Gå til innhold

RWD et must på bane?

Ranger emnet


AndreasK

Anbefalte innlegg

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei, det er ikke nødvendig med bakhjulstrekk på bane.

Det er garantert et par som ikke tror meg når jeg sier dette, men hvis du setter opp en bil med bakhjulstrekk og en med forhjulstrekk med nøyaktige de samme faktorene (vekt over aksler, stivhet, tempratur etc)så kan man kjøre like rundetider med disse to bilene.

Forskjellen vil være at siden forhjulene må ta seg av svingingen og mesteparten av bremsekraften på en bil med forhjulstrekk vil ikke denne "holde ut" like lenge som en bakhjulsdreven bil over lenger tid.

 

Når det er sagt, så er det skjeldent alle faktorer for forhjulstrekk og bakhjulstrekk er like, så man vil som regel oppfatte biler med forhjulstrekk som veldig understyrt og bakhjulsdrevene biler mer overstyrt.

 

Bilfabrikatene holder på hele tiden og finner opp nye ting for understell og vektfordelen slik at både forhjulstrekk og bakhjulstrekk skal bli nøytralt, noe som enkelte har klart bedre enn andre.

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo huske på at hvis det er rundetider man skal jakte er det jo også viktig med lav vekt. Jeg klarer bare å tenke på et knippe biler som veier lite og er bakhjulsdrevne. Første Mazda MX-5 veier jo faktisk 970 kg og har 116 hk. Første CRXen veier 800 kg og har 108 hk. På så liten effekt vil jeg ikke tro at Mazdaen drar bedre rundt svingene fordi den er bakhjulsdrevet, det er nok vekt kontra effekt som er hovedpoenget her. Og Hondaen er vel litt billigere og (?), så da har man vel råd til litt trim og.

Skjønt, dette er jo bare på budsjettsracere, men jeg tror man kan ha mye morsomt med FWD på bane og. Snakker vi høyere effekttall gjør det med at forhjulene har for mye å gjøre seg gjeldende. Jeg vil ikke si at bakhjulsstrekk er oppskrytt, er gøy å komme sidelengs men for at det skal slippe på tørr asfalt trenger man jo også litt effekt :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss du ser på rs500 løp eiriksmil, det er sierra med ca 500+ hk..de glipper sjeldent..til og med på vått så suser det unna ut av svinger uten at det går sidelengs...

 

er sjåføren det står på nemlig:hello:

 

her er et godt eksempel på Geniale sjåfører:

 

 

nok offtopic fra meg sorry

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artige de videoene der, ja. Hvis du er litt interessert i gammel racing regner jeg med at du har tittet på diverse Bathurst-videoer og. Der er det mye morsomt :)

 

Mitt poeng var forresten ikke at bakhjulsdrevne biler med mye effekt ikke kan være nøytrale. Mitt poeng var bare at forhjulsdrevne biler med mye effekt ikke er optimalt grunnet det Huseby sa ovenfor her, og at en bil med 70 hk ikke vil slippe på en tørr bane bare fordi den er bakhjulsdreven :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk etter Berg-Cup på Youtube, så finner du mange fwd som kjører fort på svingete veier:)

 

Hvis jeg ikke husker helt feil nå så var det for noen år siden en "banerigget" Golf 1 GTI som gjorde det skarpt i Gatebilcupen:)

 

Mye avhenger selvsagt av sjåfør, men eksempelvis så sto jeg og tok litt rundetider på diverse biler på ACR her i vår, og blant annet Esmyrs GTI 16v kjørte like fort om ikke fortere enn mange biler med både rwd og awd:)

 

Husker selv at jeg ble frakjørt på strekkene av en Scorpio 2,9, men jeg "tok" den i første skarpe sving, men igjen så har det mye med sjåfør og oppsett på bilene:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte med min celica på rudskogen. Klarte å holde høyere fart enn evo, m5, m3, cosworth, og par volvoer gjennom svingene. Mangla selvsagt hk på lang strekka. Men hvis jeg hadde en bedre motor i min, så hadde jeg fint klart å kjøre fra dem.

 

Eneste man må huske på, ikke gi gass i svingene hvis dem er krappe, i lang svinger så er det bare å holde gassen inne så mye som bilen klarer.

 

Klarte selvsagt å kjøre ut av et par svinger og, siden jeg pressa bilen maks. Men men, det er en del av morroa. ^^

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo huske på at hvis det er rundetider man skal jakte er det jo også viktig med lav vekt.

 

Eirik

 

Lotus Grunderen Colin Chapman skjønte dette tidlig.

 

hans etos var "Light makes Might" fritt oversatt, lav vekt er MAKT.

 

Ikke noe problem å kjøre fra S2/S3/S4 på bane med småfrisk fwd.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får komme med det fra bilcrossen sin side siden alle andre sider er her, fwd tar det meste i bilcross hvertfall. landsfinale de 3 siste åra har vært sånn: 2005- golf2 med vr6. 2006- golf 1 med 1,8 16v. 2007-saab 96 vet ikke åssen motor

 

bakkeløp vil jeg vel også si at fwd ikke henger no serlig etter, ser jo johny sandmo har jo vunnet gang på gang med kadett gsi.

 

det var hvertfall mitt syn på det, fra bilcrossen/rallycrossens side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening (som ikke skal forveksles men noe som ligner på fasit) er at opp til 300hk så kommer det helt ann på bilen. Skal du hha mer enn 300hk så bør du ha bakhjultrekk eller 4Wd, eller så spinner dekkene alt for lett opp.

 

Eneste en Rwd gjør bedre enn en Fwd (sett at bilene er helt like da, kun brivhjul som skiller dem) er å akselerere pga tyngdepunkt.

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår