aerdftyhui Skrevet Februar 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2008 Hei alle dere som kjører med L! Jeg er en av de, sikkert mange, her på forumet som kjører med L bakpå bilen. Tenkte jeg skulle lage en tråd der man kan prate litt om ting rundt L'en, som f.eks om man har kjørt mye, når man kjørte "lovlig" for første gang o.l Er også åpent for at de med sertifikatet forteller om sin tid med L. Synest alle bør ta en titt på denne linken: http://www.bilforumet.no/diverse-artikler/153188-velseskj-re-a-trip-down-memorylane.html Ok, jeg først. Jeg er 1991-modell, av månden Juli, og kan derfor lovlig lærekjøre med bil. Men desverre for min del, og bilinteressen min sin del, har jeg ikke fått kjørt lovlig før nå i Februar 2008. Første gang var en fredags kveld, det var mørkt og vått ute, og jeg skulle ut med fattern å kjøre bil for første gang. Dette skulle finne sted der kjøreskolene driver med mørkekjøring, med andre ord; det var helt mørkt der. Jeg satte meg i førersetet og fattern sa "kjør". Dette var ikke noe problem da jeg har inne teorien om bilkjøring, så jeg kom meg opp i fart og forbi en møtende bil. Etterhvert kom jeg til en bakke, der jeg snudde og skulle ta bakkestart for første gang. Det hører til historien at jeg hadde store vintersko på meg, og at det var vått. Etter en 3-4 forsøk kom jeg meg videre, med en god og varm motor. Det ble å kjøre tilbake dit jeg kom fra, snu, og kjøre et par kilometer ned fra "fjellet" og ned i en rundkjøring. Dette var heldigvis i fattern sin lettkjørte passat, så det gikk å kjøre gjennom rundkjøringa (helt rundt) i 3. gir. Etter dette bar det hjem for å skryte til mor! Er man glad i bil, så er man glad i bil. Dagen derpå fikk jeg kjøre hjem etter å ha vert på butikken med muttern, noe som ikke var ventet da hun har nektet å kjøre med meg tidligere. 2 dager senere fant jeg meg selv i førersetet der de kjører landevegskjøring, med muttern i det andre setet. Etter dette har jeg kjørt litt med muttern, og det er spesielt èn episode som utmerker seg. Jeg skulle svinge inn en vei og opp en bakke, men bilen klarte ikke bakken i 3. giret (veldig tung-kjørt Renault Laguna stv) og jeg ble stående i bakken. Så kommer det en bil i motsatt retning, og jeg begyndte å rygge bak for å slippe han forbi (smal vei). Muttern freaker ut og drar opp brekket og nesten hopper ut døra si, men jeg roer henne ned og sier "slapp av, jeg skal bare rygge bak slik han kommer forbi!" Det var min historie så langt, nå vil jeg høre din! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Februar 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2008 beste minnet mitt fra tiden med L bakpå var at alle som hadde lappen såg på meg som en av dem store taprane.. L= Loser... Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olsen_nissan Skrevet Februar 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2008 beste minnet mitt fra tiden med L bakpå var at alle som hadde lappen såg på meg som en av dem store taprane.. L= Loser... eh.. ok Pappa klikka en gang jeg brant ut i ett sånt kryss -|- Slapp av fattern, jeg har full kontroll!! :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonax Skrevet Februar 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2008 Hehe, morro med en slik tråd faktisk=P Kjører med L jeg, mitt beste minne var første gangen jeg kjørte bilen som jeg kaller "Black Beauty", en Omega 3000, farsan sa jeg smilte fra øre til øre hele turen og resten av uka. Værste jeg har opplevd må vell være når jeg skulle presse Merca til fadern, en 240TD forbi 3 trailere på ei grei nok strekke. Hadde godt over tillatte 90 km/t på strekka, da den ene trailern traff ei søle, det var mørkt, regnet og spruten sto på ruta. Så ikke en dritt ut frontruta i 120, var godt det var autovern på venstresida, jeg bare styrte etter det jeg=P Gleder meg stort til å få kjøre opp om syv måneder nå da=D I mellomtiden kjører jeg alt fra 3 til 10 timer i uka med L'en jeg:) Siter Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Februar 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2008 Hehe, husker første gang jeg skulle øvelseskjøre (3 år siden) Luktet litt svidd fra clutch etterpå ;) Brukte nesten aldri L når jeg øvelseskjørte. Bare når man kom til byer o.l Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Espen Skrevet Februar 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2008 Eg kjører med L på bilen desverre. Einaste eg har å sei er at eg er veldig glad for at det er under 2mnd. til eg kan kaste den jævla L-en:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sandersen Skrevet Februar 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2008 eh.. ok Pappa klikka en gang jeg brant ut i ett sånt kryss -|- Slapp av fattern, jeg har full kontroll!! :P Når fikk du noensinne kontroll?! :drive2 Siter MTech2Sterlingsilber Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-cardudde- Skrevet Februar 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2008 Tar traffikalt grunnkurs den 25. så da blir det en til rød L ute å kjører på veiene. :) Gleder meg som en unge! Siter Er newbee..så vær snill..hehe..:D er 12 år :) og jeg tuller ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo140lover Skrevet Februar 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2008 har aldri kjørt med L! siden jeg er så knall tøff;P Siter Vovlo For Life. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
"Mr A." Skrevet Februar 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2008 har aldri kjørt med L! siden jeg er så knall tøff;P Er ikke du 14 da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dammed Skrevet Februar 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2008 Hah jah, mange minner som blir vekket nå, om de er god er nå et helt annet spm. 3 år siden jeg begynte med øvelsekjøring, og faren var utrolig nervøs hele tiden. Han satt konstant med venstre hånden på håndbrekket. Og han dro i det ca 10-15 ganger i løpet av første måneden, alle gangene bortsett fra en var totalt uten grunn (vikeplikt tabbe). Bilen jeg kjørte var en ny avensis tdi. Og bremsene på den var veldig behagelige, så behagelige at hvis en bremset sakte så kjente man det nesten ikke. Så flere ganger trodde han at jeg ikke bremset raskt nok så han dro i det brekket. Motoren kvelte seg og jeg måtte starte på nytt. Fryktelig morro... :crazysant: Siter Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Februar 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2008 driver å kjører i mammas opel vectra. bruker skjeldent L men når vi kjører på motor veien og bykjøring kommer den på. digger å øvelses kjøre med mamma. hun slapper helt av og sier at når jeg er sjåføren skal ikke hun legge seg borti. om jeg kræsjer så får jeg lære av det og ordne opp som om det har vært om jeg har hatt lappen. pappa derimot er drit nærvøs! drit redd for at han skal få hjerteinfarkt eller noe :P værtfall når rævva slipper på bilen :D :D fatter ikker hvorfor han er så stressa heller. han har trossalt bare øvelseskjørt med meg på totalt øde åpne parkerings plasser eller skogsveier. og bilen er en skikkelig råtten omega. øvelses kjørt noen ganger med onkel og! han er værtfall rå å kjøre med! :D "lægg``en brei no gutt, vis mæ kan du kain!!" :P kjører som regel amazon når jeg er ute med han. litt tung på rattet men ellers bare kos! gleder meg mest til å unne øvelses kjøre i egen bil. må bare få nok penger til å handle meg en :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
limE - Toledo Skrevet Februar 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2008 Startet min "L" periode som 13 åring i onkel audi4x4 på en åker, der retter gikk det slag i slag frem til lappen :) En spesiell episode var når jeg og pappa skulle kjøre hjem mine besteforeldre på julaften i 2004, en distanse på 3 min hver vei. Pappa kjørte dit og jeg skulle ta over på hjemveien, det endte med at pappa sovnet bare metre ned i veien og jeg kjørte med fred og ro helt hjem :) Siter - 99 Cougar 2.5 v6 x 94 Toledo 1.8 x 93 Vento 1.9 tdk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olsen_nissan Skrevet Februar 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2008 Når fikk du noensinne kontroll?! :drive2 haha.. jeg har kontroll 24/7... Stedet var forsten de kryssene ved sykehuset porsgrunn:P mot downtown! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DevilsTower Skrevet Februar 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2008 har aldri kjørt med L! siden jeg er så knall tøff;P Håper virkelig ikke du begir deg ut på veien uten L om du bare er 14 år, da det faktisk er sannsynlig at jeg kan møte på deg på vei til skolen e.l. Jeg vil ikke få en pubertal tass i fronten :) Siter Mvh Espen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg