Gå til innhold

hvilken væske bruker dere gutta? (olje, kjøle, bremse, spyler)

Ranger emnet


rampi

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

okeeeei :D kanskje jeg må prøve den. menne hva er det disse tallene står for? 10w-40 osv?

 

10w-40 (viskositet/flyteevne kald og varm ). Dette betyr at oljens konsistens endrer seg fra det første til det andre tallet ettersom temperaturen på motoren stiger

 

Jo lavere det første tallet er jo mer tyntflytende er oljen i kald tilstand. Jo høyere det andre tallet er, jo tykkere er oljen i varm tilstand.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, tror det finnes like mange meninger om hvilke olje som er best som det finnes meninger om damer... jeg bruker ihvertfall en Premium olje, ikke noe El Cheapo fra den lokale kolonialen...

 

Sant. Jeg har brukt Shell Helix Plus 10W-40 på min Golf i noen år, motorens øvre deler samt innsugs- og oljedampslanger var alltid fulle av emulsjon (som majones). Innvendig ble motoren mer og mer skitten og ventiltikking var standard på kald motor. Gikk over til Fina First 5W-40. Aldri mer emulsjon og ventiltikkingen forsvant etter en stund :)

 

På min Audi 80 brukte jeg Shell Helix Ultra 5W-40 (dyr som f... men noe bedre renseeffekt enn Plus), samme problemer der. Motor full av majones. Skiftet til Mobil 1 5W-50 og fikk aldri mer emulsjon selv om kjøremønsteret var nøyaktig det samme.

 

Min Audi 100 har kun blitt kjørt med Mobil 1, toppen er alltid ren inni og ventiltikking et fremmedord :) Er ikke under noen omstendigheter tenkt til å fylle noen produkter fra Shell på denne ;)

 

Nå har jeg aldri prøvd Shell Helix Super, men denne er jo den dårligste av Shell-oljene.

Eneste grunnen til at jeg har brukt mye Shell-olje tidligere er at jeg får den veeeldig billig. Men aldri mer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min går på felleskjøpet sin turbo d5 eller noe sånt, har gått på det ihvertfall 50kkm, gått over 300k nå og har ingen problemer:)

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker den de har på clas ohlson, 319 for 5liter.

 

Liqui Moly. Helsyntetisk olje som oppfyller og overgår følgende normer: API SJ, CF ( SH, EC,CF ), ACEA A3-98, B3-98, E3-98, VW 502.00, 505.00. Porsche -alle modeller. MB 229.1, BMW Longlife-98 Viskositetsindeks: 155 Pumpbarhetspunkt: -42° C. 5W-40 5 liter.

 

Kjører maks 8-9K på et år, så bytter hver vår. Bruker orginalt filter, eventuelt så bytter jeg filter to ganger i året.

 

Brukte pennzoil før, men den har ikke bedre spec en clas. Fina 5-40 fra europris har jeg også brukt før. Har ikke opplevd noen problemer med noen av disse.

05 Skoda Octavia L&K

75 Jaguar XJ6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prismessig er nok Fina oljen dem selger på Europris den beste, 199.- for 4L, og som Quattro73 sier så er den like bra, om ikke bedre enn mange andre litt dyrere typer.

Jeg har brukt Castrol en stund, og jeg tror faktisk jeg har mer tikking enn med Fina, men klart, det kan være bare en tilfeldighet:)

 

Btw, så kan dere tro gleden var stor da jeg så at Europris hadde 5L dunker av samme olje til samme pris, kjøpte alt som var igjen i hylla, sikkert feilpriset:p

 

Jeg bytter olje og filter 2 ganger i året sånn ca, kommer an på om jeg bruker bilen til f,eks banekjøring, da bytter jeg før og etter:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår