Gå til innhold

Rent hypotetisk selvfølgelig..

Ranger emnet


Michael

Anbefalte innlegg

Hva om følgende scenario skjer:

 

Noen kjører i 190 i en 80 sone, og har en snittfart på 130-140 over en strekke på 4.5km. Politiet lå 2km bak denne personen og prøvde å ta han igjen, og når politiet først tar han igjen, har han bremset ned til 80 kmt. Politiet bruker ikke blålys i det de prøver å ta igjen denne personen. Politiet følger så etter denne bilen i 4km før de slår på blålys og blinker han ut til side. De oppgir ikke at de har målt han til x antall kmt, men alikevel tar de fra han sertifikatet.

 

Personen som fører bilen har med seg en passasjer, og når onkel spør denne passasjeren hvor fort føreren har kjørt, sier passasjere n 180-190 kmt ( Illojalt?? :o ) og politiet kommer rasende forbanna tilbake til fører og sier at passasjeren sier noe helt annet enn fører. Fører får ikke kjøre bilen tilbake, grunnet tap av sertifikat.

 

Hva vil skje i en sånn sak?

o 93' Audi S4 2.2T

x 94' Audi S4 4.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om følgende scenario skjer:

 

Noen kjører i 190 i en 80 sone, og har en snittfart på 130-140 over en strekke på 4.5km. Politiet lå 2km bak denne personen og prøvde å ta han igjen, og når politiet først tar han igjen, har han bremset ned til 80 kmt. Politiet bruker ikke blålys i det de prøver å ta igjen denne personen. Politiet følger så etter denne bilen i 4km før de slår på blålys og blinker han ut til side. De oppgir ikke at de har målt han til x antall kmt, men alikevel tar de fra han sertifikatet.

 

Personen som fører bilen har med seg en passasjer, og når onkel spør denne passasjeren hvor fort føreren har kjørt, sier passasjere n 180-190 kmt ( Illojalt?? :o ) og politiet kommer rasende forbanna tilbake til fører og sier at passasjeren sier noe helt annet enn fører. Fører får ikke kjøre bilen tilbake, grunnet tap av sertifikat.

 

Hva vil skje i en sånn sak?

 

Det som vil skje er at føreren vil miste lappen, det er i alle fall klinkende klart :) Hvorvidt du (ja, for vi skjønner jo at det er du som har gjort det :)) blir straffet for å ha kjørt i henhold til politiets måling eller i henhold til resultatet kameraten din oppga er litt usikkert, men jeg er 99,9 % sikker på at du vil bli straffet iht gjennomsnittsmålinga til politiet.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent hypotetisk vil jeg si at føreren uansett må fratas lappen umiddelbart, da han åpenbart er blind eller sterkt synshemmet siden han ikke oppfatter bilen som ligger på hjul...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har vel enkelte retningslinjer å følge i situasjoner hvor de foretar gjennomsnittsmålin (jfr. GP-4027), og de må kunne legge frem beviser ved en eventuell rettssak. Tviler sterkt på at passasjerens utsagn om hvor fort føreren kjørte kan brukes som et slikt bevis. Forklaringen hans kan heller brukes som et vitneutsagn, men er veldig sikker på at det kun er politiets gjennomsnittsmåling som gir/kan gi utslag for straffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i følge en advokat, så kan ikke politiet bruke speedometer eller annen type måling enn radarmåling, med mindre de ligger maks 300m bak gjerningsbilen MENS gjerningsbilen holder høyere hastighet. Politiet har her hele tiden ligget 1.5-2km bak mens gjerningsbilen har holdt høy fart, for så å ta bilen igjen når han ligger i 80 kmt.

o 93' Audi S4 2.2T

x 94' Audi S4 4.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i følge en advokat, så kan ikke politiet bruke speedometer eller annen type måling enn radarmåling, med mindre de ligger maks 300m bak gjerningsbilen MENS gjerningsbilen holder høyere hastighet. Politiet har her hele tiden ligget 1.5-2km bak mens gjerningsbilen har holdt høy fart, for så å ta bilen igjen når han ligger i 80 kmt.

 

Da har ikke advokaten din så mye peiling på dette ;) Det er også helt feil at de ikke kan bruke annet enn radarmåling. De kan f.eks. også bruke lasermåling, gjennomsnittsmåling med stoppeklokke, gjennomsnittsmåling med speedometer eller gjennomsnittsmåling med Police Pilot fartsmåler. Du får be ham om å lese GP-4027, Politiets instruks for trafikktjeneste. Sitat: "Kjøretøy i politiets tjeneste kan nytte speedometeret til fartskontroll av andre kjøretøyer".

 

Det står riktignok noe om avstanden 300 meter der, men det er bare at målingen med speedometer må foregå over minimum 300-500 meter, men den kan gjerne foregå over flere kilometer.

 

Beklager, men du har driti skikkelig på draget :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det står riktignok noe om avstanden 300 meter der, men det er bare at målingen med speedometer må foregå over minimum 300-500 meter, men den kan gjerne foregå over flere kilometer.

 

QUOTE]

 

Er det ikke så at det kan IKKE overstige xx km også? (tror det var snakk om max 3km målings lengde?) Mente å hørt noe om at det..

BMW E30 3.1 ///TIC (snart ny m20 motor 331TIC)

09 Audi A4 2.0TFSI Avant Quattro S-line

08 FastFord Transit TDCI kassapowah

08 Slovw Caddy Maxi TDI DSG

Suzuki GSX750R TurboIntercooler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det står riktignok noe om avstanden 300 meter der, men det er bare at målingen med speedometer må foregå over minimum 300-500 meter, men den kan gjerne foregå over flere kilometer.

 

QUOTE]

 

Er det ikke så at det kan IKKE overstige xx km også? (tror det var snakk om max 3km målings lengde?) Mente å hørt noe om at det..

 

Står ikke noe om det, nei... Kan gjerne måle folk fra Lindesnes til Hammerfest, så lenge man kan være sikker på at man har fulgt samme rute.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Står ikke noe om det, nei... Kan gjerne måle folk fra Lindesnes til Hammerfest, så lenge man kan være sikker på at man har fulgt samme rute.

 

Men burde de ikke strengt tatt vinke inn vedkommende så snart de har en god måling i stedet for å vente litt til (Hammerfest) i håp om å få en "enda bedre" måling?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men burde de ikke strengt tatt vinke inn vedkommende så snart de har en god måling i stedet for å vente litt til (Hammerfest) i håp om å få en "enda bedre" måling?

 

Jooooo, det er det jo ingen tvil om :) Det var selvsagt satt litt på spissen, i den hensikt å illustrere at det ikke er noe i veien for å forfølge et kjøretøy over en lengre distanse enn 3-500 meter.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jooooo, det er det jo ingen tvil om :) Det var selvsagt satt litt på spissen, i den hensikt å illustrere at det ikke er noe i veien for å forfølge et kjøretøy over en lengre distanse enn 3-500 meter.

 

Skjønte det, men jeg satte det jo også litt på spissen :) Å ligge på hjul i høy hastighet i flere kilometer fremmer jo ikke akkurat trafikksikkerheten og kan i verste fall oppfattes som bevisprovokasjon.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Han som sa det til meg hadde nemlig blitt frikjent, nettopp pga. målelengden så. De hadde fulgt etter han en del km uten at han hadde kjørt fort, og under en forbikjøring økte han farten slik at snittet ble for høyt! Retten frikjente han i allefall, og mente de hadde forfulgt han siden målelengden var så unødvendig lang uten at han kjørte for fort! ??

BMW E30 3.1 ///TIC (snart ny m20 motor 331TIC)

09 Audi A4 2.0TFSI Avant Quattro S-line

08 FastFord Transit TDCI kassapowah

08 Slovw Caddy Maxi TDI DSG

Suzuki GSX750R TurboIntercooler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår