Gå til innhold

Går bare på 3 av 4 sylindre

Ranger emnet


jcberg

Anbefalte innlegg

Hei. Har nylig anskaffet meg en '86Volvo 340 DL med en grufullt utdatert motor (selv etter 1986 standarder) av OHV type konstruksjon og et samlet sylindervolum på voldsomme 1.4 liter.

 

Siden dette er en Volvo på sett og vis - selv om det er DAF som har skrudd sammen og designet mesteparten og Renault har vært så snille å stille med motor i denne kassa - forventet jeg at denne skulle flytte seg fremover slik Volvo flest gjør - grusomt fort.

 

Problemet er at det gjør den altså ikke, selv etter jeg har vært baki med Esaben og operert litt på diffen.

 

Har stusset litt på at bilen har en tendens til å riste nesten i stykker når den går på tomgang (ihvertfall når den er varm) selv om jeg har justert både tomgangs og blandeskrue på forgasseren så godt det går og har prøvd å fylle både 95 og 98 oktan med samme resultat. Tenkte da jeg skulle kikke litt grundig på tenninga og da viser det seg at sylinder #3 ikke fungerer helt som den skal.

 

Det er helt uvesentlig om jeg kobler på pluggledning eller ikke på tennpluggen til denne sylinderen, motoren oppfører seg akkurat likedan selv om jeg røsker denne.

 

Omtrent alt av tenning er nytt, dvs plugger, pluggledninger, fordeler osv og det gnistrer greit når jeg holder pluggen innat motorblokka så jeg tror nok tenninga er sånn tålelig i orden.

 

Tror ikke motoren er så gal når den er kald og pluggen i sylinderen som krangler ser fin ut den, så det ser ut som om den fungerer av og til. Det hender også når bilen er varm og jeg ligger i "hvile"-turtall, dvs. 2000-3000 rpm i 3. gir med ca. kvart gass at bilen jukser litt til tider, antar da at sylinderen plutselig begynner å fungere så smått men at den må gi opp igjen.

 

 

 

 

Noen som vet hva dette kan være? Veit fint lite om åssen en slik OHV motor fungerer, men har ikke disse mye rart oppi toppen som kan gå i stykker? Kan en fjør ha hoppa av e.l. oppi der så sylinderen ikke får bensin? Syns det er rart at motoren ser ut til å fungere når den er kald, den rister ihvertfall ikke så mye. Skal se om det er fyring på #3 i morra før jeg triller på jobb, da er motoren ganskeså frossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår