Gå til innhold

Lufting av bremser, men ingen luft og fortsatt pedal som går i bunnen.

Ranger emnet


Zetec

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt ett lite problem med bremsene, den funker jo forsåvidt, men bremsepedalen må til bunn før det virkelig bremser.

 

Jeg har nå forsøkt å lufte hele systemet, ca 30 bremsetråkk på hver caliper uten å få ut noe luft.

Så da har jeg egentlig utelukket at det er luft som er problemet, eller har jeg ikke holdt på lenge nok? ca 1,5 liter bremsevæske har jeg pumpet gjennom.

 

Kan det være hovedsylinderen som har tatt kvelden, eller noe annet?

 

Kom gjerne med forslag :)

 

Mulig jeg får pumpe systemet tomt, og så fylle på ny væske for å være helt sikker, men noen har kanskje en annen løsning.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok bare å fortsette med luftingen, men ikke pump tom beholderen, og jeg rekner med at du lufter i rett rekkefølge ? HB, VB, HF og tilslutt VF

 

Rett rekkefølge hmms, alt er vel relativt, fikk høre at jeg skulle begynne foran og ta bak etterpå, men får vel kanskje prøve å gjøre som du sier, evt tømme hele systemet.

 

Får ta en tur å kjøpe noen liter til med bremsevæske i morra :D

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starte lengst unna hovedsylinder ja. Og det skal som regel holde med 0,5-1liter bremseveske for hele systemet.

 

Forklar gjerne fremgangsmåten din så vi vet om det er noe annet du gjør feil.

 

nå har jo jeg starta fremme da, siden jeg fikk beskjed om å starte med de korteste rørene, og jeg har brukt den slangen fra biltema med sånn returventil, og disse har fungert veldig greit tror jeg hehe.

 

så har jeg tatt for meg en og en caliper, og pumpa i vei på pedalen.

 

problemet med å pumpe opp trykk og så tappe er at man trenger to personer.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du gjør dette alene så må man sleppe pedalen får å lukke nipplen,og da er sjangsen for at calippern trekker til seg luft større, det beste er å ha en som hjelper deg, slik at når det ikke kommer mere luft så holder du pedalen i bunn mens hjelperen stenger.

Jeg lukker ikke ventilen før jeg er ferdig med 10-30 pumpinger, bruker slanger med returventiler, så skal ikke være noe som går tilbake der.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du lastventil på bilen? lufter du med bakhjula over bakken?

 

Hele bilen står på bukker ja, men har ikke funnet noen lastventil, disse står jo ofte montert på bakakselen, men har sjekket fra caliperen og ett stykke frem uten å finne noen..

 

Synes jo det er litt rart siden det er en kassebil, men men, kan jo være noe annet..

Sjekket også om jeg hadde noen ventil på abs-saken, men fant ikke noe der heller, så etter det jeg kan se så langt så har jeg kun på caliperene.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tromler bak? bytta bånd eller noe? hvis du har gjort det, funka selvstrammern? ligger bånda inntil trommelen?

 

forresten...hvis du tømmte systemet helt for bremsevæske for så å fylle på igjenn kan det hende du må lufte hovedsylinern. har vært borti det før.

bør ikke la det bli tomt før du begynner å fylle på...fyll på samtidig som u tapper så det ikke blir tomt...

1989 Audi Coupe 2.3E

1990 Volvo 740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tromler bak? bytta bånd eller noe? hvis du har gjort det, funka selvstrammern? ligger bånda inntil trommelen?

 

forresten...hvis du tømmte systemet helt for bremsevæske for så å fylle på igjenn kan det hende du må lufte hovedsylinern. har vært borti det før.

bør ikke la det bli tomt før du begynner å fylle på...fyll på samtidig som u tapper så det ikke blir tomt...

 

Har ikke tømt systemet og har etterfyllt hele tiden..

Hvordan lufter jeg hovedsylinderen da, har ikke funnet noe der jeg kan lufte med.

 

Og har skiver hele veien rundt, derav calipere ;)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du de slangene med returventil fra biltema er bare noe dritt.. Du drar inn luft igjen når du sitter og pumper.. Dropp dem og få med en kompis så du får stengt luftenippelen hver gang før du slipper opp pedalen.. Dette har jeg prøvd ut og erfart selv:)

Selv om det er helt tett mellom slangen og nippelen så suger den luft igjennom gjengene på nippelen når den står åpen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår