Gå til innhold

Betaler jeg riktig skatt ?

Ranger emnet


kimmen^

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Er litt ny innenfor det og trekke masse skatt og lurer derfor på et par praktiske ting. Jeg er intet matte-geni men håper dere kan hjelpe meg.

 

Forrige måned tjente jeg 23035kr,- før skatt. Det står at jeg skal betale 36% skatt , og jeg hadde igjen etter dette 14743,-.

 

Dette virker greit nok , det var på krona riktig med skatteprosenten. Men jeg tar derimot en titt på skattekortet mitt for 2008 , der står det også trekkprosent 36 , men det står også en tabell under der det står hvor mye jeg skal skatte i henhold til månedslønn. ( Tabelltrekk ? )

 

Der står det at ved 23.000 i månedslønn skal det skattes 6.917kr. Da ville egentelig min utbetaling blitt på rundt 16.000 isteden.

 

Noen som er med ? Hva stemmer ? Skal jeg trekke 36% hver mnd uansett eller er det tabelltrekk som gjelder ?

 

damndamn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får uansett igjen skatten hvis du betaler for mye! kall det enslags sparing! alltid godt å få igjen masse penger sånn plutselig! og ett råd! gi selvangivelsen til en som har peiling på det...revisor eller no! det gjør jeg... sykt mye staten snyter enn for!

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. Er det noe skattefradrag om man har lån ? Er det noe som sier man må ha en viss sum i lån eller hvaslags lån det skal være ?

 

Takk på forhånd :)

 

du får skattefradrag på lån ja, men dette kommer an på hvor mye du har i formue også. Dette vil gå automatisk på selvangivelsen, og skattekortet vil bli forandret til den skattetabell det er mest korrekt for deg å benytte for hvert år det utstedes. Du kan også skaffe ny tabell når du vil, men da må du regne selv hvilken tabell det er mest gunstig for deg å benytte. Å betale for mye skatt er en fin måte å spare på som sagt over. Du får også renter på pengene skattekontoret skylder deg.

Setter du deg litt inn i skattelover og regler er det ganske mye du kan få skattefradrag på.

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår