Gå til innhold

B230FT Ledningsnett +++

Ranger emnet


Veivalsen

Anbefalte innlegg

 

Der står det ikke noen ting.

 

@Sikkan: Men jeg har ikke sprut fra før av da :S Funker det ikke med det ledningsnettet jeg har nå da? Må jeg bytte ut nettet helt fra baklyktene og fram til frontlyktene og det?

 

Hvor mye skal du ha for led.nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej nej nej nej nej.. Du trenger kun motor nettet..

 

Okay, er litt kjekt å vite for jeg driver å kobler på dashbordet og alt det der nå, og det er et helvette, så hadde vært dritt å måtte dra det ut igjen ;D

 

I den guiden står det:

 

"Det er viktig at man setter inn en motor som er 89.mod eller nyere. 88.mod motorene kjennes igjen ved at de ikke har svinghjulssensor, denne sitter i fordeler. Dette ledningsnettet er ikke kompartibelt med 940 sine FT motorer og umuliggjør en senere ombygning"

 

Betyr det at hvis det ikke er svinghjulssensor på den motoren jeg allerede har i nå, (tror det er A eller K), så må jeg bytte HELE ledningsnettet?

 

Åssen ser jeg at det er svinghjulssensor greier i fordeleren? Noen som har bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, det du må gjøre er å finne en bil fra 89-> ta ut alt som har av ledninger med motor'n å gjøre, altså alt fra givere å akutatore til motoren, framotor å opp til instrumentet. Ta gjerne med selve instrumentet også.

 

Når det gjelder svinghjuls føleren så sitter den montert rett bak toppen å "ser" ned på bakkanten av startkransen din. Vist den ikke er der så er det ikke et LH 2.4 nett du har fått tak på.

 

Her di tro skrue hullene som er imellom der han har festa motor'n til motorbukken er der svinghjuls føleren skal sitte:

DSC01003.jpg

 

Men uansett, du bør ikke bytte HELE nettet utansett hva du skal gjøre med motor'n. Du skal KUN bytte motor nettet. Nettet til frontlysa bare klipper du vekk fra motor nettet til LH 2.4. For det ligger i dem samme kabel samlerne. Men for å si det sånn, vist du er på skroten å finner en bil som har F motor. Så ta deg tid til å studere nettet litt. Så ser du hva som går til motor å hva som går til lysa..

 

Vet ikke helt åssen jeg skal forklare det bedre uten å stå å vise deg det på en bil, men vist du fortsatt må ha mer hjelp så får jeg/vi bare prøve så godt vi kan:P Det er ikke en heksekunst å koble det opp iallfall.

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, er litt kjekt å vite for jeg driver å kobler på dashbordet og alt det der nå, og det er et helvette, så hadde vært dritt å måtte dra det ut igjen ;D

 

I den guiden står det:

 

"Det er viktig at man setter inn en motor som er 89.mod eller nyere. 88.mod motorene kjennes igjen ved at de ikke har svinghjulssensor, denne sitter i fordeler. Dette ledningsnettet er ikke kompartibelt med 940 sine FT motorer og umuliggjør en senere ombygning"

 

Betyr det at hvis det ikke er svinghjulssensor på den motoren jeg allerede har i nå, (tror det er A eller K), så må jeg bytte HELE ledningsnettet?

 

Åssen ser jeg at det er svinghjulssensor greier i fordeleren? Noen som har bilde?

 

sorry at jeg sier det, men les den guiden litt bedre før du spør om dette. Det ligger et bilde av det kabelnettet du trenger i guiden, det er det du trenger, IKKE noe annet.

 

Hele guiden handler om å bygge om biler med A eller K motor til f/fk/ft. Følg den og det kommer til å funke

 

bilde av en blokk med svinghjulssensor ligger oxo i guiden.

88`mod motorene passer ikke fordi de har en hallgiver i fordeleren istedet for en svinghjulssensor som teller hull i svinghjulet. alle turbomotorene bruker LH 2.4 som har svinghjulssensor, mens 88`mod B230F motorer har LH 2.2 uten svinghjulsføler, men da hallgiver i fordeleren.

 

Grunnen til at LH 2,2 ikke kan brukes er fordi styreenhetene som hører til turbomotorene fra 740/940 ikke passer i kontaktene i ledningsnettet. Derfor er det viktig at ledningsnettet som skal brukes er et LH 2.4 nett som da kjennetegnes ved at det har svinghjulssensor. Turbomotorene fra 740/940 styres oxo med LH 2.4, derfor passer alt sammen og gjør hele ombyggningen så enkel.

 

Grunnen til at man BØR bruke et LH 2,4 ledningsnett fra en 240 med B230F motor fra 1989 eller nyere er at dette ledningsnettet inneholder kun motorstyringa. Det er et ledningsnett som ligger helt avskilt fra resten av bilen. Det gjør at det ikke kreves noen modifikasjoner annet enn å lodde inn formotstandene til dysene som beskrevet i guiden. På 740/940 er alt et stort ledningsnett. Motor, lys osv... ligger i samme kabelklase som da må klippes opp, skjøtes sammen osv, i tilleg så er det jo ikke laget for å stå i 240, så det passer heller ikke. Blir mye kabelrot hvis du velger å splitte et 940 nett. Det går jo, men er sinnsykt mye mer jobb enn å bruke et ledningsnett som allerede passer i den bilen det skal brukes i.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, det du må gjøre er å finne en bil fra 89-> ta ut alt som har av ledninger med motor'n å gjøre, altså alt fra givere å akutatore til motoren, framotor å opp til instrumentet. Ta gjerne med selve instrumentet også.

 

Når det gjelder svinghjuls føleren så sitter den montert rett bak toppen å "ser" ned på bakkanten av startkransen din. Vist den ikke er der så er det ikke et LH 2.4 nett du har fått tak på.

 

Her di tro skrue hullene som er imellom der han har festa motor'n til motorbukken er der svinghjuls føleren skal sitte:

DSC01003.jpg

 

Men uansett, du bør ikke bytte HELE nettet utansett hva du skal gjøre med motor'n. Du skal KUN bytte motor nettet. Nettet til frontlysa bare klipper du vekk fra motor nettet til LH 2.4. For det ligger i dem samme kabel samlerne. Men for å si det sånn, vist du er på skroten å finner en bil som har F motor. Så ta deg tid til å studere nettet litt. Så ser du hva som går til motor å hva som går til lysa..

 

Vet ikke helt åssen jeg skal forklare det bedre uten å stå å vise deg det på en bil, men vist du fortsatt må ha mer hjelp så får jeg/vi bare prøve så godt vi kan:P Det er ikke en heksekunst å koble det opp iallfall.

 

 

Må rette opp en liten feil her:

 

I 740 OG 940 SOM TURBOMOTORENE OPPRINNELIG KOMMER FRA SÅ ER LEDNINGENEN TIL MOTOR, LYS OSV I 1 STOR KLASE OG MÅ SPLITTES OPP.

 

I EN 240 FRA 1989 ELLER NYERE SÅ ER LEDNINGSNETTET HELT SEPARAT FRA RESTEN OG DET ENESTE SOM SKAL GJØRES MED DET ER Å LODDE INN MOTSTANDENE TIL DYSENE.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøøøøø. Jeg var på skroten om tirsdagen å skulle pelle ut et 2.4 nett. Men det stoppa jeg med pga. motor å lysnett å i et. Det var en 90 med B230F..

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, imorra skal jeg på overbevisnings tokt med kamera. Først tar jeg en tur på skroten å tar bilde av nettet.. SÅ tar jeg bilde av F motor'n å Fk motor'n. Høres det fint ut?;P

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår