Gå til innhold

Rent hypotetisk selvfølgelig..

Ranger emnet


Michael

Anbefalte innlegg

Ok! Han som sa det til meg hadde nemlig blitt frikjent, nettopp pga. målelengden så. De hadde fulgt etter han en del km uten at han hadde kjørt fort, og under en forbikjøring økte han farten slik at snittet ble for høyt! Retten frikjente han i allefall, og mente de hadde forfulgt han siden målelengden var så unødvendig lang uten at han kjørte for fort! ??

 

Det hørtes jo litt sært ut, men da var det nok noen spesielle omstendigheter. I dette tilfellet hadde de tydeligvis vært ute etter å "ta ham", siden de hadde hatt måling i flere km uten at han kjørte for fort. Det er noe annet dersom man forfølger et kjøretøy som kjører for fort over flere km, for så å stoppe kjøretøyet ved et passende sted.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes jo litt sært ut, men da var det nok noen spesielle omstendigheter. I dette tilfellet hadde de tydeligvis vært ute etter å "ta ham", siden de hadde hatt måling i flere km uten at han kjørte for fort. Det er noe annet dersom man forfølger et kjøretøy som kjører for fort over flere km, for så å stoppe kjøretøyet ved et passende sted.

 

Jo, det er sant..

BMW E30 3.1 ///TIC (snart ny m20 motor 331TIC)

09 Audi A4 2.0TFSI Avant Quattro S-line

08 FastFord Transit TDCI kassapowah

08 Slovw Caddy Maxi TDI DSG

Suzuki GSX750R TurboIntercooler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte det, men jeg satte det jo også litt på spissen :) Å ligge på hjul i høy hastighet i flere kilometer fremmer jo ikke akkurat trafikksikkerheten og kan i verste fall oppfattes som bevisprovokasjon.

 

Mulig at du ville ha oppfattet det som provokasjon, men ikke retten - ikke så lenge bilen kjørte for fort før politiet "tok opp jakten" ;) Men jeg er enig, det å ligge på hjul i høy hastighet er ikke risikofritt, og på et tidspunkt må man vurdere om målet helliger middelet, eller om man rett og slett bare skal la vedkommende fare. Politiet i Norge har heldigvis den egenskapen at de klarer å la folk slippe dersom det koster for mye å forsøke å ta dem, i motsetning til sine amerikanske kollegaer, som setter himmel og jord i bevegelse (veisperringer, helikopter, 50 politibiler i vill fart gjennom bysentrum, skyte på dekka, presse av veien osv) for å stoppe en "fartssynder".

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...i motsetning til sine amerikanske kollegaer, som setter himmel og jord i bevegelse (veisperringer, helikopter, 50 politibiler i vill fart gjennom bysentrum, skyte på dekka, presse av veien osv) for å stoppe en "fartssynder".

 

Nå skal jeg være litt djevelens advokat, og legge til at de ikke stopper en "fartssynder", men en bil som ikke vil stoppe for politiet, som da potensielt sett kan bli kjørt av en ettersøkt kriminell, eller frakte narkotika.

Fartssyndere flest skjønner at det ikke er verdt å ta risikoen for å slippe unna en fartsbot/inndragelse av sertifikatet.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være litt djevelens advokat, og legge til at de ikke stopper en "fartssynder", men en bil som ikke vil stoppe for politiet, som da potensielt sett kan bli kjørt av en ettersøkt kriminell, eller frakte narkotika.

Fartssyndere flest skjønner at det ikke er verdt å ta risikoen for å slippe unna en fartsbot/inndragelse av sertifikatet.

 

Det er det samme om han har stjålet et brød eller om han har drept presidenten. Så lenge jakten innebærer å risikere x antall andre liv, er det ikke verdt det. Man skal selvsagt strekke seg langt i å ta dem som ikke vil stoppe for politiet, for de har som regel noen svin på skogen, og man kan ikke ha en praksis der alle vet at de bare kan gi på litt ekstra, så gir politiet seg - men det må altså gå grenser, og uansett hva vedkommende har gjort, er det ikke verdt å (risikere å) drepe andre.

 

Jeg siterer fra GP-4027 (Politiets instruks for trafikktjeneste): "Patruljeleder må fortløpende vurdere nødvendigheten av å fortsette forfølgelsen. Behovet for øyeblikkelig pågripelse må han hele tiden veie opp mot den trafikkfare han utsetter seg selv og andre for. Han skal straks avbryte forfølgelsen dersom han anser det uforsvarlig å fortsette."

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at du ville ha oppfattet det som provokasjon, men ikke retten - ikke så lenge bilen kjørte for fort før politiet "tok opp jakten" ;) Men jeg er enig, det å ligge på hjul i høy hastighet er ikke risikofritt, og på et tidspunkt må man vurdere om målet helliger middelet, eller om man rett og slett bare skal la vedkommende fare. Politiet i Norge har heldigvis den egenskapen at de klarer å la folk slippe dersom det koster for mye å forsøke å ta dem, i motsetning til sine amerikanske kollegaer, som setter himmel og jord i bevegelse (veisperringer, helikopter, 50 politibiler i vill fart gjennom bysentrum, skyte på dekka, presse av veien osv) for å stoppe en "fartssynder".

 

Det skal nok svært mye til før jeg hadde oppfattet det slik. Det var derfor jeg skrev i verste fall. Jeg tviler sterkt på at man bevisst provoserer fram en høyere fartsovertredelse enn den var i utgangspunktet ved å gi inntrykk av at man ønsker å kappkjøre, men milevis med forfølgelse før man tilkjennegir at man representerer ordrensmakten er ikke av det gode. Da snakker jeg selvsagt om tilfeller hvor fartsovertrederen ikke vet at han er "forfulgt" av politiet.

 

Nuvel, neppe noe stort problem i praksis...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok svært mye til før jeg hadde oppfattet det slik. Det var derfor jeg skrev i verste fall. Jeg tviler sterkt på at man bevisst provoserer fram en høyere fartsovertredelse enn den var i utgangspunktet ved å gi inntrykk av at man ønsker å kappkjøre, men milevis med forfølgelse før man tilkjennegir at man representerer ordrensmakten er ikke av det gode. Da snakker jeg selvsagt om tilfeller hvor fartsovertrederen ikke vet at han er "forfulgt" av politiet.

 

Nuvel, neppe noe stort problem i praksis...

 

Da er vi jo skjønt enige. Som vanlig ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår