Gå til innhold

Kjøpt eu ok bil, men fy for en grov mangel jeg fant...

Ranger emnet


ZZTopp

Anbefalte innlegg

Kjøpte en bil for ca 3 uker siden.Den var Eu godkjent i Juni i år. Jeg merket av det dunket i gulvet når jeg kjørte i den minste humpel.Regnet med det var eksosanlegget.

I går fikk jeg sjekket det opp, å det viser seg at Venstre karosserifeste forran var rustet vekk.Så selve rammefeste slå oppi gulvet i hver minste humpel, å karosseriet har ramle ned på selve ramma.Vi tok en spett mellom, og kunne faktisk løfte hele karosseriet betydelig på denne siden. Derfor lyden.rammefeste lå å dunket rett i gulvet mitt altså.Så karosseriet er løst forran på ene siden.Dette er jo en grov feil, ja sikkert en 3`r.

 

Hvordan synes dere jeg skal gå frem i denne saken.`?

 

Jeg kan jo ringe dem som tok eu kontroll på den å forklare dette, å evt gi dem en kjangs til å reparere feilen gratis eller så kan jeg anmelde dem, å de mister konsesjonen sin, å det vil dem helt sikkert ikke.

Det er forrige eier som har levert bilen til EU kontroll, å han kjenner dem visst, Da han har levert alle sine biler der tidligere, så det som slår meg er at dette kan være en "vennetjeneste"

Så jeg har vel retten på min side, hvis jeg sier jeg vil ha pengene igjen , eller bilen må fikses for hans regning?

 

Hva ville dere ha gjort? Bilen har selvbærende ramme. (4x4)

57 Belvedere (Christine)Solgt

70 Dodge charger Solgt

http://WWW.mb190klubb.com

http://www.svensenfoto.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg vil nok garantert tatt opp dette med tidligere eier, først, så eventuelt snakka med de som tok EU-kontrollen og hørt hva de har å si til sitt forsvar... Om de da ikke "finner" på noe lurt, så sier jeg bare en ting, ANMELDELSE:fatality: Men det kan som sagt være lurt å ta opp dette med den tidligere eier først før du evt. går rettens vei, som for min del virker mest logisk da... Når bilen har kommet gjennom Eu-kontrollen, skal man ikke finne slike større feil. Hva om du ikke hadde funnet feilen, men plutselig sitti på bakken... Det er noe som skurrer litt her ja, sier det igjen jeg, ta det opp med tidligere eier, og hør hva han har å si ang. det, også snakker du med de på eu-kontrollen. Dersom de finner ut at ikke "så" feilen er det bare å anmelde dem, for det er jobben dems å finne slike feil som det. Eller kan true med å anmelde, eller som du sier at de fikser feilen(evt. eier) for egen lomme.

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok verkstedet sin oppgave å rette opp dette siden de lot den feilen gå igjennom. De må være idioter om de ikke vil rydde opp i feilen selv, å miste tillatelsen til å EU godkjenne biler vil herke dem opp.

 

Hva har eier med dette å gjøre? Det er verkstedet som bør kontaktes, eier er jo ikke EU kontrolløren.

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet har neppe noe ansvar for å rette opp feilen.

Men at de har gjort en grov feil ved PKK kan gi dem problemer. De mister neppe konsesjonen av et enkelt tilfelle, men kritikk får dem helt sikkert.

 

Feilen på bilen blir nok en sak mellom deg og tidligere eier.

Mens feilen ved PKK blir mellom verksted og Statens Vegvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke sikkert det var bortrustet i Juni...

Eu kontroll er der og da, ikke hva som skjer et halv år etterpå

 

Forresten fryktelig fint å lese kommentarer fra folk som aldri har gjort en feil, eller oversett noe en dag på jobb

 

Ikke snakk om at verkstedet kan miste godkjenningen av dette

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen ble godkjent med sånne betydelige og alvorlige feil, kan man snart begynne å lure på hva som foregår på enkelte verkstader.

 

Her som jeg bor, er de så sløve, at de ikke engang sier ifra, eller fikser hvis airbagen er defekt. Den lyste på bilen min i 1 år, før jeg tenkte på de.

 

Så etter EU godkjenningen, spurte jeg hva den lyste for.

Da mente de at den var defekt. Men, allikevel fikk jeg godkjent bilen med denne "feilen".

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva klager du for? Fikse Airbagen er jo grisedyrt i enkelte tilfeller! Og du får jo antagelig aldri bruk for den:)

 

Men når det gjelder ett løst karosseri er jo det ganske vanskelig å unngå å legge mærke til ved en periodisk kjøretøy kontroll som det så fint heter. Enten må kontroløren ha hvert særdeles tåkete (dritings?) på jobb eller så må tidligere eier ha betalt en aldri så liten slant under bordet til kontroløren.

 

Tror nok ikke at verkstedet har noe plikt til å rette opp i feilen, men tidligere eier må jo ha en form for ansvar i denne saken da han tydelig har holdt tilbake opplysninger om bilens tillstand ved salg (må jo ha hvert alvorlig rust der ved salgstidspunktet også, ruster jo ikke så mye på 6 mnd.)

 

Hva tror du JURISTEN?

_______________________________________________

x '86 Honda Accord 2.0EX

- '97 Opel Vectra 2.0DI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva klager du for? Fikse Airbagen er jo grisedyrt i enkelte tilfeller! Og du får jo antagelig aldri bruk for den:)

 

Vel jeg vet ikke helt hva du tenker med..

Men, nå tenkte jeg ikke akkurat på samme måte som du gjør.

Jeg snakker i betydning av slappheten av en EU godkjenning.

 

Og sikkerhet er vel kanskje ikke et godt ord for deg.

Vel, en gang du kommer opp i det med bilulykke. Vil du nok tenke deg litt om.

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er et naf verksted i nærheten av der du bor ville jeg tatt med bilen ditt. fått de til å gå grundig over for å se at alt er som det skal. hvis de da finner mange andre store feil kan de ha gode råd i hvordan de vil at du skal gå frem i saken, de har stort sett ledig dropp inn timer på eu-godkjenning,

 

Jeg hadde en kamerat som hadde noe av samme feilen(dette var en mustang65mod. den hadde hele gulvet på passasjersiden rustet igjennom. og torpedoveggen var rustet hull i.. dekket med byggskum og lakk over. dette var ca 6mnd etter at den var eu godkjent. han sendte bilen sin til naf å fikkk råd og veileding derfra om hva som måtte gjøres:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg vet ikke helt hva du tenker med..

Men, nå tenkte jeg ikke akkurat på samme måte som du gjør.

Jeg snakker i betydning av slappheten av en EU godkjenning.

 

Og sikkerhet er vel kanskje ikke et godt ord for deg.

Vel, en gang du kommer opp i det med bilulykke. Vil du nok tenke deg litt om.

Men hva hvis det faktisk ikke er en mangel at airbaglampa lyser???

Hvis du er så forferdelig opptatt av sikkerhet burde du kanskje tatt affære selv når lampa begynte å lyse..

 

Sett deg ned og les litt regelverk før du begynner å henge ut uskyldige

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva hvis det faktisk ikke er en mangel at airbaglampa lyser???

Hvis du er så forferdelig opptatt av sikkerhet burde du kanskje tatt affære selv når lampa begynte å lyse..

 

Sett deg ned og les litt regelverk før du begynner å henge ut uskyldige

 

Har du en dårlig dag eller??? Sikkerheten er det viktigste man må passe på når man er ute å kjører! Eller er du en av de som tror man er så mye bedre enn alle andre? Høres sånn ut! Så et lite råd: Tenk deg om før du snakker neste gang! Skjønner ikke litt om hva du preiker om... ikke har du litt peiling heller! Og btw, så er det mest sannsynlig verkstedet sin feil! Hvem ellers??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde samme feil med russebilen vår, da ble vi fortalt at den var eugodkjent ut 2009, vi sjekka såklart ikke papirer, men kom til bt for å godkjenne at vi satte inn flere seter, og da gjorde de oss oppmerksomme på at den kun var godkjent april 2008, jeg ble mildt sagt fly forbannet, bruktbilselgeren har nå tatt på seg i oppgave å få den eugodkjent ut 2009, og vi leverer bilen om 2 dager.

 

Det jeg ser vi kunne gjort anderledes var vel å sjekke bilen mer ordentlig før vi kjøpte. men vanskelig for oss å merke feil uten å ha en bukk tilgjengeig. men står du på ditt så kommer det nok igjennom..

med tanke på sikkerhet er det vel alltid en stor risiko å kjøpe biler som snart/meget snart mister eu godkjenningen.

eldre biler vil alltid oppdrive probemer med mindre de har hatt usedvanig god pleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva hvis det faktisk ikke er en mangel at airbaglampa lyser???

Hvis du er så forferdelig opptatt av sikkerhet burde du kanskje tatt affære selv når lampa begynte å lyse..

 

Sett deg ned og les litt regelverk før du begynner å henge ut uskyldige

 

Ser for meg at du er en sånn lømmel til sjåfør.

Tror du eier veien. Iallefall etter hvordan du utdyper deg om ting.

 

Men en dag vil du nok også skjønne det at alt handler ikke om å være den tøffeste gutten på veien. Finnes virkelig en fin terskel imellom å være trygg og tøff.

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at du er en sånn lømmel til sjåfør.

Tror du eier veien. Iallefall etter hvordan du utdyper deg om ting.

 

Men en dag vil du nok også skjønne det at alt handler ikke om å være den tøffeste gutten på veien. Finnes virkelig en fin terskel imellom å være trygg og tøff.

 

 

ja fy for en lømmel, han bruker sikkert hatt også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår