Gå til innhold

Montering av speedometerring på truetrack sperre

Ranger emnet

lars_b

Anbefalte innlegg

Lurte på hvordan dere har løst dette problemet. Prøvde meg litt fram i dag, men vet ikke om det er en god løsning da det ene oppholde blir en del større. Vet ikke om det vil ha noe å si. Tenkte nå å punkte fast ringen på en par steder, bare så den ikke faller av. Hva synes dere?? Legg gjerne ut bilder av deres forslag

DSC00516.jpg

DSC00515.jpg

DSC00513.jpg

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

hvis man skal dreie ned diffen forsvinner jo alt, må jo av minst 1mm rundt hele, med denne metoden slipper man å svekke diffen. om speedoen hopper litt er jo ikke noe problem, vil jo ikke bli så mye.

Men hvis dette er helt håpløst er det bare å komme med et bedre forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er noen som kapper og sveiser rundt.

men kapp heller i 3 biter eller flere så du slipper og få så lang sveis. for da hopper det mer.

kjøp deg tonehjul for antispinn med 12 tenner og drei ned diffen til den går på.

vis du ikke bor så alt for langt unna ville jeg tatt med alt til Euro-96 og la han sette det inn i akselen din og dreie.

Navn: Ole Andre Roer

Volvo 240 V8-1985 mitt prosjekt :)

er det noe dere lurer på så spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC00161.jpg

...............HVORFOR skal speedometeret begynne å hoppe vilt og hemningsløst eller telle feil hastighet om man deler ringen i to, tre fire eller åtte og sveiser den på?

Det reknes jo bare på antall tenner på en runde, så over 20km/t tror jeg det er vanskelig å få speedometeret til å hoppe om ikke du lider av hoppesyn. Ringen min er kappet i to og sveiset på - og speedometeret mitt hopper fint lite!

Angående om man skal ha speedometerring til antispinn eller ikke kommer jo litt an på hvilket speedometer man faktisk har, og hvor mange tenner dette er beregnet på. En løsning her er jo å klippe bort så mange tenner som skal til for å oppnå samme antall som speedometer er beregnet til.

Men denne metoden krever ingen dreiing av diffklumpen, og er ganske enkel å utføre selv.

Det eneste som må tillegges er at du antakeligvis må shimse ut selve speedo-giveren i baklokket på diffen. Da passer ikke tetningen lenger, men dette løses enkelt med en ekstra tetningsring rundt giveren før du skrur den på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne løsningen kommer jeg nok til å gå for. Det er mye lettere enn å dreie ned diffen. Er skeptisk til å dreie ned diffen med tanke på at den event kan sprekke pga tynnere gods, 1mm er jo ganske mye.

men å dele ringen i 2 for å gjøre det ene mellomrommet mindre er jo ikke så dumt

Ang mellomrommet mellom giver og ringen tenkte jeg å prøve med dobbel pakning på difflokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skulle ikke kappet den. ved kapping kan speedometeret hoppe.

det du skulle gjort er og dreie ned diffen og presset den innpå.

tror også du har feil ring. du skal ha ringen med 12 tenner og til antispinn.

Denne ringen har vel 12 tenner den. Er iallefall den samme ringen som står i bilen frafør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Man har ikke nøtt til å ha giveren på truetracen.

Man kan få tak i eit fjørbein fra en nyere modell med

abs og bruke den sensoren for abs en til å trigge for spedo.

er 99 % sikker på at det er samme giver og så det er bare å strekke fram ledning og plugge i.

Er bilen så ny at den har abs så er vel saken grei.

Øyvind

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider