Gå til innhold

Tenninga går på når jeg bremser!

Ranger emnet

Barskekarsten

Anbefalte innlegg

Har fått et problem med en kobling mellom tenninga og bremselysene.

Når jeg holder bremsepedalen inne og slår av tenninga fortsetter motoren å gå helt til jeg slipper ut bremsepedalen.

Også når motoren ikke går og nøkkelen ikke er i en gang lyser alle varselslampene opp når jeg trykker inn bremsepedalen.

Noe av problemet er at det er en uberegnelig feil som kommer og går.

Jeg greier ikke finne ut hvor problemet er. Når jeg måler er alt OK og feilen er forsvunnet.

Det siste jeg greide å teste var at når jeg fjærnet den "dingsen som sitter og sjekker om lampene er gått" (Rund grønn en) samtidig som tenninga var av og jeg holdt på bremsene stoppa motoren.

Så spørsmålet er: Har noen andre vært borti liknende?

Hvor går det ledninger som kan gi denne feilen ved siden av hverandre? (Det må være en overledning en plass)

Volvo 245 med B230k fra 89.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow.. pussig problem.

Men siden det hjelper å nappe ut releet til trådvarsleren, kan det jo virke som om den er i nærheten av problemet.

Kan ikke få prøvd med et annet rele da? Litt rart om det skulle virke, men bremselyset får jo strøm utenom tenninga, så strømmen kommer vel derfra når du slår av tenninga med nøkkelen.. Kankje via nevnte rele innom markeringslyset foran eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det første jeg målte ut var den grønne runde dingsen. Den leder bare mellom bremselys inn og bremselys ut. (Husker ikke tallene på I/O'ene)

Hadde samme problem. Var jordingen på baklysene.

Dette høres rart ut for meg. Da kombinert med en feil i tenninga og leding gjennom karoseriet? Burde det ikke bare bli en kortslutning da og en sikring som ryker? Om pæra er dårlig jordet skal det jo kun resultere i at den ikke lyser? (Eller glemmer jeg noe viktig her)

Enventuelt: Er det noe i tenninga som en fjærner jord for at skal stoppe? En bryter som sitter på jord siden av systemet?

(Trodde de fleste brytere og releer brøt plussen, (untatt hornet))

Som får overledning til jord gjennom bremselyspærene.

Lyspærer er også noe dritt å måle med fordi de har så sabla lav motstand. Blir litt koko i hue uten å fjærne alle pærene.

Hvordan er det å Megge bilen? Er det noe som går sundt om jeg setter 500v på og prøver det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider