Tortilla Skrevet November 25, 2007 Rapporter Share Skrevet November 25, 2007 Mitsubishi Spacewagon TD -95, manuellt gir. Bilen har servo, A-type nedre bærearm og tradisjonelle fjærbein. Skivene er nylig skiftet da de gamle vibrerte noe grassat. Skivene som ble byttet var temmelig korroderte og korrosjonen var ujavn i omkretsen. Trodde dette derfor forklarte vibrasjonene. De nye skivene gir også kraftige vibrasjoner ved bremsing, selv om de ikke er slitt. Ved kjøring rett fram og bruk av bremsene blir bilen "lett" på rattet og det virker som om den "vandrer" i sideretningen. Nesten som en slags vannplaning. Spørsmålet er om det kan være støtdempere eller foringer i forstillinga som gir/tillater denne vibrasjonen? mvh Tor Siter '88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI '00 Spacestar,'95 Spacewagon TD, '98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N '66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621 '73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet November 25, 2007 Rapporter Share Skrevet November 25, 2007 jeg ville trudd det var skivene igjen, kan være de som gjør at det rister, selv om de er nye. eller felg, har du balangsert de? sikker på at det ikke er kast i de? Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bdybdal Skrevet November 26, 2007 Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 balanser dekka dine, som sakt over Siter 1990 Audi 200 20v tq 1987Audi 90 quattro 1986 Ford sierra 2,0L VRAK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
780V8 Skrevet November 26, 2007 Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 Siden skivene er nye tyder det på defekte bærekuler eller styreledd. Faren min hadde akkurat samme symptomene på en Volvo 740 for noen år siden. Han hadde den på Volvo verksted og de fant ikke noe feil. Så han avbalanserte hjula og byttet skivene, men ristingen ble ikke borte. Når han tok den til et lite uavhengig verksted ble det konstatert defekt bærekule, og etter at den ble byttet forsvant ristingen. Så sjekk bærekulene ..... Siter [ ] -88 Volvo 780 Bertone V8 [X] -86 Volvo 245 GLT V8 [X] -76 Porsche 911 Targa [X] -69 Plymouth GTX cab [X] -73 Volvo 164E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bdybdal Skrevet November 26, 2007 Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 Siden skivene er nye tyder det på defekte bærekuler eller styreledd. Faren min hadde akkurat samme symptomene på en Volvo 740 for noen år siden. Han hadde den på Volvo verksted og de fant ikke noe feil. Så han avbalanserte hjula og byttet skivene, men ristingen ble ikke borte. Når han tok den til et lite uavhengig verksted ble det konstatert defekt bærekule, og etter at den ble byttet forsvant ristingen. Så sjekk bærekulene ..... vill ikkje det riste heile tida då? eller ved ei viss fart å ikkje berre når han bremser? Siter 1990 Audi 200 20v tq 1987Audi 90 quattro 1986 Ford sierra 2,0L VRAK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vektra Skrevet November 26, 2007 Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 Det er alltid noe kast i skiver nav etc, ingen ting er 100% kastfritt, dette er da innenfor toleransen. Det som skjer når en klemmer klossene mot skiva er at det lille "normale" kastet som finnes overføres i styrestag etc. er der slakk i ledd forsterkes kastet i skiva mange ganger. Dette kan oppleves som dramatisk alt etter hvor stor slakk der eks vis er i styrekula. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tortilla Skrevet November 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 Greit jeg får sjekke bærekulene. Det er ikke noe særlig vibrasjoner fra hjulene ellers. Bittelitt ved ca 105 km, men ikke på langt nær det som bremsinga gir. Siter '88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI '00 Spacestar,'95 Spacewagon TD, '98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N '66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621 '73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tortilla Skrevet Desember 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2007 Var på NAF og fikk tatt en bremsetest og sjekk av foringer. Foringene var OK styrekuler likeså. Det viser seg at det er kast i navet eller i den ene skiva trolig som følge av feil på navet. Skiva må av og navet må kontrolleres for skader og/eller kast. Ene nåla på bremseprøveren vibrerte markant den andre litt mindre. Mekanikeren forklarte at det likevel nok bare var den ene skiva som hadde kast da forandringene i bremsekraft på den ene kaliperen forplantet seg til den andre kaliperen hydraulisk og fikk denne til å bremse ujevnt i samme takt. Pussige greier...men selvsagt temmelig logisk akkurat nå.... :) Siter '88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI '00 Spacestar,'95 Spacewagon TD, '98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N '66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621 '73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.