Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av speilreflekskamera

Ranger emnet


Thjoms

Anbefalte innlegg

Tenkte å bruke maks 4000,-

de jeg har sett på er Nikon D40 å Canon EOS 350D

 

Tar endel bilder på treff,så er iallefall ute etter et kamera med bra batterikapasitet,å bra kvalitet på bildene..

å hva for minnebrikke går i slike kamera?

å ikke minst,alle funksjonene på kameraene..

 

nikon_d40_med_18_55mm_afs_g_ed_ii_1197247476_0.jpg

Nikon D40

canon_digital_eos_350d__ef_s_18_55__sort_-2094762640_0.jpg

Canon EOS 350D

- Volvo 745Tic 87mod -=B230FK, M90, 16T=-

x Volvo 240gl 87mod

x Volvo 245gl 85mod

x Volvo 240gl 83mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har EOS400D selv, og er veldig fornøyd med det :) Er rimelig enkelt i bruk og du har masse muligheter. Den helt store forskjellen fra 350d er det ikke heller. Nå har jeg ikke prøvd D40 da, men jeg vil anbefale Canon ;)

 

Kameraet mitt bruker CF-kort, Compact Flash ;)

Stian

- 93 Toyota Supra TwinTurbo

 

www.twinsturbo.com www.gt300.no www.tevodekk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har EOS400D selv, og er veldig fornøyd med det :) Er rimelig enkelt i bruk og du har masse muligheter. Den helt store forskjellen fra 350d er det ikke heller. Nå har jeg ikke prøvd D40 da, men jeg vil anbefale Canon ;)

 

Kameraet mitt bruker CF-kort, Compact Flash ;)

 

Har samme kamera, veldig fornøyd jeg og. Selv har jeg et 17-70mm objektiv. Hvilket bruker du? :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal kjøpe 350D bør du vurdere å kjøpe kameraet med et EF-S 18-55 IS-objektiv. Dette er ikke så forskjellig fra det objektivet som følger med, men forskjellen ligger i at det har bildestabilisator, sist men ikke minst er det et godt objektiv som gir skarpe bilder - det gir kitobjektivet på 350D i stor grad ikke.

 

Et klart minus med 350D og 400D for meg er likevel at grepet ikke passer mine hender. Gå inn i en butikk og prøv kameraet, passer det dine never er det ikke noe direkte galt med det. :) Men som sagt, gå for et annet objektiv, gjerne EF-S 18-55 IS. Dette koster fra 1200 kroner om jeg husker rett.

 

MEN. Var jeg deg, da ville jeg lagt på et par lapper og kjøpt Samsung GX-10. Dette kameraet er en kopi av Pentax K10D, K10D/GX-10 er et kamerahus som er bygget for å konkurere med Nikon D200 på enkelte felter, og er i mine øyne fullstendig overlegent ikke bare 350D, men også 400D. 350D/400D gir noe bedre ytelse på høy ISO, men det er ikke spesielt merkbart og GX-10/K10D er ikke dårlig på støy.

 

Dette kameraet for denne prisen er uslåelig, men om ikke alt for lang tid ventes oppfølgeren fra Pentax, K20D, og da vil K10D/GX-10 kanskje falle enda mer i pris.

 

Men jeg vil også bemerke en ting. Det aller viktigste for bildekvaliteten er objektivet. Olympus E-410 m/kit får du for 4500 kroner, og til forskjell fra kitobjektivet fra Canon er objektivet som følger med (14-42mm f3.5-5.6) svært skarpt, uhørt skarpt for å være et kitobjektiv.

 

Selv om jeg elsker mitt lille E-400, og kvaliteten på kitobjektivet, og ikke minst annen Olympusoptikk, tror jeg likevel at jeg hadde gått for Samsung GX-10 om jeg ikke allerede hadde investert meg inn i Olympus.

 

Det er rett og slett et utrolig godt tilbud. Spør gjerne om du lurer på noe. :)

 

Edit: Jeg burde kanskje klargjøre hvorfor jeg foreslår å gå over budsjett. Vel, grunnen er det at GX-10 ikke bare gir deg et kapabelt kamerahus, det gir deg også bedre kitoptikk enn det du får fra Canikon, og dessuten er det værtettet! Det er ikke omfattende værtetning uten proffoptikk som også er værtettet, men om du tar med deg et GX-10 ut i litt regn, så tar det ikke skade av det. Begynner det å regne er det fint å kunne ta bilder lell. :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Canon best, syntes Nikon er vanskeligere å bruke, men det kan være bare meg..

 

Nomix, verken Samsung eller Olympus har noe bra marked for objektiver.. Om du går for et Canon eller Nikon finner du mange nye og brukte objektiv til salgs. Her er det mye å velge mellom.

Dette gjelder vel ikke bare ovjektiver heller. Blitz og annet tilbehør til canon finner jeg støtt og stadig, enda veldig få selger brukt blitz da det er noe som er greit og ha liggende, og som man heller ikke tjener så mye penger på å selge. Men å finne blitz, ihvertfall akkurat den du vil ha, til Samsung, DET er vel vanskelig det..

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Canon best, syntes Nikon er vanskeligere å bruke, men det kan være bare meg..

Jeg har god erfaring med Canikon, ingen kan forøvrig matche Olympus på brukervennlighet i denne klassen. :)

 

Nomix, verken Samsung eller Olympus har noe bra marked for objektiver.. Om du går for et Canon eller Nikon finner du mange nye og brukte objektiv til salgs. Her er det mye å velge mellom.

Så lenge du ikke er LIVREDD for å kjøpe fra USA/UK, og ikke skal ha sær optikk fra begynnelsen av 80-tallet (Nikkor 300/2 kan være et eksempel) ser jeg ikke helt det store poenget. Olympus-optikk selges jevnt og trutt over der, Pentax gjelder det samme for.

 

Når det kommer til det norske bruktmarkedet har jeg sett mye rart. Bl.a. Oly 50-200/2.8-3.5 for en rimelig pris, og det objektivet er skarpt som juling.

 

Ellers kan jeg sette opp en rimelig morsom ønskeliste over optikk:

- Oly 7-14/4

- Oly 14-35/2 SWD

- Oly 50/2

- Oly 35-100/2

- Oly 150/2

- Oly 50-200/2.8-3.5 SWD

 

Her dekker du området fra 7-200mm (14-400mm EFL). Området 14-100mm dekkes med f/2, området mellom 100 og 150 og over 150 dekkes med 50-200 der det behøves, og vidvinkelzoomen 7-14 er ikke bare god, den er sensuell.

 

Det jeg spesielt vil se er at du dekker et EFL på 28-200mm med f2-zoomer med noe annet merke.

 

Jepp, Olympus-optikk er dyr. Men Olympusoptikk er også veldig god, du får det du betaler for. :) Over dammen er det også en del å få tak i til greie priser.

 

Jeg påstår ikke at Olympus lager de beste husene i verden - jeg er ingen fanboy. Alle merkene har sine egne fordeler, men til syvende og sist er det veldig liten forskjell.

 

Dette gjelder vel ikke bare ovjektiver heller. Blitz og annet tilbehør til canon finner jeg støtt og stadig, enda veldig få selger brukt blitz da det er noe som er greit og ha liggende, og som man heller ikke tjener så mye penger på å selge. Men å finne blitz, ihvertfall akkurat den du vil ha, til Samsung, DET er vel vanskelig det..

Blits til Olympus, ja. FL-36 får du for 1500 kroner ny, det er såpass rimelig for en blits at jeg ikke ser behov for å kjøpe brukt.

 

Samsungs speilreflekser er identiske med Pentax' speilreflekser, dermed vil utstyr som passer et Pentax-kamera passe et Samsung-kamera. Bare så man ikke får inntrykk av at GX-10 er et kamera fra en produsent som nettopp har slengt seg på speilrefleksmarkedet.

 

Simon :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] Nomix, verken Samsung eller Olympus har noe bra marked for objektiver.. Om du går for et Canon eller Nikon finner du mange nye og brukte objektiv til salgs. Her er det mye å velge mellom. [...]

Det er mere enn nok å velge i i USA. Og med tanke på den verdiløse Dollaren nå om dagen er det mye å spare. Jeg har kjøpt både Leica D Summilux 25mm. f/1.4 fra USA (sparte ~3200 hos B&H Photo i forhold til svensk pris) og Olympus Zuiko Digital 50mm. f/2.0 Macro (sparte ~1200 hos 17th Street Photo i forhold til norsk pris) (besparelsene er selvfølgelig inkl. frakt, fortolling og norsk moms).

 

En annet poeng er at det ikke er mye "luft" i rekkene hos Olympus. De har ikke lassevis med mediokre objektiver liggende til overs fra gamle dager, og kvaliteten på objektivene som finnes til Four Thirds er jevnt over gode til utmerkede. Pentax sine Limited-objektiver er meget bra', samt deres nye DA*-serie virker meget lovende, og Sigma er også bra inne på K-fatningen deres. Pentax har også mye bedre søkere enn Olympus og gir jevnt over spesielt mye kamera for pengene.

 

Protip:

Dagens digitale speilreflekser er alle jævlig gode; uansett hva man kjøper kan man ikke gå feil, og det er bare smådetaljer og ergonomi som skiller de forskjellige; bildekvaliten er blitt såpass bra i nybegynner- og mellomklassen at denne er nesten "bare å ta for gitt".

 

Se også DPReview.

 

EDIT:

Både Olympus, Sony og Pentax har alle tilgjengelig noen modeller med bildestabiliséring i kamerahuset; dette kan også være viktig for noen, slik at man sparer ekstra-premiumen forbundet med IS/VR-objektiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det du nok vil merke best i forhold til 350D og D40 med Olympus E-510 er at E-510 har innebygget bildestabilisator og at du derfor får bildestabilisering på alle objektiver. Dessuten har E-510 muligheten til å bruke skjermen som søker, selv om dette selvfølgelig egner seg best når du tar bilder på stativ. Ellers bør du alltid bruke optisk søker.

 

K10D/GX-10 har også bildestabilisator, ikke LiveView, men er værtettet. Dessuten har både E-510 og GX-10/K10D større og (i følge mange) bedre grep enn 350D/400D og D40/x.

 

Noe dårligere ISO-ytelse, men ikke så veldig merkbart.

 

Edit: og vi leste feil, de du foreslo, ja.

 

Vel, en forskjell er oppløsningen. 350D har 8 megapixler, D40 har 6. Dette bør du ikke bry deg så mye om, 6mp holder til print i A3-format.

 

D40 har ikke autofokus i kamerahuset, det samme gjelder forøvrig 350D, men til forskjell fra Nikon har alle aktuelle objektiver fra Canon autofokus i selve objektivene. Det dette betyr i praksis er at du vil slite med å bruke D40 om du ønsker å kjøpe deg svært lyssterk fastoptikk, da disse objektivene fra Nikon sjelden eller aldri har autofokus i objektivet. Du vil derfor bare få manuell fokus. De objektivene som vil gi autofokus på D40 (og D40x) er objektiver med navnet "AF-S" (Nikon-optikk) eller "HSM" (Sigma-optikk), samt enkelte objektiver fra Tamron, hva de kaller dem husker jeg ikke.

 

Noe annet som kan nevnes er at 350D ikke har spotmetering. Det bør forklares. Du skjønner, når du eksponerer et bilde, da gjør kameraet en måling som gjør at alle deler av bildet blir eksponert, eller lyssatt om du vil, korrekt. Dette er det du vil benytte i de fleste tilfeller.

 

Men, dersom du ønsker å ta bilder av ting som skal fremheves mot bakgrunnen, f.eks. en fugl, da kan du benytte spotmetering, eller punktlysmåling som vil måle lyset der du setter fokuspunktet, dermed vil fuglen eksponeres korrekt, himmelen i bakgrunnen er ikke så viktig for dette bildet, så den vil bli overeksponert.

 

Ut over det er det egentlig ikke så store forskjeller. Begge kamera er i utgangspunktet meget gode, men jeg ville ikke vurdert noen av dem mot f.eks. GX-10. Kan du strekke deg til et GX-10, da ville jeg gjort det.

 

Om ikke vil både D40 og 350D gi deg det du trenger fra et speilrefleks, og om du er vant til et kompaktkamera vil dessuten bildekvalitet og hurtighet imponere deg stort.

 

Lykke til. :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som anbefaler Canon SLR-kameraer(virker som det er alle på forumet)

Har dere noensinne holdt i et Nikon-kamera? Det er jo MYE bedre grep og mye bedre å holde i! Jeg syns ihvertfall det har mye å si, canon er jo som å holde i en planke iforhold...

Hilsen en med Nikon D50:pray

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som anbefaler Canon SLR-kameraer(virker som det er alle på forumet)

Har dere noensinne holdt i et Nikon-kamera? Det er jo MYE bedre grep og mye bedre å holde i! Jeg syns ihvertfall det har mye å si, canon er jo som å holde i en planke iforhold...

Hilsen en med Nikon D50:pray

Objection! Ergonomi er subjektivt, og den eneste måten kjøperen kan finne ut hva som passer best er å prøve- og fikle på alle de aktuelle modellene. Men med dét sagt, 350D'en og D40X'en påfører meg verre slitasjeskader på muskel og skjelett enn dét min egen E-500 gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår