Gå til innhold

eärendil

Bruker
  • Innholdsteller

    46
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om eärendil

  • Bursdag 11/13/1980

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Data, Gitar, Bil, Fiske
  • Modell (eks S4)
    A4
  • Biltype (eks Audi)
    Audi
  • Årsmodell (eks 1995)
    1997
  • Yrke eller sivil status
    Bartender
  • Motor (eks 1.6)
    1.8 Turbo
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    K&N Innsatsfilter, BOSCH 330cc dyser, DTS tuningboks, BOSCH Resirk.
  • Fylke
    Nord-Trøndelag

Contact Methods

  • MSN
    stuenes@gmail.com
  • Bosted
    Namsskogan

eärendil's Achievements

  1. Ok.. fant ut av det selv om noen lurer... man må lufte systemet ved å vri rattet fram og tilbake sakte, og gi fullt utslag i begge retninger, for å pumpe lufta ut, samtidig som du fyller etter servoolje.. når olja slutter å boble er lufta ute.
  2. Hei.. Har fortsatt en 97 modell A4 1.8 TQ, hvor jeg har nå bytta vannpumpe, termostat, servopumpe og kilereim, etter en saftig lekasje av kjøleveske.. (En tank holdt ca 3 km), og litt ulyd i servopumpa.. Lekasjen er nå stoppet.. (whoohoo), men den "nye" servopumpa bråker 100 ganger mere en gammelpumpa, og det er så ille at den faktisk kveler motoren.. (tydligvis et dårlig balansehjul i pumpa.. 6 timer med skruving i dass). både MECA og Møller kan fortelle meg at pumpa mi må bestilles fra Tyskland, så den jeg fikk tak i var en "overhala" pumpe i fra ett lokalt bilhuggeri/delesalg. Har tenkt å ta de for meg, men så kommer frågan.. må servosystemet luftes på noen måte etter at pumpa er bytta, eller holder det å fylle opp med servoolja? (det er Audi/VW-olje kjøpt på møller)
  3. errr my bad... tenkte på viskosekobling, men det er vel kun Golf og Jetta det gjelder.
  4. Som vinterbil er den genial. Du finner du ikke bedre firehjulstrekker-system enn quattro. Det er slitesterke motorer, og kjøregleden/komforten er stor. Men..... deler til bilen er dyyyyyyyyre, og jeg ville nok som flere har nevnt, gått for en nyere.. Helst over 2000 modell. Da får du nyere og bedre generasjon firehjulsdrift, og kvitt mange av sykdommene på eldre modeller. Det du iaf må sjekke er : Alle servicer bør være fulgt, regreima bør være bytta, med ombyggingskit. Bør sjekkes for lekkasjer på klokka bak, bærearmene foran er en svakhet på disse bilene, vannpumpe og servopumpa bør være bytta hvis den har gått over 200.000 km, sjekk slitasjer på tannstag. (mitt gikk til helvete, like etter at bilen var kjøpt, og det koster iaf 10.000 å bytte). sjekk også for lekkasjer på oljepumpa. Ellers er det som sagt meget kurrante biler.
  5. Samme her.. LMM'n min røyk, å da siden jeg måtte opp med luftfilterboksen alikevel, så bytta jeg jo selvfølgelig filter også.. Kjøpte K&N filter, innsats.. Kjørte 2-3 uker, og bilen gikk fint, helt til den begynte å fjuske for meg igjen.. ny luftmassemåler igjen, nye 1.500 ut i lufta. :(
  6. Har tilgang på grav, heldigvis.. sitter de foran, slik at jeg må av med fronten? eller sitter de på undersiden til høyre; under innsuget; der hvor slangen til kjøleveska kommer ut av blokka, slik at jeg kommer til fra nedenfra? Bunndekslet er borte allerede.. ;) billig plast. :)
  7. Ja.. servo-olja er kontrollert flere ganger, og etterfylt.. den bruker en del servo-olje.. og det lyden jeg hører er helt tydelig pumpa som er gåen..
  8. Audi A4 1.8TQ B5 AEB. Kjøleveska mi renner rett igjennom, bruker en tank på ca 3 km... I tillegg er det en tung during i fra styringa når jeg svinger. Mistenker at det er servopumpa som har tatt kvelden først, og så tatt vannpumpen, slik at jeg nå må bytte disse. Kjøleveska renner ut nede ved bunnpannen, nede bak dynamoen, og regner med at vannpumpen sitter der. Stemmer det at vannpumpa blir drevet av servoen på disse, og ikke registret? trenger jeg da vannpumpereim? Hvor sitter servopumpa?
  9. Hmm.. kommer ann på utetemperatur. Tror det er slik at hvis du på sommeren trykker på auto, så skal "snøfnugget" også lyse, for går airconditioninga.. Trykker du da på knappen med "snøfnugget", så stopper du kompressoren. Mindre forbruk, "mere" motorkraft til rådighet, men uten ac. Straks utetemperaturen faller under 0, så skal ikke ac pumpa gå, og da får du ikke slått på den, slik at "snøfnugget" i displayet forsvinner med en gang. forsvinner den også når det er plussgrader, så er det kanskje feil på kompressoren din.
  10. Den brukes til å stoppe/starte kompressoren til aircondition.
  11. høres ut som om pumpa til sentralåsanlegget ikke funker. kan være strømfeil eller at den er gåen. hadde samme problem på min, men da fjerna jeg bare feilkoden i hjernen, og så funka det.
  12. LMM sitter inne i luftfilterhuset, om du ikke har kon-filter vel og merke. om du har det, så sitter den mellom filter og luftslangen som går ned til turboen
  13. Opprinnelig skrevet av eärendil HJEEEELP. Plages fortsatt litt med a4'n. Fikk den til å gå på alle 4 etter at jeg bytta tenningsregulator, og den går normalt nå (nogenlunde), etter å ha justert gass-spjeldet. men... Klokka i dashbordet går ikke når tenninga er av. Turtelleren stopper på ca 1000 rpm når tenninga skrus av, og faller ned når jeg slår den på igjen. Bakgrunnsbelysninga i dashbord funker plutselig ikke uten at tenning er på. Triptelleren nullstilles hver gang tenninga slås av. Noen som kan si meg hva som er feil? finner ikke noe feil ved diagnose i vag-com. HJEEEELP. btw : 97 A4 1.8 TQ B5 AEB
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår