Gå til innhold

Elektro, trenger hjelp ang. motstand.

Ranger emnet


Bareare02

Anbefalte innlegg

Dette hjelper meg mye alle sammen, takk for hjelpen:)

 

Men er det noen som med sikkerhet vet at disse diodene fra Clas Ohlson kan kobles i serie? Jeg har prøvd med fire stykker i serie, men med dårlig resultat:(

Er ingenting i veien med å seriekoble dioder. Bare pass på at de står riktige veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært så mange svar og diskusjon det ble av dette da:) morsomt, men forstår ikke helt vitsen da jeg svarte på det han lurte på helt i starten av tråden, helt korrekt.

 

Dioder kan serie og paralellkobles, det spiller ingen rolle for selve dioden, men du får forskjellig strøm i kretsen. Lysdioder SKAL ha formotstand, for å forhindre strømrusing.

 

Og ja, diodene får åpnings-spenningene sine med en motstand på 110Ohm, slik de skal gjøre ved min krets...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært så mange svar og diskusjon det ble av dette da:) morsomt, men forstår ikke helt vitsen da jeg svarte på det han lurte på helt i starten av tråden, helt korrekt.

 

Dioder kan serie og paralellkobles, det spiller ingen rolle for selve dioden, men du får forskjellig strøm i kretsen. Lysdioder SKAL ha formotstand, for å forhindre strømrusing.

 

Og ja, diodene får åpnings-spenningene sine med en motstand på 110Ohm, slik de skal gjøre ved min krets...

 

Morro at folk engasjerer seg litt:)

 

Men mitt forsøk på å seriekoble dem funket veldig dårlig altså, koblet riktig mener jeg:s

Opel Astra. 1,6. 16v

x Honda Nsr. Full Effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mitt forsøk på å seriekoble dem funket veldig dårlig altså, koblet riktig mener jeg:s

 

Det tror ikke jeg :)

 

Har gjort dette selv mange ganger og det funker hver gang, mn det er veldig viktig at hver diode loddes inn riktig vei, som det er presisert lenger opp her.

En diode snudd feil vei og kretsen er død...

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært så mange svar og diskusjon det ble av dette da:) morsomt, men forstår ikke helt vitsen da jeg svarte på det han lurte på helt i starten av tråden, helt korrekt.

 

Dioder kan serie og paralellkobles, det spiller ingen rolle for selve dioden, men du får forskjellig strøm i kretsen. Lysdioder SKAL ha formotstand, for å forhindre strømrusing.

 

Og ja, diodene får åpnings-spenningene sine med en motstand på 110Ohm, slik de skal gjøre ved min krets...

 

Men din krets var ikke det Bareare02 var ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriekobling går helt fint, har gjort det med disse diodene selv i instrumentpanel. Men som de andre sier må du jo være obs på å seriekoble riktig med +og- på hver diode, ellers blir det dårlig med lys.

 

Edit: For meg med null elektrisk utdannelse, hva er strømrusing? Hva risikerer bilen som går med dette instrumentpanelet nå? Har fungert fint i over et år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel LED'ene som skulle paralellkobles var det ikke ? I min krets er de paralellkoblet foran 1 motstand. Det er slik det gjøres i elektroverdenen. 1w motstander er ikke mer stress enn halvwattere og kvartwattere.

Det beror helt på hvordan du vil at kretsen skal fungere. Enklest mulig eller så sikkert som mulig. Og ifølge beskrivelsen til Bareare02 så skal 4 dioder kobles i parallell på 12v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kjappe, litt stygge måten:

 

serie.jpg

 

 

Den ordentlige og anbefalte måten (LEDs bør ha sin egen forkoblingsmotstand. Lar du være kan du få intensitetsvariasjon mellom LEDene og kortere levetid):

 

serieparallell.jpg

 

 

Verdiene ovenfor forutsetter LEDs som du spesifiserte: 3,2V / 20mA. Jeg antar dette skal være i en bil, derfor er spenningen satt til 14,4 volt. Selv om man prater om 12V anlegg i bil så er ladespenningen (og dermed også spenningen på det elektriske anlegget når motoren går) 14,4 volt.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kjappe, litt stygge måten:

 

serie.jpg

 

 

Den ordentlige og anbefalte måten (LEDs bør ha sin egen forkoblingsmotstand. Lar du være kan du få intensitetsvariasjon mellom LEDene og kortere levetid):

 

serieparallell.jpg

 

 

Verdiene ovenfor forutsetter LEDs som du spesifiserte: 3,2V / 20mA. Jeg antar dette skal være i en bil, derfor er spenningen satt til 14,4 volt. Selv om man prater om 12V anlegg i bil så er ladespenningen (og dermed også spenningen på det elektriske anlegget når motoren går) 14,4 volt.

 

Vil nå si at din krets har større sannsynlighet for intensitetsvariasjon p.g.a. motstandenes toleranseverdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår