makann Skrevet Februar 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2008 Skal vi se etter endel oppbygde og velykkede turbomotorer var det påtide å starte et radikalt N/A bygg på linje med turbomotorene, Jeg vil fortsatt holde slagvolumet tiltenkt standard, fordi jeg føler at med en eks dartblokk begir jeg meg så langt vekk fra Honda jeg kan. selvom ett Dart oppsett 85x95 ville antageligvis gitt 40hk mer enn i dette tilfellet. Det er derfor standard slaglengde, borring og råde/slag forhold. Den egentlige blokka av N/A motoren ser dere her. Den er nå ferdig honet og klar til å settes sammen Jeg venter fortsatt på stempler, det blir wiseco stempler i dette tilfellet, de sammen med rådene skal balanseres. Jeg bruker en toleranse på 0,1g pr sylinder. Veiv og svinghjul er sammen dynamisk balansert... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
makann Skrevet Februar 3, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2008 Mens Jeg venter på ulike deler i blokka, tar jeg for meg toppen i dette tilfellet skal bytte frese styringer, frese ventilseter og montere litt "sprekere valvetrain" for å matche de aggressive AT-performance stage 3 kammene, kommer til å gjøre en "unbiased" test mellom stock vs portet topp på rulla. På denne portede toppen er ikke bare volumet økt, de kritiske områdene for å skape sterk turbulens, samt insnevringene midt i kanalene er bevart. jeg vet hvor svakhetene er å prøver å unngå å forandre Swirl karakteristikken på toppen slik at den fortsatt gir en sterk turbulens også ved lave lufthastigheter. feks legg merke til de ubehandledde delene rett under ventilstyringen. alikevel er størrelsen på kanalene for lagring av luft bak ventilene økt med 25-30% Som dere ser er dette en ganske radikal porting, på de siste bildene mangler jeg å runde av divideren som deler innsugskanalene for å ungå turbulensoppbygning på feil sted. -jeg bruker også litt andre vinkler på ventilsetene for å øke flowen på høyt turtall, Praktisk sett er det en 3 vinkels jobb der to av vinklene blir slipt ned til radier for maximum flow. Det man vil er å oppnå gode flow nummere uten at virvling ved lav stempelhastighet påvirkes for mye, Jeg har kjørt (turbohonda/dynobremset hos oss>) der "feil" områder har vært gravd ut, den hadde til gjengjeld 75whp ved 4300rpm og 350whp ved 5700rpm contra en senere bremsing med standard topp og 145whp ved samme turtall. Momentet mellom de to var uslige 130NM VS 220NM på 4300 rpm. Så det er ikke bare viktig å øke toppens fløde, men også sørge for den riktige formen på kanalene. -Toppen skal også høvles 1,5mm når den er ferdig for å øke statisk kompressjon,I dette tilfellet bruker jeg BC P1 ventiler med "Flatface" form. samt BC2 Ventilfjærer med relativt lavt setetrykk, men med et stort klemmtrykk ved åpen ventil noe som reduserer slitasje på kam og vippearm, men alikevel sørger for å kontrollere ventilbevegelsen på 9500-10.000rpm hvor jeg skal legge denne motoren Forbrenningskammeret er også utjobbet for å minske sjansen for kveling på høyt turtall, Dog er det litt begrenset hvor mye jeg kunne gjøre her da borringen på 81,5mm gjør at jeg ikke kan åpne for mye på de rette stedene, da vil man isteden ha problemer med å forbrenne drivstoffet skikkelig. noe som resulterer i en stor økning av HydroKarboner i avgassen (Vi kommer mest sannsynlig til å tilby Porting og setefresing til B,D,K,H serie motorene til høsten, om folk er intresserte kan de maile eller PMe meg.) Merk at setene IKKE er frest toppen er langt ifra klar.. kommer tilbake med Ferdig resultat, og forhåpentligvis bremsepapirer når motoren er ferdig. Sikter på over 14:1 statisk kompressjon her. Litt bilder ser du under, merk at toppen er ikke ferdig. Orginal B16 innsugsport. Ikke så orginal lengre. Jeg skal runde av splitteren for å unngå turbulens oppbygning på feil teder som igjen skader flowen Stock VS Ported Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
makann Skrevet Februar 3, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2008 Portene trenger en finish jeg tar helt til slutt, men jeg må ha mulighet til å se formene, Jeg synes det er lettere å se om portene ikke er helt strøkne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
makann Skrevet Februar 4, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2008 Litt bilder av prøvemontering, (Snakker jeg til veggen her tro? :P) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Februar 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2008 Morsomt med annet enn turbobygg og. Hvordan eksos har du? Sinnsykt tøft med ITBer, gleder meg til å se dette bygget ferdig :) Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Burnout| Skrevet Februar 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2008 Helt rått bygge da.Flenk noen bygger skikkeli NA og ikke turbo bygge da. Siter Volvo 945 tic Alt for mange biler at det er plass til hær.Men savner kadett c,ascona b,og volvo vogna Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Henrik Skrevet Februar 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2008 tøft at noe går mot stømmen og å bygger en sprek suger hvor mye håper du på i effekt? Siter Chevrolet Nova 1969 350 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tarzan Skrevet Februar 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2008 hvor mye hk skal du dra ut da?skal ikke ned i en liten svart crx med hvite felger vel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Februar 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2008 Hvis de andre er som meg sitter jeg bare å beundrer arbeidet. Har egentlig ikke så mye fornuftig å tilføre annet enn at dette ser rått ut! :D Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fast_740 Skrevet Februar 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2008 Detta ser ut som en effektiv riskoker ja^^ Rimelig porno! Siter Biler nå: 1990 740(FK,940 etc) 1973 144(bruksvogn) 1987 740 (bruksvogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
makann Skrevet Februar 4, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2008 tøft at noe går mot stømmen og å bygger en sprek suger hvor mye håper du på i effekt? Jeg har estimert effekt til denne motoren utifra motorgeometri og forventet kompressjon, Fløde osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
makann Skrevet Februar 5, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2008 Morsomt med annet enn turbobygg og. Hvordan eksos har du? Sinnsykt tøft med ITBer, gleder meg til å se dette bygget ferdig :) Eirik Hvordan eksos? som i eksosanlegg? eller grenrør? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Februar 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2008 Tenkte mest på det skikkelig porno grenrøret ditt ja. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
makann Skrevet Februar 6, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2008 Tenkte mest på det skikkelig porno grenrøret ditt ja. Eirik Aha, det er et Tri-Y grenrør vi leverer :yummy: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
totte88 Skrevet Februar 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2008 rått:) blir datasprut ? Siter mvh tor anders aune (240 turbo 90 mod) http://www.bilforumet.no/200-serien/220654-informasjonstr-d-240-turbo-bygges-bildetung-tr-d.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.