Gå til innhold

Opel Calibra

Ranger emnet


Hans

Anbefalte innlegg

Originally posted by Golf T&Nos så klart!

 

ikkeno vondt ment Gufle..jeg har ikkeno i mot Calibra..men klarte ikke dy meg da jeg så sia på bilen.. ;)

 

Neida greit det, tror ikke jeg faller inn under kategorien til Jostein heller da, er jo ikke mer enn et par-tre som har samme styling som jeg har her i norge, og det er jo ca. 10 år siden jeg var 18 også da..... *huff-som-tiden-flyr*

 

Men anyways, jeg syns calibra er generelt en bra bil, men den har fått litt mye hets over navnet. Er litt mange små-feil på dem, men hvilke masseproduserte biler får ikke det når de drar litt på åra?

http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calibra blir en klassiker. Sann mine ord! Se på tidligere Opel Coupeer: Commondore fra årene rett etter 1970 f.eks. Eller Modellen som kom etterpå, Eller Manta 1.utgaven, Eller Monza osv osv.

Opel har alltid hatt et visst grep om dette med lekre coupeer.

 

Men felles for alle disse er at de er penest når de er tilnærmet orginale. Tenk deg en Commondore coupe 1971 modell med "tidsriktig" styling: høy bak, laksetrapp, plysj setetrekk og dørtrekk, ekstralys osv. Bare trist.

 

Dette tror jeg vil gjelde for Calibraene også. Lett senking, pene felger that's it!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sprite

 

Hæ? God plass? Er ikke plass til meg i baksetet..

 

I forhold til f.eks Corrado og CRX er det god plass. Men man ser jo i designet at bilen er ganske lang selvom den har to fører...

En normal person sitter helt greit i baksetet for å si det sånn - du må ikke sammenligne den med bakseteplassen i en Ford Scorpio heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jens

Kjøp 16v uten turbo da...

 

+ Gode motorer

+ Bra utseende

+ God plass til å være coupe

+ Passe sprek

+ Økonomisk ( 0,68 på langkjøring )

+ Forholdsvis mye bil for pengene

 

 

- Rust i skjermer

- Veldig mange eksemplarer er tysk bruktimport.

 

Når ble det en minus? tyske biler har jo omtrent ikke rust, er som regel langkjørt, oftere bra service +++...

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Dette tror jeg vil gjelde for Calibraene også. Lett senking, pene felger that's it!

 

Jeg mener det motsatte. Calibra er ikke noe særlig uten styling. Den må ha frontfanger, skjørt, bakfanger og evt vinge.. + Felger osv. Da ser den rå ut!

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by oddi

 

Når ble det en minus? tyske biler har jo omtrent ikke rust, er som regel langkjørt, oftere bra service +++...

 

mvh oddi

 

Veldig mange tror det er dumt å kjøpe bil fra Tyskland, men hvor dumt er det egentlig? Det var merkeforhandlerene som begynnte å sette ut rykter om feks. at de fleste bilene var skrudd ned km.stand osv da import ble populært. Jeg ville heller hatt en bil som har gått 100 000 km på autobahn i Tyskland enn en bil som har gått 100 000 km på saltede vinter veier i Norge.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Evjen

 

Veldig mange tror det er dumt å kjøpe bil fra Tyskland, men hvor dumt er det egentlig? Det var merkeforhandlerene som begynnte å sette ut rykter om feks. at de fleste bilene var skrudd ned km.stand osv da import ble populært. Jeg ville heller hatt en bil som har gått 100 000 km på autobahn i Tyskland enn en bil som har gått 100 000 km på saltede vinter veier i Norge.

 

Sant nok, mhs til rust er det kjekkere med en tysk bil.

"Problemet" er vel at de tyske bilene er mer slitne.

I Tyskland er gjennomsnittelige kjørte km pr person i året opp mot 40-50 000km, mens det i Norge er 15 000km. Nesten alle tyske biler blir kjørt langt ( det sier du selv ).

Roting med kmstanden er faktisk ganske vanlig, derfor tror jeg ikke et sekund på f.eks den Calibraen jeg tittet på her om dagen - en tyskimportert 91-modell med 136 000km på telleren.

 

Heller en norsk bil med riktig kmstand på 170 000km og kanskje litt rust , enn en tysk bil som sikkert har gått 295 000km. Faktum er at en bil som har gått så langt ofte er sliiiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

 

Jeg mener det motsatte. Calibra er ikke noe særlig uten styling. Den må ha frontfanger, skjørt, bakfanger og evt vinge.. + Felger osv. Da ser den rå ut!

 

Jeg er gammel nok til å ha "vært med" på bilstylingens motebølger noen år.

I dag ser vi tilbake på 1980 tallets styingmetoder og ler godt. Men den gangen var det jo såååååå tøft!

En 1976 modell Golf med fullt Kamei-sett f.eks wow!

Nå ser jo en slik bil direkte komisk ut!

 

Tror det samme vil skje med dagens plastikk-sett som henges rund baut på bilene. Men jeg er enig i at en stylet Calibra kan se kjempetøff ut I DAG!

 

Det er bare det at om 10-15 år styler vi helt sikkert bilene på en annen måte. Stylingsettene ser helt annerledes ut, andre stylingeffekter har kommet på markedet, og du og jeg har blitt (enda) eldre. Da ser en Calibra stylet i år 2000 antakelig komisk ut.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jens

 

I forhold til f.eks Corrado og CRX er det god plass. Men man ser jo i designet at bilen er ganske lang selvom den har to fører...

En normal person sitter helt greit i baksetet for å si det sånn - du må ikke sammenligne den med bakseteplassen i en Ford Scorpio heller ;)

 

Hvor stor er en vanlig person da?

Det var helt sirkus for meg å komme ut derfra..

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calibraen trenger kanskje litt mer ettersyn enn noen andre biler når det gjelder rust, her er det viktig å ta vare på bilen. Drivverket er kanskje ikke det sterkeste, men bruker du bilen med vett holder det. Senking så alt blir stående i piss vinkel og rivstarter/forsøk på spinning er ikke bra.

 

(turboversjonen jeg snakker om...)

 

Hvis du først senker dem, og gjør det på ordentlig vis, setter på skikkelige dempere og gode hju, da henger de sinnsvakt godt på. Veldig fin og presis på styringa, jeg synes det er veldig god bil å kjøre. De går godt originalt. Kanskje ikke den kjappeste 0-100, men den river fint avgårde til 240, får så å åle seg til 250 på meteret(oppgitt topphastighet:245)

Cal'en er rimelig å trimme. Datasprut+stor ic+ordentlig snurrbo=350hk. Og det tåler motoren visstnok uten å bytte noe mer. Forøvrig er 4wd-systemet helt sjefolainen på snø. Kjempefort, kjempebreit på 10 cm nysnø, - da er calibraen hjemme. Så... den har jo sine negative sider, men og mange positive. Det viktigste om du skal ha calibra: rust og drivverk.

Liker Calibra jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår