magge79 Skrevet Januar 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2008 Heisann! Jeg har kjøpt meg en Mitsubishi 1997 Carisma 1.8GLX. Etter å ha byttet ut et relativt dødt batteri (dvs at bilen var totalt uten strøm i noen minutter) har tomgangen på bilen endret seg. Hvis man starter bilen kaldt oppfører den seg greit i omtrent 10 minutter - så har motoren blitt varm og tomgangen skal vel da justere seg ned... Da legger den seg på en tomgang som er ca 200RPM eller kanskje enda lavere. Tomgangen er så lav at den neste kveler seg og motoren gir seg selv litt mer gass. Det er altså ikke en jevn tomgang lenger når bilen har blitt varm. Legger seg nedunder 200RPM eller deromkring, kveler seg nesten, gir på litt - og samme omigjen. Før eller siden stopper den. Tyder dette på en defekt sensor (merkelig at det skjedde akkurat når jeg byttet batteri?), eller er det bare et eller annet rituale man må igjennom for det hele til å justere seg igjen? ELLER er det faktisk en god gammeldags skrue man kan justere på et sted?? Tips mottaes med takk! Magnus Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matslukas Skrevet Januar 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2008 Heisann! Jeg har kjøpt meg en Mitsubishi 1997 Carisma 1.8GLX. Etter å ha byttet ut et relativt dødt batteri (dvs at bilen var totalt uten strøm i noen minutter) har tomgangen på bilen endret seg. Hvis man starter bilen kaldt oppfører den seg greit i omtrent 10 minutter - så har motoren blitt varm og tomgangen skal vel da justere seg ned... Da legger den seg på en tomgang som er ca 200RPM eller kanskje enda lavere. Tomgangen er så lav at den neste kveler seg og motoren gir seg selv litt mer gass. Det er altså ikke en jevn tomgang lenger når bilen har blitt varm. Legger seg nedunder 200RPM eller deromkring, kveler seg nesten, gir på litt - og samme omigjen. Før eller siden stopper den. Tyder dette på en defekt sensor (merkelig at det skjedde akkurat når jeg byttet batteri?), eller er det bare et eller annet rituale man må igjennom for det hele til å justere seg igjen? ELLER er det faktisk en god gammeldags skrue man kan justere på et sted?? Tips mottaes med takk! Magnus Hvis du har en sensor som krangler så skal du kunne se det med en diagnose.Kan jo prøve å gjøre bilen strømløs i 10 miutter igjen å se om programmene kjører seg inn igjen.Jeg har samme problem med bilen min når jeg har byttet batteri eller hatt av en batteripol,men den kjører seg inn igjen i løpet av en 15 til 20 minutter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Januar 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2008 Jeg hadde faktisk samme problem med galanten min etter at jeg kobla fra batteriet. Men det går seg til etter ei lita stund, akkurat som om bilen må stille seg inn igjen. Gi det en dag eller to du! Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helix Skrevet Januar 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2008 Jeg hadde faktisk samme problem med galanten min etter at jeg kobla fra batteriet. Men det går seg til etter ei lita stund, akkurat som om bilen må stille seg inn igjen. Gi det en dag eller to du! Dette stemmer. Hadde en Carisma GDI for noen år tilbake og den reagerte på samme måte da den hadde vært strømløs. Kontaktet det lokale Mitsu-verkstedet og ble forklart at motoren ville justere tomgangen av seg selv etter en liten stund, noe den også gjorde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magge79 Skrevet Januar 27, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2008 Heisann! Takk for mange kjappe informative svar! Jeg har fått samme tipset flere andre steder også - det som er kjipt er at jeg har kjørt en ukes tid (har nok vært begrenset til et par halvtimes turer per dag, riktignok) men bilen er fortsatt like håpløs. Altfor lavt turtall.. Har også prøvd å la den stå på tomgang i garasjen for å instille seg ved å: - Tok av batteriet, det stod av hele natten og jeg kortsluttet også bilen før jeg satt på batteriet igjen. - Skrudde på tenningen. Skrudde av alt elektrisk; var kun cd spiller, taklampe og ned til parklys jeg fikk skrudd ned. - Startet opp og lot den stå. Etter omtrent 10 minutter begynte den som beskrevet før; altfor lavt turtall og må gi seg selv mer gass så den ikke kveler seg. Så jeg vet ikke om noe har satt seg fast eller om det er en sensor elle hva det er... Får vel kanskje ta en tur til verkstedet / diagnosemaskinen... Tror jeg skal sette en sånn diagnosemaskin på ønskelista til neste jul... Vet ikke hvor mange steder det er nevnt MCU-II og diverse feilkoder i manualen til motoren/bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.