Gå til innhold

Sivil politi

Ranger emnet


meloh

Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lurer litt på hva som er reglene angående sivil politi. Så lenge de ikke har blålys på må de vell følge de samme reglene som alle andre? F. eks hvis en sivil ligger bak deg i 130km/t uten å ha tatt på blålys, da må vell han og få bot?

 

stemmer vell det ja.. Så lenge de ikke har blålys på så skal de følge "vanlige" regler..

 

Edit: Leif

03' Mercedes W211

04' Audi A4 (Solgt)

03' Hummer H2 (Solgt)

01' BMW 325Ci (Solgt)

89' Audi 80 Coupe 2,3(Solgt)++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det må de ikke. Jeg gidder ikke å finne paragrafen akkurat nå, men de kan, dersom det er nødvendig, kjøre "utrykning" (dvs bryte fartsgrensa osv) uten å bruke blålys. Ser du for deg at en sivilbil får tatt mange dersom de må slå på blålysa så fort de legger seg etter? Neppe :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet bruker bare blålys dersom det er hensiktsmessig for den oppgaven de holder på med.

 

Skal dem fort frem til en ulykke eller gjerningssted bruker de blålys for å få "fri veg"

 

Skal de dirigere trafikken, for eksempel ved et ulykkessted bruker de blålys for å bli sett, og for ikke å komme for brått på.

 

Skal de, som de gjorde med deg. Ta deg for å kjøre for fort trenger dem ikke verken fri veg eller oppmerksomhet så da bruker de ikke blålys

 

Sirene bruker de også bare når det er tett trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må de ikke bruke blålys for å kjøre fort! :P De driver jo "spaning" når de ligger etter deg i stor fart. Det hadde vel vært litt teit om de måtte ha på blålys for å kjøre 5km/t over fartsgrensen for å holde følge med deg. HEhe! :) Juristen har som vanlig (nesten) alltid rett.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min far har jobbet som sivil narkopurk i over 20 år. der går det ofte i 150-180 km\t med leigebiler fra eksterne bilutleigere! altså; ikke et jævla klistremerke montert engang. helt cleane ordinære biler.

 

og ja, min far er et rævhål

 

Høres litt tvilsomt ut. Jeg tviler ikke på at det skjer, men det høres ikke ut som en stueren praksis. Jeg kan se for meg tilfeller (nei, jeg snakker ikke om nødverge/nødrett) der man har hjemmel til å bruke fullstendig blanke biler fra leiebilfirmaer eller private biler til å kjøre utrykning/bryte fartsgrenser - men det høres altså ikke bra ut dersom dette gjøres i mer eller mindre systematisk omfang...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt tvilsomt ut. Jeg tviler ikke på at det skjer, men det høres ikke ut som en stueren praksis. Jeg kan se for meg tilfeller (nei, jeg snakker ikke om nødverge/nødrett) der man har hjemmel til å bruke fullstendig blanke biler fra leiebilfirmaer eller private biler til å kjøre utrykning/bryte fartsgrenser - men det høres altså ikke bra ut dersom dette gjøres i mer eller mindre systematisk omfang...

 

det kan du tvile på så mye du vil, men det forekommer. Etteretningsavdeliger må bytte ut biler hele tiden. dette fordi de til tider følger en og samme person over lengre tider (opptil flere mnd). om politiet skal spane på vedkommende for å lokalisere alle rutiner, kjøremønstre, etc. blir personen skeptisk om det "alltid" ligger en grå volvo (f.eks) bak. DERFOR må de bytte biler hele tiden og bruker utleigefirmaer til å gjøre dette. de må ofte bevege seg fra oslo-trondheim-bergen-stavanger ganske fort, og kjører derfor i hastigheter som er ganske syke.

 

dette vet jeg!

 

edit: om det høres bra ut, har jeg aldri sagt noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan du tvile på så mye du vil, men det forekommer. Etteretningsavdeliger må bytte ut biler hele tiden. dette fordi de til tider føler en og samme person over lengre tider (opptil flere mnd). om politiet skal spane på vedkommende for å lokalisere alle rutiner, kjøremønstre, etc. blir personen skeptisk om det "alltid" ligger en grå volvo (f.eks) bak. DERFOR må de bytte biler hele tiden og bruker utleigefirmaer til å gjøre dette. de må ofte bevege seg fra oslo-trondheim-bergen-stavanger ganske fort, og kjører derfor i hastigheter som er ganske syke.

 

dette vet jeg!

 

Kjære deg. Jeg sa at jeg IKKE tvilte på at det skjedde! Gidd å lese hva jeg skriver før du blir eplekjekk da, Påsan...

 

Man trenger ikke så mye fantasi for å forstå årsakene til at de har behov for å bytte kjøretøy ganske ofte, men det koster såpass lite av tid, krefter og penger å få en bil (midlertidig) godkjent som utrykningskjøretøy at jeg ikke uten videre kan forstå hvorfor de "slurver" i så måte.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er det du snakker om egentlig? Få et kjøretøy godkjent som utrykningskjøretøy? Vet du hva et utrykkningskjøretøy er? Neivel! Hørtes ikke slik ut heller:

 

Et utrykkningskjøretøy er en bil med påbudt innstalerte blålys, montert samband, registrert i (IKKE HOS) politiet m.m. Om man skal gjøre dette hvergang man skifter bil(ca pr 14 dag), er det mye arbeid. (om man ikke kjører Derrick-stil og hiver en blålysbøtte på taket, som ikke er praktisert i Norge lenger)Når det er sagt, blir sivile utrykkningskjøretøy pr.dags dato innstalert med mellom 15 og 30 skjulte blålys.

 

Så nå forstår du kanskje hvorfor de ikke har tid eller ressurser til å få en bil "midlertidig" registert som et utrykkningskjøretøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er det du snakker om egentlig? Få et kjøretøy godkjent som utrykningskjøretøy? Vet du hva et utrykkningskjøretøy er? Neivel! Hørtes ikke slik ut heller:

 

Et utrykkningskjøretøy er en bil med påbudt innstalerte blålys, montert samband, registrert i (IKKE HOS) politiet m.m. Om man skal gjøre dette hvergang man skifter bil(ca pr 14 dag), er det mye arbeid. (om man ikke kjører Derrick-stil og hiver en blålysbøtte på taket, som ikke er praktisert i Norge lenger)Når det er sagt, blir sivile utrykkningskjøretøy pr.dags dato innstalert med mellom 15 og 30 skjulte blålys.

 

Så nå forstår du kanskje hvorfor de ikke har tid eller ressurser til å få en bil "midlertidig" registert som et utrykkningskjøretøy.

 

Ikke for å være frekk, men nå er det du som driter deg ut. Du kjenner selvsagt ikke min bakgrunn, så derfor orker jeg ikke å forklare deg hvor tåpelig det er at du prøver å være tøff i trynet, men for å si det sånn: du trenger ikke å prøve å lære meg noe om utrykningskjøretøy :)

 

Det å (midlertidig) godkjenne et kjøretøy som utrykningskjøretøy er en adminstrativ avgjørelse som kan gjøres ved et pennestrøk av politimesteren. Det eneste kravet som eksisterer til blålys, er at det skal være synlig 360 grader, altså holder det lenge med ei blålampe på taket - per definisjon. Så nei, jeg forstår ikke hvorfor de ikke tar seg bryet med å få dem godkjent som utrykningskjøretøy, ettersom de gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å la være - dersom de kræsjer eller blir tatt i kontroll når de kjører for fort eller på andre måter bryter Vegtrafikkloven/Trafikkreglene i et helt normalt sivilt kjøretøy, kan de få kjempeproblemer, både økonomisk, strafferettslig og karrieremessig...

 

I Norge er det to store selskaper som monteret blålys. Dette er Simarud Electronics og FernoNorden. Jeg kjenner folk som jobber begge steder, og jeg kan love deg at det ikke finnes et eneste utryknigskjøretøy i Norge som har over 15 blålys :) Hverken uniformerte eller sivile. Et tall nærmere 30 må være noe du har funnet på i pillerus eller tilsvarende. På sivilbiler er det vanlig å ha to lamper i grillen, to i bakruta og ei bøttelampe på taket. To pluss to pluss en er lik fem - ikke 15 eller 30. Noen har flere, for eksempel foran på dashbordet, på sidespeila og i siderutene bak, men da er man fortsatt ikke oppe i mer enn maksimalt ti stk!

 

Sikkert kult for deg å tøffe deg med at faren din jobber i politiet, men det legitimerer ikke at du kan slenge ut all verdens tåpelige påstander :) Les leksa di før du er så påståelig neste gang, mister.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ford hadde sine glansdager med nesten full leveranse av biler til politiet, så var det ett krav til røhne & selmer at de hadde andre bilmerker tilgjengelig for politiet å bruke. Sånn jeg forsto det (kan hende jeg tar feil...) så var kravene til bilene at de skulle være "anonyme" og ha litt mer krefter enn en standard golf f.eks. De bilene ble som oftest brukt av UP (ved laserkontroller og sånn)og spaningspolitiet. Dette fikk jeg høre av en selger der når jeg kjøpte bil, men høres jo ganske logisk ut, da det er en fordel for politiet å ha forskjellige biler. Det med regler for godkjenning av utrykningskjøretøy vet jeg ikke noe om, men det er jo faktisk "lov" å bryte loven under noen omstendigheter, for eksempel å knuse en rute inn til ett bygg for å få tak i førstehjelpsutstyr... Ikke helt det samme, men politiet må jo gjøre det de mene er nødvendig for å ta folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår