sindrulf Skrevet November 2, 2003 Rapporter Share Skrevet November 2, 2003 1. man kaster ut hele den gamle motorstyrings dritten når man kjøper seg autronic, haltech e.l. ? 2a. hvordan vet man hvor man skal sette tenning og dysepulsvidde ved alle turtall? 2b. eller finner autronic'en ut av det selv? siden man har bankesensor, så vet den når den ikke kan ha tidligere tenning, og siden man har lamda, vet den at nå kan den ikke dusje mer bensin, for nå har det ikke vært oksygen i eksosen på lenge? 2c. eller må man bestille time i rullende lanneveg? 2d. eller går det an å finne ut av det med motorsimuleringsprogram som desktop dyno og engine analyzer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab_alex Skrevet November 3, 2003 Rapporter Share Skrevet November 3, 2003 Originally posted by sindrulf 1. man kaster ut hele den gamle motorstyrings dritten når man kjøper seg autronic, haltech e.l. ? 2a. hvordan vet man hvor man skal sette tenning og dysepulsvidde ved alle turtall? 2b. eller finner autronic'en ut av det selv? siden man har bankesensor, så vet den når den ikke kan ha tidligere tenning, og siden man har lamda, vet den at nå kan den ikke dusje mer bensin, for nå har det ikke vært oksygen i eksosen på lenge? 2c. eller må man bestille time i rullende lanneveg? 2d. eller går det an å finne ut av det med motorsimuleringsprogram som desktop dyno og engine analyzer? KAN PRØVE Å SVARE SÅ GODT JEG KAN; KORRIGER MEG HVIS JEG TAR FEIL. 1. hvis du kjøper sprut MED tenning, rener jeg med at du kaster ut alt av motorstyring. 2a, dette må bare mappes til regner jeg med. 2c, du TRENGER ikke å bestille time der nei, men hvis du ikke har noen som kan mappe for deg, ville jeg gjort det. hvis du skal gjøre det selv, kan du få kjøpt noe fra krb som heter autotune, det er et program som funker bra hvis du skal mappe selv. (ring kai og spør hvordan det funker) har du autronic smc, må du kjøpe til dette. koster rundt 1500+moms. sm2 har dette orginalt tror jeg. du må vel ha en lambdamåler når du mapper også, eller så bare surrer jeg: Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet November 3, 2003 Rapporter Share Skrevet November 3, 2003 Jeg mener å huske at Autotune er tilbehør til både SM2 og SMC, men det er mulig jeg også roter. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrulf Skrevet November 3, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2003 så en styreenhet og følere til 20 000 klarer ikke gjøre noe selv? alle styreenheter burde jo hatt autotune innebygd, ellers er det jo ikke no vits i det hele tatt ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet November 3, 2003 Rapporter Share Skrevet November 3, 2003 Mitt datasprut (electromotive) har en liten "wizard", altså et lite hjelpe program der du legger inn motordata slik som antall syl, antall dyser, hvor store dyser osv. Deretter lager Wizarden ett base program som har en veldig grov map, som du kan bygge videre på. Med litt justering av dette programmet vil du sannsynligvis få start (jeg gjorde iallefall det). Deretter bruker du den innebygde lambdamåleren (helst en ekstern en da..) til å justere slik at den rent på tomgang og har rett lambda verdi. Så er det å prøve å gi litt gass og se om du får den til å gå rent på litt turtall og evt justere slik at den gjør det. Etter en stund med litt justering er det bare å prøve å kjøre litt forsiktig med bilen å se hvordan den reagerer. Du må også lage tennings map, og der gjelder det å starte forsiktig, og lage ett mapp som har ganske lav tenning til og begynne med. Tid og lambdamåler er ett must. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V Racing Skrevet November 3, 2003 Rapporter Share Skrevet November 3, 2003 Originally posted by sindrulf 1. man kaster ut hele den gamle motorstyrings dritten når man kjøper seg autronic, haltech e.l. ? 2a. hvordan vet man hvor man skal sette tenning og dysepulsvidde ved alle turtall? 2b. eller finner autronic'en ut av det selv? siden man har bankesensor, så vet den når den ikke kan ha tidligere tenning, og siden man har lamda, vet den at nå kan den ikke dusje mer bensin, for nå har det ikke vært oksygen i eksosen på lenge? 2c. eller må man bestille time i rullende lanneveg? 2d. eller går det an å finne ut av det med motorsimuleringsprogram som desktop dyno og engine analyzer? 1: Litt avhengig av hva man har fra før kan man kaste ut bensininnsprøytningsdelen og erstatte dette med et pc sprut uten tenningsdel, eller kaste ut alt minus fordeleren og bruke et med tenningsstyring, eller kaste ut alt og gå for direktetenning også forutsatt at motorstyringa er forberedt for dette og har nok kanaler til alt sammen. 2a. Man har ofte en såkalt grunnmapping, en slags "grunnkart", som man enten kan få fra de som selger systemet eller rappe fra noen med tilsvarende motor og motorstyring. Man kan også justere seg sann nogenlunde inn fra null "på gata". Finjustering bør alltid foregå i benk der man har kontroll på effekten, lamda og eksostemp, mm. 2b. Det finnes vel såkalte selvmappende systemer men dette er vel kun for å finne "grunnmappen". 2c. Anbefales på det varmeste. Unødvendig dumt å bruke 20.000,- på motorstyring, og så ligger det 50 hester brakk bare fordi du ikke ville koste på deg noen få tuselapper i benken med en som kan justere systemet maksimalt. Eller verre; du blåser motoren fordi du lar den gå for magert... 2d. Tror jeg har svart på dette... ;) Siter 4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrulf Skrevet November 3, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2003 men hva med når man plutselig bytter manifold da, og motoren flower mer luft, må man inn igjenn til mapping da? skulle jo tro at luftmassemåleren og lambdamåleren og eksostempraturmåleren da samarbeidet og regna ut et nytt kart for tenning og bensin på en hundredel ! ellers hadde det jo klart seg med kun en turtallsføler, så stiller man inn bensin og tenning slik at motoren tenker: "aaah, nå er vi på 2500rpm, da husker jeg han sa xxx tenning og xxx bensin, for det fant vi ut sammen i bremsebenken" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V Racing Skrevet November 3, 2003 Rapporter Share Skrevet November 3, 2003 Originally posted by sindrulf men hva med når man plutselig bytter manifold da, og motoren flower mer luft, må man inn igjenn til mapping da? skulle jo tro at luftmassemåleren og lambdamåleren og eksostempraturmåleren da samarbeidet og regna ut et nytt kart for tenning og bensin på en hundredel ! ellers hadde det jo klart seg med kun en turtallsføler, så stiller man inn bensin og tenning slik at motoren tenker: "aaah, nå er vi på 2500rpm, da husker jeg han sa xxx tenning og xxx bensin, for det fant vi ut sammen i bremsebenken" De fleste ettermarkedssystem måler ikke luftmengde i det heletatt, men bruker turtall og MAP (turbomotorer) eller trottle posisjon (trimmede sugemotorer) som hovedparametre. Mange systemer bruker heller ikke lamdan aktivt (kun logging). Og, dersom man har skifta som du sier; manifold, er det ikke da ønskelig å justere om styringa slik at man kan dra maks nytte av den nye manifolden? Tenkende systemer kommer sikkert etterhvert (eller blir tilgjengelig for oss med normal lommebok - de finnes vel allerede) Siter 4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrulf Skrevet November 3, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2003 åja, så jeg var litt forut for min tid assa ? da gidder jeg ikke kjøpe datasprut ennå, for da var det ikke på langt nær så tøfft som jeg trodde. jeg var helt sikker på at man putta nedi alle sensorene, også gikk motoren optimalt med en gang jeg. æsj, nå ble jeg skikkelig skuffa as Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrulf Skrevet November 3, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2003 det var skikkelig nedtur ass, alle planene mine gikk rett i dass jo. når begynner motec og gjengen å produsere slike systemer da ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab_alex Skrevet November 3, 2003 Rapporter Share Skrevet November 3, 2003 Originally posted by sindrulf det var skikkelig nedtur ass, alle planene mine gikk rett i dass jo. lol lol litt komisk den uttalelsen der!:) Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrulf Skrevet November 3, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2003 Originally posted by V Racing Og, dersom man har skifta som du sier; manifold, er det ikke da ønskelig å justere om styringa slik at man kan dra maks nytte av den nye manifolden? jo, men i "min" motorstyring, gjør det seg selv, fordi lambdaen måler mer oksygen i eksosen, og styreenheten lager nytt map. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrulf Skrevet November 3, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2003 Originally posted by V Racing De fleste ettermarkedssystem måler ikke luftmengde i det heletatt, men bruker turtall og MAP (turbomotorer) eller trottle posisjon (trimmede sugemotorer) som hovedparametre. Mange systemer bruker heller ikke lamdan aktivt (kun logging). ok, audi sin 1.8t motor har luftmasse, lambda og bankesensor. brukes disse aktivt? eller gadd ikke han som stod å mappa motorn og ta det av ? for hvis det brukes aktivt, så må jo det være den beste dataspruten da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrulf Skrevet November 3, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2003 og hva med kaldstart? når man har rivd ut den orginale motorstyringa så starter vel ikke bilen lenger på kalde dager ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet November 3, 2003 Rapporter Share Skrevet November 3, 2003 Trur du har missforstått det litt. Din motorstyring tilpasser seg ikke selv, ikke noe mer enn det et moderne datasrut ville gjort. De fleste styringer har grunnstillinger som brukes som grunnlag før endringer pga. følere som feks. bankeføler, lambdasonde, map-sensor osv gir den informasjon. Med den infoen endrer styringen MAP'ene i farta for at motoren skal arbeide 'best' mulig. Det finnes motorstyringer som er mer som du ønsker. Det kan kalles selvlærte systemer. Dette funker uten noen map's som grunnlag, og alle instillinger tilpasser seg situasjonen/belastningen etter signalene fra følerene. Det finns i feks. Nissan 200SX S14(a) og Skyline GT-R(hvertfall delvis). Men også disse systemene begrenser seg, så skal man trimme holder det ikke så langt man kanskje ønsker. Feks. i S14 henger motorstyringen med til endringer som gir opp til omtrent 300hk trur jeg (rett meg hvis det er feil.) Kanskje største fordel med datasprut er jo nettop at man kan gjøre endringer, og så store at det henger med mye mye lenger enn standard styringer. Og ikke tru datasprut ikke tilpasser seg noe, for det tilpasser seg på samme måte som vanlige motorstyringer, etter forholdene gjennom signalene fra alle sensorer og følere. Men det jobber fortsatt utifra samme grunnlag som man har satt inn. Det eksempelet med å bytte innsugsmanifold... Det krever ikke nødvendigvis at du endrer noe som helt i datasprutet, det kan tilpasse seg fint det gjennom feks. MAP-sensoren. Men det er gjerne en fordel å gjøre endringer for å optimalisere bruken av ny manifold. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.