Gå til innhold

Modifisere 2,2i...

Ranger emnet


@sconamann

Anbefalte innlegg

Originally posted by cfn

for å få 2.4 holder det ikke bare å bytte veiv, rådene er lengre, og det er også andre stempler!

 

og Ivar: mulig en taper litt toppeffekt med grenrør, men du får finere drag lengre nede på registeret, og det er det en bruker mest på gata.

 

stiller meg også tvilende til at norske 2.2i'er er strupt ned, da de merklig nok har like mange hk (115) i både sverige og tyskland.

 

Ola: vi har nettop vært i brummundal og henta 2.2i, som vi forhåpentligvis får fyra opp i morra, så jeg tviler på at han gidder å kjøpe en orginal 2.4 akkurat nå.

og om det er den som satt i den turkise kadett c'n med sjakkruter bak, så har vi jo alle sett hvordan den ble kjørt!

(skulle jeg ta feil så overse dette)

 

Det er den kadetten ja.. Nå finnes det vel ikke en 2.2 eller 2.4i motor som en ungdom har hatt som ikke har blitt brukt da.. Han tyna jo ikke maskina så jævlig, men heller bakakslingen... Det som var så synd var at ledningsnettet brant...

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er du sikker på det Christian? Skulle vel egentlig tro at man flytta effekten til høyre på kurva med grenrør? - slik det gjøres med effektanlegg.

Men nå skal det sies at jeg ikke har prøvd det. Var ett trimmingsfrima i tyskland som hadde holdt på i over 20 år med CIH-trimming som mente det.

 

Uansett ser det jo gromt ut med grenrør, også blir det jo grommere lyd.

 

Kan jo skru av svinghjulet og dreie av noen kilo for en hundrings eller to. Sikkert gøyere å kjøre med da. (iallefall om det er Rekord svinghjul som står på nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, men ett mekanisk verksted med respekt for seg selv bør kunne gjøre det. Hvor mye du kan ta av spørs jo hva det veier nå. Men tror ikke jeg ville tatt av mer enn halvparten. Får raskere respons/raskere opp turtallet, men det skal mindre til for å kvele den når man starter. (slik som på autofil i Astraen)

 

Om det er ett rekord-svinghjul er det sikkert like greit å finne ett Ascona svinghjul å bytte til.

 

Men det kan ikke koste mye å dreie av noen kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by @sconamann

Det eneste som er gjort nå er grenrør/effektanlegg hele veien og greenfilter. Trenger mer gamp :D kam kjøper jeg uansett men jeg lurer på om jeg skal kjøpe 280* eller 302*? kan det bli litt ubehagelig å kjøre med 302*? lurer også på justerbart kamdrev.er det noe å bruke pengene på? koster rundt en tusenlapp.

 

kjøp kam fra enem en E11 kam på 311grader, jeg hadde dette på en bil med 2.2 blokk(vei,stempler) en porta topp justertbart kam drev og juster bart bensintrykk fikk ca 160hk på drivhjula.

 

bare si fra kjenner noen som porter rimlig

oki har gått over til familie bil, S2 avant(5seter)

skjekk hjemme siden våres http://www.audi-racing.no

 

VW og Audi er bilene som er konge he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KviljoRacing

Det vet jeg ikke, men ett mekanisk verksted med respekt for seg selv bør kunne gjøre det. Hvor mye du kan ta av spørs jo hva det veier nå. Men tror ikke jeg ville tatt av mer enn halvparten. Får raskere respons/raskere opp turtallet, men det skal mindre til for å kvele den når man starter. (slik som på autofil i Astraen)

 

Om det er ett rekord-svinghjul er det sikkert like greit å finne ett Ascona svinghjul å bytte til.

 

Men det kan ikke koste mye å dreie av noen kilo.

 

jeg letta ikke svinghjulet på bilen min, han var forsatt meget raskt opp på turtall, man taper jo dreimoment når det er lett noen kg da. men må jo bare prøves ut da

oki har gått over til familie bil, S2 avant(5seter)

skjekk hjemme siden våres http://www.audi-racing.no

 

VW og Audi er bilene som er konge he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting. Det første er at man med grenrør tjener effekt i toppen, og IKKE bunnen, i motsetning til det noen skrev...

 

Videre så mister du ikke dreiemoment når du høvler løs på svinghjulet, eneste er at du får bedre bremseefekt når du bremser på gir og du får litt mer aks og respons i motor.

 

311 grader er vel å bra, men det interesange er jo hvor mye løft det er? Justerbart kamdrev er kan man presse litt mer ut av motoren med, men du må vite hva du gjør. Er ikke nødvendig igrunnen, og du kan gjøre mye skade hvis du stiller det feil.

 

Skade vil si tap av effekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert:

det med grenrør på CIH er selverfart!

og mange som har drevet med denne motorn mener det samme.

dessuten er har flere tyske firmaer fått høyere toppeffekt med porta E-manifold.

 

Andrè;

om du handler E11 kam av enem, så tror jeg mekaniske løftere følger med. (ca. 3 lapper for alt)

Hvis ikke, er det jo bare å bytte til mek. løftere.

 

Ivar;

om vi skal sette på 2.0 svinghjulet, betyr dette også 2.0 clutch.

likså greit å lette 2.2i svinghjulet, ekke så mye lettere 2.0 svinghjulet at en tjener noe særlig på å bare bytte dette uten å lette!

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert like greit å lette det originale ja. Hva veier de to?

 

Dette med grenrør på CIH er vel noe spesielt. På OHC og DOHC blir iallefall effekten flytta oppover på turtallet.

CIHene vil ha noe motstand helt øverst ved manifoilden for å svive korrekt, derfor er ikke grenrør optimalt for de.

Høres litt rart ut at det blir mer effekt i bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KviljoRacing

Tviler sterkt på at 22i-ene som ble solgt i norge er strupa ned. Veldig lite sannsynlig, siden de ble levert med mange forskjellige motorer. Hvor har du det fra?

 

Ej he fått de frå en fyr ned i Sogn. Han meinte at de som var solgt i Tyskland hadde meir HK, pågrunn av at i norge var manifoilden strupa ned. Høres igrunnen litt usannsynlig ut, men sa so...

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo ram innsug som skal hjelpe på effekten, så det i en katalog for en go stund siden..

 

Å løette svinghjul ville ikke jeg ha gjort, taper mye på starten vis du skal akse, + at motoren går som er dritt på tomgan og det er ikke så mye raskere respons...

 

Gjør som martin schanke gjore på rally bilene sveis på ekstre vekter på svinghjule for å klare og ta starten..;)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en svak motor så kan du tynge ned svinghjuletm for å få mer "moment" i starten, ikke mister turtall så lett, mens lettere svinghjul gir bedre aks pga. at det er mindre roterende masse.

:)

 

2.,2 en kom vel med varierende effekt i norge og, 115-140 gamp, eller er dette bare bullshit?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår