Gå til innhold

Hvordan koble for best bass

Ranger emnet


b1rken

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare begynne med å fortelle at jeg har ingen peiling på bilstereo i det hele tatt. Jeg kjøpte bil med anlegg, men jeg føler ikke subben blir utnyttet fult. Det er en lukket kasse. Så jeg skrudde av dekselet på forsterekeren og så hvordan han jeg kjøpte den av har koblet det opp. Først hvilken sub og forsterker jeg har.

 

Forsterkeren er en RF Power 450s 2 kanals. I manualen står det at den skal klare

112,5w x 2 ved 4 ohm per kanal

225 w x 2 ved 2 ohm per kanal

450w x 1 ved 4 ohm brokoblet

 

Subben er en RF Punch HX2 RFD2212 to spolet, 4 ohm på hver spole. 500w rms og 1000w peak.

 

Han hadde koblet en spole på hver kanal. Som ifølge manualen som jeg skrev av ovenfor gir 112.5w x 2 = 225w.

En kompis sa jeg skulle prøve å paralellkoble spolene, og koble det til en kanal. Det gjorde jeg, og følte jeg kunne spille høyere, og at lyden ble anderledes. Men om jeg har fortstått rett så får jeg fortsatt like mye effekt som før?

Etter jeg paralellkoblet spolene og koblet den til en kanal så får den jo 2 ohm = 225w. Er det noen aen måte jeg kan koble det på for at jeg skal få mer liv i subben? Jeg føler den er ganske upresis, og den lever ikke akuratt opp til navnet sitt (punch). Spiller best på dype basstoner, bass slag spiller den helt ræva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Trikset" er å brokoble forsterkeren. Dette gjør du ved å koble de paralellkoblede spolene til + på den ene kanalen og - på den andre kanalen på forsterkeren. Nøyaktig fremgangsmåte varierer fra forsterker til forsterker, så sjekk hva som er korrekt for akkurat din. Det står vanligvis "bridge" e.l. over terminalene for å vise hvordan du må koble. Da vil du få 450w å mate elementet med :)

 

At bassen ikke henger med kan skyldes så mangt, men det enkleste for din del er å bytte fase (bytte om på + og -, enklest å gjøre på utgangsterminalene på forsterkeren, hvis ikke må du koble om på begge spolene på elementet...) eller å eksperimentere med plasseringen av basskassa. Forover, bakover, sideveis, lenger bak, lenger foran, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt kjapp smurfing så fikk jeg en feeling av at den ikke er stabil i 2 ohm brokobla. Sjekk detta. Kan vere at det hadde blitt bedre med en enkelt spola 4ohms eller et tospola 2ohms element. Just a hunch....

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste det står om brokobling i manualen er at jeg får 450w ved 4 ohm. Og hvordan skal jeg få det til med mitt tospolet element? Etter slikt jeg har forstått det så kan jeg paralellkoble å få 2 ohm eller seriekoble og få 8 ohm?

 

Og det du sier blogz, er det at jeg skal bare ta to av de 4 ledningene som kommer ut av subkassen, altså ledningene til en spole, og brokoble dem? slik at jeg får 450w på en spole?

Vil det kunne ødelegge for sub elementet eller forsterkeren om jeg bare bruker en av de to spolene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvfølgelig bruke begge spolene, men hvis du paralellkobler dem, så får du en impedans på 2ohm, men når du da brokobler forsterkeren, så vil den se lasten som 1ohm, og det tåler vel ikke den forsterkeren... Slik jeg ser det, så må du nok bare ha det slik det var, eller kjøpe deg ny forsterker... Suben din er heller ikke av de råeste, så det kan jo hende du har for store forhåpninger til det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se ut som om du har kjørt deg litt fast ja. Og problemet ditt er at du henter ut for mange watt av forsterkeren og det er det den ikke tåler. Og det er helt korrekt at du bare kan kjøre den subben du har i enten 8 eller 2 ohm. Og en ting som også er viktig er at det å drive hver spole med hver sin kanal IKKE må gjøres da det kan ødelegge alt. Spolene MÅ bevege seg likt til en hver tid ellers kan du brenne heile driten. Derfor MÅ et ensomt element enten kjøres i 2 eller 8 ohm. Hadde du hatt to derimot kunne du kjørt dem i 4.

 

Du skulle hatt et enkeltspola 4ohms element i samma serien. Det hadde nok blitt bedre.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir bare mer og mer forvirret etter hver post som kommer jeg.

Blogz, du sier mitt problem er at jeg henter for mange watt ut av forsterkeren, og at jeg ikke må kjøre dem på forstkjellige kanaler.

 

Jeg har paralellkoblet spolene, og koblet dem på EN kanal. Slik at jeg får 2 ohm, og henter ut 225w fra den ene kanalen. Da skal dem vel få like mye og bevege seg likt?

 

Det var før at det var koblet en spole på hver kanal, 4 ohm på hver kanal. 112.5w på hver spole, på hver sin kanal. Så jeg får jo like mye effekt som før, men nå driver jeg begge spolene fra en kanal?

 

Tusen takk for alle svar, begynner å skjønne litt nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkaren er stabil i 2 ohm.

Ved brukobling må begge forsterkerkanalene dele på lasten.

Dvs at ved brukobling må lasten være på minimum 4 ohm. (2 ohm pr kanal)

So den takler selfølgeligt ein last på 8 ohm (4 ohm pr kanal)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår