Gå til innhold

Bytte av vannpumpe og servopumpe

Ranger emnet


eärendil

Anbefalte innlegg

Audi A4 1.8TQ B5 AEB.

 

Kjøleveska mi renner rett igjennom, bruker en tank på ca 3 km...

I tillegg er det en tung during i fra styringa når jeg svinger.

Mistenker at det er servopumpa som har tatt kvelden først, og så tatt vannpumpen, slik at jeg nå må bytte disse. Kjøleveska renner ut nede ved bunnpannen, nede bak dynamoen, og regner med at vannpumpen sitter der.

Stemmer det at vannpumpa blir drevet av servoen på disse, og ikke registret? trenger jeg da vannpumpereim?

Hvor sitter servopumpa?

97 A4 1.8 TQ AEB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bare fylle på eller bytte servo væsken/oljen? Hadde samme rare lyden på XC70'n til faren min, men det løste seg ved å fylle opp :)

 

Ja.. servo-olja er kontrollert flere ganger, og etterfylt.. den bruker en del servo-olje.. og det lyden jeg hører er helt tydelig pumpa som er gåen..

97 A4 1.8 TQ AEB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D stemmer at pumpene ikke går på registeret. Når du først skal bytte den ene pumpa er d veldig lite arb å skifte den andre også da de er montert side om side. Men vil si fra om at d er litt arb å skifte desse.. mye demontering for å komme inn på pumpene..

 

 

Har tilgang på grav, heldigvis.. sitter de foran, slik at jeg må av med fronten? eller sitter de på undersiden til høyre; under innsuget; der hvor slangen til kjøleveska kommer ut av blokka, slik at jeg kommer til fra nedenfra? Bunndekslet er borte allerede.. ;) billig plast. :)

97 A4 1.8 TQ AEB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilgang på grav, heldigvis.. sitter de foran, slik at jeg må av med fronten? eller sitter de på undersiden til høyre; under innsuget; der hvor slangen til kjøleveska kommer ut av blokka, slik at jeg kommer til fra nedenfra? Bunndekslet er borte allerede.. ;) billig plast. :)

 

De sitter på undersiden der slangen til kjøleveska er ja. Når jeg skiftet vannpumpen min begynte jeg med å skru av fangeren, og skrudde ut alle skruene som holder "fronten" slik at du kan ta den ut 10-15cm for å få bedre plass. Service stille kalles d trur jeg. Videre tar du av drivremmen og vifta(for å få av vifta må du ut med radiatoren) Deretter må du koble fra og skru ut dynamoen for å komme til skruene under den. Da trur jeg du har komt så langt at du kan skru av pumpene, servopumpa ligger på utsiden av vannpumpa. Håpe jeg ikke glemte noe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår