Gå til innhold

Pusse jobben

Ranger emnet


titus41

Anbefalte innlegg

matteklut hvor får jeg tak i det henn? kan vell bruke rød sprit og gå over? detter er vell for å få den rein ?

 

jeg skal gjøre dette selv troligens, men pusse må man jo uannset så hvorfor ikke gjøre det selv så får man litt erfaring av det og :)

 

lakkering på verksted blir altfor dyrt. betale 2300 kr for en skjerm synes jeg er litt vell mye.

Golf 4

Golf 3

Golf 2

bmw E30 325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spør om noe på bilforumet hvis du vil ha korte konsise korrekte OG raske svar! :D Og husk at alt som står på internett er sant.

 

Jeg skal slutte å synse på Bilforumet Jeg skal slutte å synse på Bilforumet Jeg skal slutte å synse på Bilforumet Jeg skal slutte å synse på Bilforumet Jeg skal slutte å synse på Bilforumet Jeg skal slutte å synse på Bilforumet Jeg skal slutte å synse på Bilforumet Jeg skal slutte å synse på Bilforumet Jeg skal slutte å synse på Bilforumet

 

Lykke til! :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk skody <3

 

for et ærlig bra svar..

 

alt er bestilt fra veng.no så det stemmer det du sier at det er nokk en transport grunning for jeg ser at den har blir litt revnet i sia altså "lakken" har rivd litt vekk :)

 

delene er prøvemontert. det var det første jeg gjorde.. og var ikke noe som måtte bøyes til. noe som var super overraskende. var bare en skru som måtte bøye litt på men men når man får skrudd fast så blir det supert...

 

det kan hende jeg får gjort alt på et verskted allikevell. men tar kanskje å pusser allikevel så sparer jeg noen kroner :)

jeg takker for et ærlig svar og vil bruke dette svaret i prosjektet mitt :)

mvh titus

Golf 4

Golf 3

Golf 2

bmw E30 325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spør om noe på bilforumet hvis du vil ha korte konsise korrekte OG raske svar! :D Og husk at alt som står på internett er sant.

 

Menne, er det en ny skjerm fra Vreng eller Klokkerholm du har der? Det sies at den sorte lakken bare er en lager/transportgrunning, og bør fjernes helt før du påfører en skikkelig variant.

 

For å unngå å slipe vekk noe av det allerede tynne blekket ville jeg ha spruta på litt Duxola ev Reprin spesial malingfjerner. Søker du finner du flere treff både her inne og på nettet generelt. Duxola er kraftigst, og giftigst. Så vet du det.

 

Matt om nødvendig ned det bare stålet før du påfører noe. Syregrunning sies å bite best, mens epoxy sies å være vanntett. Jeg vet ikke. Plastfangern liker nok å få litt såkalt lakk/plastmykner i både grunning og lakk.

 

Når dette er gjort er det på høy tid å prøvemontere delene på bilen for å gjøre eventuelle justeringer med slegge. (Det heter jo Vreng gjør det ikke?) Er du litt nøye på det spruter du på en billig, men blank sort lakk og ser etter de småbulkene pølsefingrene dine ikke oppfatter. Erfarne karosserifolk stryker over med fingertuppene mens de ser vekk fra plåten. Er alt som det skal være er det bare å matte ned svartlakken og legge på ønsket farge.

 

PS! Bruker du ikke hansker er silikonfjerner en dyd av nødvendighet og renslighet mtp gripeevnen til lakken under alle stadier.

 

PPS! Sjekk på forhånd at alle komponentene du bruker er kompatible så det ikke koker eller krakelerer. Lykke til! :thumb

 

SÅNNA innleg er HELT bak mål....

 

DU TROR...

DU MENER...

DU FUNDERER OG SYNSER....

 

Men å la vær å svar....??

 

Kanskje hadde vært BEST....

 

Den sorte lakken skal da IKKE fjærnes med malingsfjærner?!?!

TROR du noen gjør det på Lakkverkstedene?

 

Den sorte lakken kan mattes med "klut" eller 600-100 med vann...

De fleste legger en form for non-sanding, fyller, syre, grunning,epoxy for så å legge farge og lakk opp...

 

Lurt å teste delen på bilen FØR den lakkes, da det som oftest er 90% passform på slike deler..."Men sparer du, så får du hva du betaler for liksom"

 

Silikonfjærner har INGENTING med gripevnen å gjøre... den brukes for å få bort ALL silicon på overflaten... :thumb

 

 

 

Å til deg som nå prøver å SPARE masse penger på å pusse selv...

 

Slutt å surr... slipejobben er ferdig på samme tid som du brukte på å skrive innlegget her på forumet...

 

Lakk, jobb og fyring av box du betaler for...

Hadde du lakket flere deler, så hadde det blitt billigere, (deler start tiden på flere deler...)

 

Huske på det at å lakke EN del er det dyreste du kan gjøre...

 

ALL lakking over 40 perioder, altså noe større område enn under list på en vanlig 4 dørs fordør. Den blir ganget med 1, 47 timer, som vil si 1500 + MVA ++ og + delen... så 2300 for en skjerm er gopris...:dj

 

 

Plastdelen, må mattes på samme måte, så må lakkeren gjøre resten...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pusse jobben blir ikke noe av, da lakkereren gjør alt for meg.

koster litt men er vell verdt det og.

 

det som er synd er at lakk verksteder ikke var det samme som før. det virker også som mange sender delene til samme mann. jeg har vært på 4 steder i romerike og begge sendte delene til speic lakkering i oslo.. så han burde vell være god hehe:)

 

synd det ikke er som før det folk jobbe "privat lakkverksted"

men lakk er ikke et nybegynner fag så krever jo sin mann å lakke skikkelig :)

Golf 4

Golf 3

Golf 2

bmw E30 325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅNNA innleg er HELT bak mål....

 

Den sorte lakken skal da IKKE fjærnes med malingsfjærner?!?!

TROR du noen gjør det på Lakkverkstedene?

*kremt* altså, JEG er bak mål! :wank

 

Bead-lock: Jeg verken tror eller vet at de gidder fjerne den, men gjør du det med en del til din egen ikke-arbeidsbil? (Seriøst spørsmål.) Vanlige biler fortjener ingen ekstra oppmerksomhet eller påkost. Det skjønner også jeg. :) Dette var hva jeg syn(s)es JEG ville gjort på min bil.

 

Riktig nok er det til Opel, men jeg har stående en Veng(?) forskjerm til Kadett C, og den er "heldekket" med overflaterust. Har også HØRT andre si den sorte grunninga er dårlig. Men plåtfabrikken hadde neppe brukt den om den ikke er god nok?

 

Men nå synes jeg at jeg har synset nok for i dag. Takk for irettesettelsen.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sorte fargen er en form for grunning..

 

men den er ikke "tett" som skikkelig lakk...

 

Så derfor så legger de fleste en syre/epoxy eller lignende på før fargen...

Men i dagens "gå fort" tider blir det som regel benyttet grunning en slipper å slipe...før lakk...

 

Å til deg Skoby...:D

 

Mår en lester endel her inne på div deler på forumet... så begynner en å lure på hva folk egentlig holder på med...

 

For oss med litt peil så er det MYE VILL synsing her inne...

Ikke bare lakk greier, men MYE vas om mange tekniske ting :thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pusse jobben blir ikke noe av, da lakkereren gjør alt for meg.

koster litt men er vell verdt det og.

 

det som er synd er at lakk verksteder ikke var det samme som før. det virker også som mange sender delene til samme mann. jeg har vært på 4 steder i romerike og begge sendte delene til speic lakkering i oslo.. så han burde vell være god hehe:)

 

synd det ikke er som før det folk jobbe "privat lakkverksted"

men lakk er ikke et nybegynner fag så krever jo sin mann å lakke skikkelig :)

 

Problemet er:

 

vannlakken og krav til kvalitet...

 

Mange som lakker både her og der, men det har vel ikke vært så mange i markedet med så høye krav til kvalitet som ikke er villige til å betale for det de ønsker å få tilbake...:thumb

 

Å så blir det flere og flere som ikke ligger å kaver i garagene å tileiner seg kunskap, men heller flere og flere som kjøper seg tjenestene... bra for oss som holder på...:dj

 

Men håper du fikk ordnet det på en grei måte...:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår