v242tic Skrevet Desember 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 Tenkte å starte en trå om der vi som kjører E85 som drivstoff på volvo kunne dele litt erfaringer? Tenker da på motorer med effekt å ikke eks b230f med 10% e85 osv. Fordeler? Ulemper, tennplugger hvor mye effekt er bremset på rødblokk i norge på e85 osv? Har selv kjørt E85 på 2 motorer med relativt bra effekt. Probleme mitt er at motorene spiser tennplugger relativt fort. kjøre nå med Ngk Bpr6es evnt Bpr7es men de varer ikke så lenge, bynner å få mistenning etter en stund. Noen som har tennplugger å anbefale som liker e85? Motorene kjøres med electromotive tec3r som motor styring som er mappet til e85. Fordeler jeg kan nevne er pris, høyere oktanantall, senker eksostemp, kan kjøre høyere tenning å turbotrykk osv = høyere effekt. Ulemper er dårlig tilgjennglighet av stasjoner som selger e85, bruker mere drivstoff(lite viktig i en banebil/lekebil), kaldtstart osv. Kom med erfaringer og tips!? Siter B23 2,7Liter sugemotorbunn selges komplett i deler eller sammen satt. alt av deler nytt eller nymaskinert. PM ved intersesse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnum Skrevet Desember 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 veldig fin tråd... vurderer sterkt om jeg skal kjøre dette på min motor og Siter Volvo 245 -"racebussen" Toyota Hiace Ford escort mk1 rs2000 ---DO88.se--- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v242tic Skrevet Desember 24, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 veldig fin tråd... vurderer sterkt om jeg skal kjøre dette på min motor og Har du tilgang til e85 så anbefaler jeg å kjøre på d værtfall, er jo en fordel effektmessig å miljøvennlig er d jo å;p Anbefalies ikke når d er kaldt ut, men ha en boks startgass tilgjennglig så er d ikke noe problem. Siter B23 2,7Liter sugemotorbunn selges komplett i deler eller sammen satt. alt av deler nytt eller nymaskinert. PM ved intersesse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet Desember 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 Min skal iallefall ha muligheten til å kjøres på E85. Derav 2xBosch 044.... Men man må ha store dyser for å takle like høy effekt som med vanlig bensin, derfor tror jeg mine 1000ml blir i minste laget. Må nok muligens opp på 1680ml. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnum Skrevet Desember 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 jeg har kjøpt 2stk 044 pumper, men må nok ha noen andre dyser også.. har 820cc nå! litt spennende dette her med e85.. anngående kald start er ikke det noe problem, bilen skal ikke brukes om vinteren, og ellers mest til bane Siter Volvo 245 -"racebussen" Toyota Hiace Ford escort mk1 rs2000 ---DO88.se--- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v242tic Skrevet Desember 24, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 2 ganger 044 er vel et must skal man ha mye effeket på e85. kjører med 1600cc dyser og 1/2" drivstoffrør og dobbel 044 selv å d fungere helt greit. Får nokk suppe ja=) Siter B23 2,7Liter sugemotorbunn selges komplett i deler eller sammen satt. alt av deler nytt eller nymaskinert. PM ved intersesse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Desember 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 Flott tråd, siden jeg også vurderer sterkt å kjøre E85 Har gjort klart for to pumper under bilen og større turrør.. Angående plugger så er vel kanskje løsningen å velge plugger med litt edlere metall i elektroden og siden E85 kjøler og har en lavere eksostemp. så kanskje man må kjøre med annet varmetall.. Men det blir det gjort erfaringer på etterhvert, og derfor kan denne tråden bli veldig til hjelp.. :) GOD JUL :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v242tic Skrevet Desember 24, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 Flott tråd, siden jeg også vurderer sterkt å kjøre E85 Har gjort klart for to pumper under bilen og større turrør.. Angående plugger så er vel kanskje løsningen å velge plugger med litt edlere metall i elektroden og siden E85 kjøler og har en lavere eksostemp. så kanskje man må kjøre med annet varmetall.. Men det blir det gjort erfaringer på etterhvert, og derfor kan denne tråden bli veldig til hjelp.. :) GOD JUL :D Ja fint med en slik tråd, virker som d er få som kjører E85 med seriøs motor og effekt. Er ingen som kan svare meg på akkurat d med tennplugger, så håper noen hær har erfaring med plugger som fungerer bra med E85. Skal prøve ut forskjellige plugger selv etter hvert men er jo ikke akkurat noe testføre ut nå på denne års tia;p Siter B23 2,7Liter sugemotorbunn selges komplett i deler eller sammen satt. alt av deler nytt eller nymaskinert. PM ved intersesse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 Selv om 044-pumpene er store nok, så er de neppe konstruert for E85. Før eller siden vil man oppleve driftsforstyrrelser som en følge av etanolens strømførende egenskaper og dårligere smøring. Både Ford og Saab benytter spesielle pumper i sine flexifuel/biopower-biler nettopp fordi tester i forkant viste at man fikk problemer med konvensjonelle pumper. Faktisk kan levetiden på pumpa reduseres med inntil 75%, dog avhengig av hvor mye dritt det er i drivstoffet og hvor mye korrosjonsinhibitorer som er tilsatt. Etanolens smørende egenskaper er som nevnt dårligere enn bensin, noe som kan bety at man bør benytte andre materialer i ventilseter. At etanol er i stand til å oppta vann er heller ikke bra. Etanol kan forårsake korrosjon i hele systemet fra pumpe til forbrenningsrom, noe som igjen kan forårsake at filter og dyser tettes eller får redusert kapasitet. Stål eller ubehandlet alu (alkohol i kontakt med alu danner aluminiumhydroxid) bør ikke benyttes i noen av drivstoffsystemets komponenter. Rustfritt stål og anodisert alu går bra. Selv om det er fristende å guffe på med fortenning kan dette skape trøbbel i form av farlig høye sylindertrykk. Hva plugger angår bør man i tillegg til å finne rett varmetall også ha i tankene hva elektrodene består av. Mener å huske at kobber er best ved etanolbruk. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forzaa Performance Skrevet Desember 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 Ja fint med en slik tråd, virker som d er få som kjører E85 med seriøs motor og effekt.Er ingen som kan svare meg på akkurat d med tennplugger, så håper noen hær har erfaring med plugger som fungerer bra med E85. Skal prøve ut forskjellige plugger selv etter hvert men er jo ikke akkurat noe testføre ut nå på denne års tia;p Er ikke så mange i Norge som har seriøs effekt i rødblokk hverken med el uten E85. Vi bygde en 2.5liters B230/16v som bremsa 636hk/750nm på 1.7kg å E85 nå i sommer som var. Min nye motor til 242 en bygges for E85. Trur nesten 2stk 044pumper blir for lite til den nye motoren. Den vinrøde 142en med BØS 8V fra trøndelag kjører den E85? Jeg annser fordelene som mye større når det gjelder E85 enn ulempene. Heldigvis har vi E85 pumpe hær i byen. SHS performance - Hjem Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Desember 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 Er ikke så mange i Norge som har seriøs effekt i rødblokk hverken med el uten E85. Vi bygde en B230/16v som bremsa 636hk/750nm på 1.7kg å E85 nå i sommer som var. Min nye motor til 242 en bygges for E85. Trur nesten 2stk 044pumper blir for lite til den nye motoren. Den vinrøde 142en med BØS 8V fra trøndelag kjører den E85? Jeg annser fordelene som mye større når det gjelder E85 enn ulempene. Heldigvis har vi E85 pumpe hær i byen. SHS performance - Hjem Jasså så dere har tenkt å å tømme den nye ITS turboen? morsomt :) Skulle gjærne kjørt E85 på mitt prosjekt men da tilgangen ikke er så god på det her på helgeland eller midt norge for den del blir det nok å prøve å hente "max/mye" på 98. Når E85 kommer for fullt i norge så skal jeg nok prøve det ja :) "racefuel" til 8-9 kr litern jo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Desember 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 Er ikke så mange i Norge som har seriøs effekt i rødblokk hverken med el uten E85. Vi bygde en B230/16v som bremsa 636hk/750nm på 1.7kg å E85 nå i sommer som var. Min nye motor til 242 en bygges for E85. Trur nesten 2stk 044pumper blir for lite til den nye motoren. Den vinrøde 142en med BØS 8V fra trøndelag kjører den E85? Jeg annser fordelene som mye større når det gjelder E85 enn ulempene. Heldigvis har vi E85 pumpe hær i byen. SHS performance - Hjem Var det med 2.3 liter eller mer slagvolum ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forzaa Performance Skrevet Desember 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 Var det med 2.3 liter eller mer slagvolum ? Det var med 85mm slag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forzaa Performance Skrevet Desember 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2007 Jasså så dere har tenkt å å tømme den nye ITS turboen? morsomt :) Ja har tadd en liten service på toppen så its en ska nok få svette litt...... Kjøre i benken til turboen e tom el motorn rase..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Desember 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2007 da snakker vi altså 800+ :p kommer til å slite med feste den 242n... blir det 4-link på den da? litt mere "avansert" understell denne sesongen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.