Gå til innhold

magge79

Bruker
  • Innholdsteller

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om magge79

  • Bursdag 12/13/1979

Contact Methods

  • Bosted
    Sandefjord

magge79's Achievements

  1. Igjen tungvindt at bilen må gå så lenge/langt for at denne justeringen skal skje. Fornuftig ville vært at den stod og snuset på motoren i en 10-15 minutter og så klarte å justere seg igjen. Synes jeg da, hehe. Nå hadde jeg jo ute batteriet nylig for i det sistnevnte forsøket - så da får jeg kanskje bare gi det et par ukers tid for å se om det hjelper noe av seg selv da. :) En ting er sikkert- kjekt å vite om dette hvis man skal mekke noe på bilen selv. Det er jo fort vekk lurt å koble unna batteriet da. Hadde jeg skrudd på noe annet enn batteriet nå sist ville jeg vært sikker på at jeg hadde ødelagt noe. :) Uansett takk for tipsene; jeg poster tilbake her når problemet løser seg.
  2. Heisann! Takk for mange kjappe informative svar! Jeg har fått samme tipset flere andre steder også - det som er kjipt er at jeg har kjørt en ukes tid (har nok vært begrenset til et par halvtimes turer per dag, riktignok) men bilen er fortsatt like håpløs. Altfor lavt turtall.. Har også prøvd å la den stå på tomgang i garasjen for å instille seg ved å: - Tok av batteriet, det stod av hele natten og jeg kortsluttet også bilen før jeg satt på batteriet igjen. - Skrudde på tenningen. Skrudde av alt elektrisk; var kun cd spiller, taklampe og ned til parklys jeg fikk skrudd ned. - Startet opp og lot den stå. Etter omtrent 10 minutter begynte den som beskrevet før; altfor lavt turtall og må gi seg selv mer gass så den ikke kveler seg. Så jeg vet ikke om noe har satt seg fast eller om det er en sensor elle hva det er... Får vel kanskje ta en tur til verkstedet / diagnosemaskinen... Tror jeg skal sette en sånn diagnosemaskin på ønskelista til neste jul... Vet ikke hvor mange steder det er nevnt MCU-II og diverse feilkoder i manualen til motoren/bilen.
  3. Takk for kjappe svar. volvo_lars: Høres kjipt ut at man skal måtte gjøre dette hver gang bilen er uten strøm. Men uansett, det kan iallefall være at det er riktig som du sier at jeg må vaske gass-spjeldet i dette tilfellet. Men, hvis jeg nå skrudde av "throttle house" og rengjorde det spjeldet. Er ikke injection systemene slik at de har -tett- gass spjeld ved tomgang, og en egen elektronisk styrt tomgangs luftstrøm ved siden av hovedspjeldet? Jeg er helt fersk på det her; men det var min forståelse. Er litt redd for å skru ut throttle house også; det ser komplisert ut. :) AndreasK: Reset av ECU og hvordan få den til å trene seg opp på nytt; har forsøkt et par "prosedyrer" for å den til å trene seg på nytt uten hell. Ser heller ikke ut til at noen dagers kjøring retter opp i problemet, desverre - det var det jeg trodde skulle til også. Har forsøkt følgende for å resette ECU og få den til å lære seg korrekt tomgang på nytt; - Tok av batteriet, det stod av hele natten og jeg kortsluttet også bilen før jeg satt på batteriet igjen. - Skrudde på tenningen. Skrudde av alt elektrisk; var kun cd spiller, taklampe og ned til parklys jeg fikk skrudd ned. - Startet opp og lot den stå. Etter omtrent 10 minutter begynte den som beskrevet før; altfor lavt turtall og må gi seg selv mer gass så den ikke kveler seg.
  4. Heisann! Jeg har kjøpt meg en Mitsubishi 1997 Carisma 1.8GLX. Etter å ha byttet ut et relativt dødt batteri (dvs at bilen var totalt uten strøm i noen minutter) har tomgangen på bilen endret seg. Hvis man starter bilen kaldt oppfører den seg greit i omtrent 10 minutter - så har motoren blitt varm og tomgangen skal vel da justere seg ned... Da legger den seg på en tomgang som er ca 200RPM eller kanskje enda lavere. Tomgangen er så lav at den neste kveler seg og motoren gir seg selv litt mer gass. Det er altså ikke en jevn tomgang lenger når bilen har blitt varm. Legger seg nedunder 200RPM eller deromkring, kveler seg nesten, gir på litt - og samme omigjen. Før eller siden stopper den. Tyder dette på en defekt sensor (merkelig at det skjedde akkurat når jeg byttet batteri?), eller er det bare et eller annet rituale man må igjennom for det hele til å justere seg igjen? ELLER er det faktisk en god gammeldags skrue man kan justere på et sted?? Tips mottaes med takk! Magnus
  5. Heisann! Jeg har kjøpt meg en 1997 Carisma 1.8GLX. Etter å ha byttet ut et relativt dødt batteri (dvs at bilen var totalt uten strøm i noen minutter) har tomgangen på bilen endret seg. Hvis man starter bilen kaldt oppfører den seg greit i omtrent 10 minutter - så har motoren blitt varm og tomgangen skal vel da justere seg ned... Da legger den seg på en tomgang som er ca 200RPM eller kanskje enda lavere. Tomgangen er så lav at den neste kveler seg og motoren gir seg selv litt mer gass. Det er altså ikke en jevn tomgang lenger når bilen har blitt varm. Legger seg nedunder 200RPM eller deromkring, kveler seg nesten, gir på litt - og samme omigjen. Før eller siden stopper den. Tyder dette på en defekt sensor (merkelig at det skjedde akkurat når jeg byttet batteri?), eller er det bare et eller annet rituale man må igjennom for det hele til å justere seg igjen? ELLER er det faktisk en god gammeldags skrue man kan justere på et sted?? Tips mottaes med takk! Magnus
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår