Gå til innhold

Dimmetriks/tilsvarende

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

en som gikk i klassa mi på vgs ble erklært tjenesteudyktig pga dårlig syn. Han hadde vel å merke problemer med å se den største bokstaven så årsaken ligger vel kanskje der

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 182
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå skal du høre her sykkeltryne, at litt nærsynthet hindrer neppe noen i å bli kalt inn til førstegangstjeneste. Jeg ble riktignok sparket på hue ut fra krigsskoleopptaket for 10 år siden grunnet nærsynthet, men det er en annen historie. Hvilket minner meg om at jeg misliker daværende opptaksoffiser mer enn pesten... :deng

HAHAHA! ;)

Mvh Stian

________________________________

- '99 Hyundai Coupè *Til salgs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt meg inn når den tid kommer.

Men er skeptisk på om jeg får??

For noen år siden var jeg på møte med konfliktsrådet. Og det jeg hadde gjort var såppas galt at jeg neppe fikk in i militæret, sa de. Da dette kom på rullebladet mitt, pluss at jeg hadde noen ting fra før.

Har også nedsatt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er det ingen vits å i dikte opp skrøner for å slippe militæret. Er jo knapt noen som fullfører heller.

Da jeg avtjente verneplikten, var det sånn...at folk gikk til prest/psykoplog osv for å slippe.

Tenk, et helt år unna mammas kjøttkaker og kosekluten!

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommentar til han med -3.50 i syn

 

dårlig syn.. javel, du bruker sikkert briller da? jeg gjør i alle fall det.. jeg Fikk 7 på syn på sesjon. Når jeg kom på rekrutten og skulle velge "gren" og kom til at mini buss var en grei ting og kjøre i et år, fikk jeg den tredje synstesten i forsvaret.. Og så lenge brillene korrigerer riktig. dvs du leser uten briller, så med sånn brille som legen setter sammen med masse linser.. Så med dine egne briller. Så lenge alt det passer over ens går det bra.. ende med 9 i syn for min del..

 

Du kan selvsagt ikke bli dykker, f16 pilot osv men det er vel strengt tatt SVÆRT få som er så heldige og få denne æren..

 

Var på sessvollmoen på kurs i 4 dager, var noe helligdag på torsdag så ble hurtig kurs. hehe. 3 kjøretimer så var det i boks. endte på ørlandet med 14-9 turnus.. konge det:)

 

Rent bortsett fra det og tjene en del miindre penger enn man var vant med, så var vel ikke året helt bortkasta, når man ser tilbake på det, 1 1/2 år etter at jeg dimmet, 20 dager før tida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er det ingen vits å i dikte opp skrøner for å slippe militæret. Er jo knapt noen som fullfører heller.

Da jeg avtjente verneplikten, var det sånn...at folk gikk til prest/psykoplog osv for å slippe.

Tenk, et helt år unna mammas kjøttkaker og kosekluten!

 

Nok av den typen ja..

 

"Jeg liker ikke våpen!"

"Jeg får vondt i ryggen av gruen!"

"Sekken er for tung"

"Jeg får vondt i føttene av skoene!"

"Jeg har selvmordstanker"

"Jeg har vondt i ryggen!"

 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Det heter vernePLIKT. Som i PLIKT!

 

Uff, greit nok de som faktisk HAR vondt i ryggen osv. Men faen heller, folk som skryter på seg diverse sykdommer for så og bli dimma, ingen respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: jeg har ikke problemer med tunge sekker, lange turer og alt det pisset der, men om jeg faktisk syns at jeg gjør mer nytte av meg i den jobben jeg har enn om jeg skulle "kaste bort" et år i militæret så gjør vel ikke det meg til en mammadalt med koseklut??

Når jeg har en fast jobb så syns jeg at jeg kan få bli der, og skulle det mot all formodning bli krig, hva har vel lille norge å stille opp med da? Og om det blir krig, tror dere at folk som ikke har gjennomført førstegangstjense legger seg ned og dør? Jeg for min del har 3 våpen ståendes i kjellern å haugevis med ammo så "krigsinnsatsen" min skulle det ikke ha skorta på!!!

 

Mvh "mammadalt" ;)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at du får jobben tilbake når du er ferdig i armyen. De har nemlig ikke lov og sparke deg grunnet førstegangstjeneste.

 

Alt det der er greit, men det er fortsatt allmen verneplikt her i norge. Så enten du vil eller ikke, om forsvaret har funnet ut at "hey, han der kan vi sende til panserbataljonen!", så ja, da blir du sendt til panserbataljonen :P

 

Såklart er det kjipt og forlate jobb, kvinnfolk og alt det der. Men jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, det heter verneplikt. :)

 

Forøvrig, om russerne skulle komme. Så skal du bare fortsette og jobbe du, med mindre du ikke er del av en mobiliseringsplan (HV, Sivilforsvaret osv osv). Dette for og opprettholde infrastrukturen i Norge. Slik at selv om russerne springer inn over grensa så skal selve LANDET Norge, fungere som før. Så den ammoen du har stående tror jeg ikke blir brukt til og drepe noen "dirty commies" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vil jeg nesten tro kommer ann på hvilken situasjon en kommer i (nei jeg er ikke rambo :)) men om det hadde vært nærkamper der jeg bor hadde nok ikke jeg sitti å venta på å bli skutt ned, eller vært flink gutt og gjort jobben min :) men tror nok og håper at jeg slipper å oppleve det :)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, fyy faen. Var sikkert passe hata også :P

 

Ellers så er det jo klassikern: Hvitlapp hva angår bæring av sekk. Alltid like fantastisk når du går der med pakning på 40 kg, og en liten jævel smetter forbi deg, uten sekk mens han smiler og spørr om det går bra. BRENN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg var ikke så lenge i militæret, hadde for dårlig hørsel og fikk ikke lov til og skyte så jeg blei sendt hjem igjen etter 14 dager.

Men, sku ønske jeg hadde vært der tida ut, fikk et skikkelig godt forhold til gutta i troppen og var mye morro.

 

Husker første oppstillinga i perm uniform, så sto vi der hele gjengen da, mens en sånn sjefs sheriff (husker ikke rang) gikk rundt og nistirra og så etter at alle var rektig kledd og slikt.

 

Så stopper han forann meg og trynet hans er sikker 15-20cm fra mitt, ser meg rett i øya og sier:

DU PEDERSEN, Du må stå nærmere høveln når du barber dæ.

Hadde da 2-3 dagers skjegg, var vrient og holde seg seriøs da. he he

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår