VolvoR-Sport Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 søknaden: Svaret: Viser til Deres forespørsel datert 21.8.08. Det er pr. dags dato ikke tillatt å montere bur i en bil som skal brukes i ordinær trafikk. Vegdirektoratet har kommet med en begrunnelse på hvorfor montering av bur ikke er tillatt i ordinær trafikk. Begrunnelsen er gjengitt nedenfor. "Utgangspunktet for montering/bygging av sikkerhetsbur er kjøretøyforskriften kap. 14, direktiv for indre sikkerhet 74/60/EØF med senere endringer i direktiv 2000/40/EF, og krav til kjøretøy kap. 6, som omfatter kjøretøy registrert fra 1.januar 1971. ved eventuell montering/bygging av sikkerhetsbur i ordinært registrerte biler, må det tas i betraktning at bilfabrikantene bruker store ressurser på å utforme/konstruere bilene så trafikksikre som mulig. Bilen har støtabosrberende soner foran som skal redusere G-kreftene som vil bli påført fører/passasjer i en ulykke. i noen tilfeller vil motoren bli presset ned under bilen, rattstammen trekkes forover, tak deformeres på en slik måte at det ikke klapper sammen innover kupeen osv. med montering av "hel-bur" i disse bilene kan disse konstruktive egenskapene og innebygde deformansjonssonene bli redusert og i verstefall virke mot sin hensikt. Veg direktoratet finner derfor av trafikksikkerhetsgrunner ikke grunnlag for å tillate montering av sikkerhetsbur i ordinært registrerte biler." Det er således kun lisensierte rallybiler som kan få godkjent sikkerhetsbur i bil som registreres for ordinær kjøring på offentlig veg. Det kreves da at det foreligger gyldig vognlisens på bilen som rallybil fra Norsk Bilsportforbund. Dette vedtak kan påklages videre til vegdirektoratet i henhold til forvaltningsloven. Eventuell klage sendes hit for videre ekspedisjon. Vi viser til vedlagte melding om rett til klage over forvaltningsloven. Trafikant og kjøretøy - Sør Trøndelag distrikt. Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Hva om man driter i å få det godkjent, å blir stoppa med hel/halvbur i kontroll? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoR-Sport Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 da blir man vell avskiltet? tror hvertfall ikke de blir spesielt glade :P Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Skal være mulig å få godkjent halvbur, dvs at buret befinner seg bak fører\passasjersete,(som på tegningen, men uten rørene forover til gulvet), dersom bilen registreres som 2-seter. Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad_Maxx Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Er så BULLSHIT den grunnen der! Er da mange gamle biler som fan ikke har deformasjonssoner! Skulle ønske de som styrte med bil her i landet faktisk visste noe som helst om bil!! Siter Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow. James Dean Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
al3x Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 ...med montering av "hel-bur" i disse bilene kan disse konstruktive egenskapene og innebygde deformansjonssonene bli redusert og i verstefall virke mot sin hensikt. Søkte ikke han om halv-bur og ikke hel-bur, wtf? Flott at de har standardsvar som ikke tar hensyn til variasjoner! Siter - '01 Audi A4 1.8TQ - '95 Audi A4 1.6 - Bumblee Bee Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R-242tic Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 hva skal til for å få den som lisensiert rallybil da? Er jo mye som er lov hvis den er det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 bare og ta årskontroll hos NBF som gjør at bilen blir lagt under en lisensiert klasse som bilen er godkjent for. når det er gjort, søker du om godkjenning av buret i bilen, samt at du legger ved kopi av vognlisensen din ;) Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 bare og ta årskontroll hos NBF som gjør at bilen blir lagt under en lisensiert klasse som bilen er godkjent for. når det er gjort, søker du om godkjenning av buret i bilen, samt at du legger ved kopi av vognlisensen din ;) Bakkeløp for eksempel ? Gir dette noen form for begrensning på bruk ? Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Buøyvolvo Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Jeg sendte inn søknad for en stund siden.. dah gikk det ann å få godkjennt (i 142) Hvis det først var godkjent hoss norges motorsport forbund eller noe.. Siter OLD VOLVO`S NEVER DIE, tHEY ONLY GO FASTER...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Buøyvolvo Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Og værre med lisens.. Siter OLD VOLVO`S NEVER DIE, tHEY ONLY GO FASTER...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Bakkeløp for eksempel ? Gir dette noen form for begrensning på bruk ? Drifting lisens på min. Gikk bra det. Fikk kun begrensning på at dørstreberene skal være avmontert under veibruk. Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Holten92 Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Hva må til for å få drifting lisens? Og er det noen andre avgifter? Vil du kunne få den lisensen på en veteran bil? En ting til, vil man da få godkjent helbur? Når jeg tenker meg om så er det vel du har? Siden du har dørstrebere.. Siter Pirate4x4.no <- Norges beste offroad forum! Chevy interessert. Spesielt stoore. Suburban f.eks..:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 Mye tull med disse burgreiene ja. Jeg har en 242 som er godjkjent med helbur hos bilprovningen i sverige,men han "godkaren" jeg prata med på trafikkstasjonen ville ikke godkjenne det alikevel..multlig da vel og merke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoR-Sport Skrevet November 12, 2008 Rapporter Share Skrevet November 12, 2008 stussa på at det sto HEL-BUR i begrunnelsen jeg også. men er de ikke slik at hvis bilen er godkjent for f.eks bakkeløp og godkjent med bur, at man må delta i bakkeløp også? noen som faktisk vet om det er godkjent med halv bur i gatebil nå? Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.