Gå til innhold

"Mye for pengene" anlegg

Ranger emnet


jcberg

Anbefalte innlegg

Oki, men er det slik at man absolutt må kjøpe disse svinedyre "audiofile" dempeplatene eller holder det / fungerer like godt med glava/rockwool, dempematter fra biltema e.l.? Poenget er vel å redusere/eliminere stående lydbølger, er det ikke?

 

Demping av bil handler svært lite om å redusere stående bølger.

Det handler om å dempe resonanser i karroseriet og forstyrrende lyder fra veibanen/hjulene.

Jeg skal ikke påstå at dempeplatene fra Biltema ikke fungerer, men jeg skal love deg at de er noe herk å få lagt skikkelig på plass.

STP fra Installbay er en drøm å jobbe med og demper svært bra.

Du trenger ikke å overdrive dempingen og da trenger ikke det å bli så dyrt.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. forhandler (installbay):

"Èn Vibroplast-PK i hver dør, sammen med ett lag SPLEN 3008 gjør underverker for lyden. I bagasjerommet bør du dempe gulvet, sidene og bakluka. Her kan du droppe SPLEN, hvis ikke budsjettet tillater det."

 

Dørene er ca. 50x100cm (store dører, er 2dørs bil). Bagasjeromsgulvet er ca. 125x75. Sidene i bagasjerommet er ca. 75x50, og bakluka ca. 100x25 der det ikke er glass (veldig grove mål). Antar at rockwool/glava ikke vil fungere like bra nei, dette er vel snakk om vibrasjonsdemping og greier? Hva vil dette koste da?

 

Har noen en bra link som tar for seg mye av dette med demping i bil? Gjerne på engelsk.

 

Edit: Så posten din nå Dag, så fikk bekreftet at det ikke var så mye med stående bølger.. man lærer hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Gidder ikke dempe for mye da jeg ikke blir sittende så lenge med denne bilen.. tror jeg. Har bestemt meg for å bruke en sub jeg har liggende enn så lenge også (som jeg har fått gratis) og heller putte litt mer penger i et komposett så jeg har noe jeg kan bruke i ny bil.

 

Da sitter jeg liksom igjen med et kurant komposett, to kurante forsterkere og en gratis sub.

 

Endte opp med dette:

Fusion Powerplant 3-veis komp. sett: http://installbay.no/product_info.php?cPath=26_45_167&products_id=773

Audison SRx1 (350W i 2 ohm, 210W i 4 ohm)

Audison SRx2 (2x65W i 4 ohm)

En pakke vibroplast (til å dempe rett bak høyttalerne i dørene)

 

Totalt 5700 med frakt.. må da være greit nok det, får jo ca. 40-50% rabatt på forsterkerne så. Håper dette blir bra, har aldri hatt "bra" bilstereogreier før.

 

Har en BOSS "450 watt" (reellt kanskje 45 watt) som driver en Sony 12" i Audi'n min med Tinly 4" komponentsett fremme og Boss 6x9" i hattehylla, begge koblet på spilleren (en Pioneer DEH-P590iB, forholdsvis dyr). Forventer et kjempehopp i kvalitet for å si det minst :p Hvis ikke blir jeg oppriktig lei meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du om komponentvalget generelt da? Hører mye på gitarmusikk osv, får håpe det går bra.. Satt meg inn i en bil med Fusion 3-veis sett i en rimeligere serie i går (fikk tips) og det låt kanonbra syns jeg.. veit ikke åssen sak han drev disse med men.

 

Subben skal jeg oppgradere når jeg får råd til det (fartsbøter og sydenturer krever sitt), men den jeg skal bruke i mellomtiden er en Sony Xplod 12".. den er femkantet og er merket 1200W max, mer vet jeg ikke om den. Den trykker noenlunde greit i A6 sedanen min dersom den står plassert riktig iallefall. Har lyst til å bygge en skikkelig lukket kasse til denne men det er vanskelig når jeg vet så lite om elementet.. Den står nå i en litt løen portet kasse av spon med port av babystørrelse.

 

Edit: Hva tror dere om denne plasseringen:

speakerlayout.jpg

 

Bør diskanten og mellomtonen kanskje opp i a-stolpen? Eller blir det greit? Skal vinkle høyttalerne mot lytteren, og peke diskanten rett mot føreren. Lager til noe greier i MDF for å få til dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt oppdatering - har gjort om litt på plasseringen for å få minst mulig jobb å gjøre dette, har nå laget to plater med hull til 6.5" elementene og vinkeljern som jeg skal skru inn i karosseriet rett foran der man vanligvis hviler venstrebeinet når man ikke clutcher, og noe tilsvarende på passasjersiden. (imellom hjulbue og dør).

 

Der jeg skal skru fast platene var det tatt ut hull til 5x7" fra før (og et annent høl), der var det dårlig med demping så jeg begynte med vibroplast osv. inni der men så gadd jeg ikke det mer og fylte heller med byggskum, det får være bra nok. Var oppe med dørtrekket på førersiden og har trykt vibroplast på ytterplaten av døra, det er vel der man skal ha det?

 

Ikke rart at det er mye veistøy i denne bilen forresten, det finnes ikke antydning til støydemping i dørene eller bakpå dørtrekket. Var to tynne plater med noe greier (asfalt kanskje) på ytterplata men det var ikke mye de dekket. Er en helt vanvittig forskjell når jeg banker på døra nå iallefall, den er nesten død nå i forhold, så vibrasjonsstøy bør være ganske redusert :)

Putta også på biltema dempematte på innsiden av dørtrekket, dekte alt som var, det burde jo fjerne litt vei/asfalt/vindstøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan man ihvertfall prate sammen inni bilen uten å rope :) Omtrent alt av trafikkstøy er borte. Er fortsatt noe hjulstøy og mye motorstøy. Begge dørene er "døde" når jeg dunker på de, så mesteparten av resonansen i dørene er nok vekk. Er ihvertfall betydelig bedre enn bakpartiet.

 

Må få kvelt motorstøyen så er nok mye gjort, skal legge dempematter under panseret, evt. sprøyte inn byggskum. Mye er nok også fra eksosanlegget under bilen, men jeg gidder ikke dempe gulvet så det får bare være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår