppling" slik at jeg kan ta av/på hele anlegget fra til grenrør på 5-10min. Veit ikke om du har samme muligheten, men det syns jeg hvertfall er kjekt.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder IKKE med at kontrolløren bruker sitt eget øre for å høre på lyden! for du som menneske oppfatter lyden annerledes enn DB-måleren. Ta f.eks roadracing alle som skal kjøre på bane der må gjennom Db skjekk (var flaggvakt på Nm under rudskogen for tre år sida..) og der var det flere 4-taktere som fikk problemer med lyden, men nesten ingen av to-takterene med den kvasse lyden sin..!

Effekt anlegget ditt må stå i samsvar med støymålinga som er oppført i vognkortet ditt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke noe å måle med?!

Jeg trudde nå det var et krav å ha dB måler hvis man skal ta PKK jeg da. Hvis han ikke hadde måler har han ikke lov til å utføre PKK!? Mulig jeg har missforstått den biten, tar aldri PKK så.

Vi har hvertfall dB måler på jobben. Før var det vel krav om å måle støy på alle biler, men idag trenger man kun måle ved misstanke. Men jeg trudde fortsatt det var et krav at man hadde måler.

Blir nesten fristet til å tru han bløffet deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jeg må kjøpe helt nytt annleg til bilen min, det hjelper ikke hva jeg en gjør, verken Ferrita - Simons - Supersprint har gode nok papirer som kan godkjenne audien min, så nå har jeg måtte bestille et helt nytt et for xxxxxxx tusen.....

Audi A3 1.8 TQ 2001 Facelift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen, gjør som folk her sier til deg da vel!?

Hvorfor spørr du etter råd, om du ikke er interessert i å følge dem? Vis bilen din på ett annet verksted rett og slett. Er stort sett folk som jobber på verkstedene rundt omkring, så det er sikkert fullt mulig å komme fram til en enighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider