Gå til innhold

rms watt og watt

Ranger emnet


jecpah

Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Watt = i 99% et perverst overdrevent tall som ikke stemmer noe som helst med virkeligheten... Mange ser seg blinde på watt.

Watt RMS = Nominelle watt. Det er disse som er interessante når du ser på ting.

 

Jeg har ikke mer peil enn jeg har lest meg til her, men jeg mener da på at dette skal stemme sånn ca :)

 

Hva mener du med forklaring på sub og forsterker? Hvordan det fungerer, eller hva man skal se etter?

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst du ser for deg ein Kurve, så er rms watt midt mellom topp og bunn, mens Max watt er på topp. Altså Rms watt er den som er mer nominell.

 

Men uanz, så er watten alltid oppskrytt..!

Grei formel for og regne ut watten på forsterker er:

P(watt)=U(spenning)*I(Strøm/ampere)

altså, P=U*I

 

Kan sett opp ett eksempel o:

Spenning:14,4 V

Strøm/Sikring på forsterker: 40 A

P=14.4*40=576W

 

Noe sånn;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst du ser for deg ein Kurve, så er rms watt midt mellom topp og bunn, mens Max watt er på topp. Altså Rms watt er den som er mer nominell.

 

Men uanz, så er watten alltid oppskrytt..!

Grei formel for og regne ut watten på forsterker er:

P(watt)=U(spenning)*I(Strøm/ampere)

altså, P=U*I

 

Kan sett opp ett eksempel o:

Spenning:14,4 V

Strøm/Sikring på forsterker: 40 A

P=14.4*40=576W

 

Noe sånn;p

 

ok, så når jeg ser en basser på 1500 w men har 500 w RMS, så er det RMS jeg skal se på hva forsterkeren klarer å drive? skjønte ikke en meter av det oppsette ditt;O hehe. men er vel ganske skjennerelt det watt greiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tommelfingerregel kan man ta effektforbruket til forsterkeren og dele på 2. Dette fordi man realistisk ikke klarer ut nytte mer enn halvparten av effekten til lyd, resten forsvinner i varme. Det tallet man sitter igjen med kan man dele på antall kanaler.

 

Trekker en forsterker 600W og har fire kanaler blir det som følger:

600:2=300W

300:4 kanaler= 75W nominelt pr. kanal

 

Skal man ha skikkelige tall så skal begge/alle forsterkerutgangene være i drift. Målingen skal gå fra 20 - 20000 Hz og man skal ikke noe sted i frekvensområdet ha mer enn 0,03% forvrenging (THD). På forsterkereksempelet over ville dette gjerne ha blitt 4x35W ;)

 

 

Et godt eksempel på tullewatt er en Sony TA-FB940 med oppgitt effekt på 2x70W kontinuerlig i 8 ohm. Ved måling er denne 2x48W (20-20000 Hz v/ 0,03 THD).

Til sammenligning er en NAD C350 oppgitt til 2x60W i 8 ohm. Ved samme måling er denne 2x69W !

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen mellom rms watt og vanelig watt?

 

1W har alltid vært 1W, hverken mer eller mindre!

1W = 1 Joule i 1 sekund!

 

De forskjellige tallene kommer av at flere bruker forskjellige måter å måle effekten. Du har kanskje sett f.eks. 2x100W PMPO? Det tallet du leser er LØGN og kan sikkert deles på 20 ! Her måler man den høyeste spenningen forsterkeren klarer å levere, dette på en høy frekvens. Etterpå måler man den høyeste strømmen den kan levere, da på lav frekvens. Disse tallene ganges sammen, og vips så har man et sykt tall som er PMPO.

 

Om man hadde koblet til en høyttaler under de målingene så hadde "lyden" vært graut som var umulig å høre på, men hvem bryr seg vel når man får noen voldsomme tall som uvitende kjøpere ser seg blind på og kan skryte over ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så når jeg ser en basser på 1500 w men har 500 w RMS, så er det RMS jeg skal se på hva forsterkeren klarer å drive? skjønte ikke en meter av det oppsette ditt;O hehe. men er vel ganske skjennerelt det watt greiene?

 

Ja, er meir sansynlig den, forhold til max watten...

Selv om alle lyger til seg litt ekstra watt.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uanz, så er watten alltid oppskrytt..!

Grei formel for og regne ut watten på forsterker er:

P(watt)=U(spenning)*I(Strøm/ampere)

altså, P=U*I

 

Kan sett opp ett eksempel o:

Spenning:14,4 V

Strøm/Sikring på forsterker: 40 A

P=14.4*40=576W

 

Noe sånn;p

 

forsterkeren vil ikke yte 576w i dette tilfellet, da du ikke har hatt med tapet til forsterkeren.

ved digital strømforsyning(klasse D) har du ett tap på omlag 10%

mens en ordinær størmforsyning(klasse AB) har du ett tap på omlag 50%. mest normalt i forsterkere er AB.

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rms Watt = Nominell watt

Watt = som regel max watt i laveste ohm

 

F.eks På min 4ch saga forsterker står det 1000Watt. Mens den faktisk yter 4*50 wrms i 4 ohm / 2*160 wrms i 4ohm brokoblet.

 

Hvis du skal se etter en forsterker med mest mulig watt. Finn ut watt RMS ved samme ohm (f'eks 4ohm)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsterkeren vil ikke yte 576w i dette tilfellet, da du ikke har hatt med tapet til forsterkeren.

ved digital strømforsyning(klasse D) har du ett tap på omlag 10%

mens en ordinær størmforsyning(klasse AB) har du ett tap på omlag 50%. mest normalt i forsterkere er AB.

 

Djeez.. detta va bare ein kjapp formel da.. ska du ta med alle spenningstap o så kan du jo kjøra på forever.. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekker en forsterker 600W og har fire kanaler blir det som følger:

600:2=300W

300:4 kanaler= 75W nominelt pr. kanal

 

Skal man ha skikkelige tall så skal begge/alle forsterkerutgangene være i drift. Målingen skal gå fra 20 - 20000 Hz og man skal ikke noe sted i frekvensområdet ha mer enn 0,03% forvrenging (THD). På forsterkereksempelet over ville dette gjerne ha blitt 4x35W ;)

 

så vist jeg måler alle kanalene samtidig på min 4-kanaler(75w per i 13,8V) så får jeg kun 35 watt per?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsterkeren vil ikke yte 576w i dette tilfellet, da du ikke har hatt med tapet til forsterkeren.

ved digital strømforsyning(klasse D) har du ett tap på omlag 10%

mens en ordinær størmforsyning(klasse AB) har du ett tap på omlag 50%. mest normalt i forsterkere er AB.

 

regner med at du blander 2 forkjellige ting codegen ;) ALLE (nesten) strømsforsyninger til bil er "digitale" dvs frekvens modulerte og disse har en virkningsgrad runt 70-80% uansett...

 

Forsterkere med vanlige ANALOGE UTGANGER uansett klasse A eller A/B har en virknings grad rundt 30-70%

Ellers de mest kjente som "klasse D" forsterkere har en større virknings grad og typisk rundt 50-80%

 

personlig mener at klasse A-A/B låter bedre enn klasse D -selv i bass/subb område.

 

hvordan effekten oppgis er jo ganske så riktig som mange nevner det allrede, å se på størrelsen på sikringen er jo greit men ikke alltid det stemmer så ta dette gjerne med en klippe salt... hvorfor: mange forsterkern -særlige klasse D switcher batt spenningen i veldige høye frekvenser som ladder opp kondensatoren i sekundar spenningen til rundt pluss/minus 100-150volt... slik får disse mange "tusen watt" men problemet er at den sekundare spenningen faller meget hurtig ved lave belastninger... :drunk: så om en forsterker faktisk levere 1000watt i den arbeidsfrekvens -feks mellom 20 oh 300Hz som er "typisk" klasse D- må strømsforsyningen jobbe i større grad for å oppretholde den høye spenningen -noe som krever et bra battery kapasitet igjen og som ikke holder så godt i lengre tid... :)

 

Dette med å kunne levere strømreservene i lengre tid avhenger mye av antal Farads i strømsforsyning og gjerne av kvalitet... og dette koster... ikke uvanlig at en kvalitets forsterker på 2x50watt spiller med bedre kontrol og dynamikk en en jalla amp på 2x200watt.

 

RMS effekt parametrene er en grei pekepin ellers sittere jeg quattro73:

Skal man ha skikkelige tall så skal begge/alle forsterkerutgangene være i drift. Målingen skal gå fra 20 - 20000 Hz og man skal ikke noe sted i frekvensområdet ha mer enn 0,03% forvrenging (THD).

 

 

"Ideelt" (i praksis skal effekten bli noe lavere ved lave impedanser)skal effekten øke ved halvering av impedansen:

feks

2x50w i 4ohm

2x100w i 2ohm

2x200w i 1ohm

2x400w i 0,5ohm

 

og disse tallene er vigtigere ved bruk at 2 kanaler i brokobling, det må jo også bemerkes at dempnings faktoren halveres ved impedans halvering og i praksis betyr mindre kontrol over menbranen ifra forsterkeren = svulmende bass og upressis og gjerne så bassen "henger etter"...

Disse tallene forteller også om evnen som forsterkeren har til å gi dynamiske utladninger da en endring i signalens form kan kreve at spenningen varierer fra minst til maks i extrem korte perioder og dette krever strøm kapasitet -dette parameter kjennes som SLEW RATE (stigetid), og blir nesten aldri å se at bilstereo fabrikanten oppgir den... et meget god tall er feks 250volt i 1 uS = utgangen kan endre spenningen fra 0 volt til 250volt på 1microsekund = DYNAMIKK... 250volt?? ohms lov... da strømmen fra den symetriske spenningen kan levere meget høye strøm pulser i KORTERE perioder -slik kan en kondensator levere flere hundre/tusen amper ;)

 

ble lang svar gitt...:drunk:

 

Du har ingen grunn til bekymring andy... "jalla" ampen din kan belastes helt ned til 0,25ohm ifølge fabrikanten men de anbefaler ikke det...pga at dette gir "dårligere" lydkvalitet... :disco

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta et ampermetr som kan måle over en lednig.(den måler jo såklart ikke tåppene men ca nominel strømtrekk.

eks en kompis av meg kjøpte en sony forstreker som var 2*75W og 1*300w rms tok et ampermeter som jeg brukte et fluke ampermeter og målte. da stod d at d kun brukte 5A og sikringene var på 2*20A.

og volten blir forstreket på forstrekeren.

KJør klasse kjør stil, kjør japsebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rms Watt = Nominell watt

Watt = som regel max watt i laveste ohm

 

F.eks På min 4ch saga forsterker står det 1000Watt. Mens den faktisk yter 4*50 wrms i 4 ohm / 2*160 wrms i 4ohm brokoblet.

 

Hvis du skal se etter en forsterker med mest mulig watt. Finn ut watt RMS ved samme ohm (f'eks 4ohm)..

 

så vis subben er i 4ohm, så er det best med en forsterker som er i 4 ohm? skjønner ikke ohm eller jeg, lest mye om det, men må skjønne grunnlegende, noe jeg ikke har snøring på. virker komplisert, sikker enkelt bare man lærer basic først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår