Gå til innhold

Noen som jakter eller bare skyter her?

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • Svar 129
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Et par fra skytebanen i Tønsvika den 19. mai. CZ'en trives jeg bare bedre og bedre med jo mere jeg skyter med den; knallkjøp. Det er så mye glede til så liten kostnad med ei bra salongrifle; hvordan jeg har klart meg uten ei i bortimot åtte år kommer jeg aldri til å forstå.

 

toensvika1.jpg

 

toensvika2.jpg

 

 

 

Jeg har forresten mottatt idag, fra Magne Landrø A/S, 1 stykk Glock modell 19 i nimillimeter. Var og prøvekjørte den ute på landet idag, men i forhastelsen glemte jeg kameraet, så det foreligger ei noen bilder av nyanskaffelsen ennå. Den smeller så det holder, så mengdetreninga tror jeg Rugeren skal få ta seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten mottatt idag, fra Magne Landrø A/S, 1 stykk Glock modell 19 i nimillimeter. Var og prøvekjørte den ute på landet idag, men i forhastelsen glemte jeg kameraet, så det foreligger ei noen bilder av nyanskaffelsen ennå. Den smeller så det holder, så mengdetreninga tror jeg Rugeren skal få ta seg av.

 

Tok en kjøretur med min P80 (Glock 17) i forbindelse med en konkurranse i dag, og jeg må virkelig si at det er et ræva avtrekk på den. Skal bli spennende å se hvor jeg havner på resultatlista. Håper du blir fornøyd med ditt avtrekk. Tittet du på M&P forresten?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en kjøretur med min P80 (Glock 17) i forbindelse med en konkurranse i dag, og jeg må virkelig si at det er et ræva avtrekk på den. Skal bli spennende å se hvor jeg havner på resultatlista. Håper du blir fornøyd med ditt avtrekk. Tittet du på M&P forresten?

Avtrekket på Glocken er ikke akkurat det jeg vil kalle "match grade", nei, tvert imot. Jeg så ikke noe dess mere på M&P'en (i og med at jeg var 100% fast bestemt på å ha en Glock 19 uansett hva), men Smith & Wesson får nok noen kroner fra meg uansett om litt. Når jeg har plukket opp håndvåpen nr. 4, en rustfri modell 686 / 6" / 6-skudds i .357 Magnum for Magnum 1-klassen skal håndvåpensamlinga mi være ganske komplett.

 

 

 

Noen bilder i all hast (beklager "sveittlabban"):

 

glock1.jpg

 

glock2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtrekket på Glocken er ikke akkurat det jeg vil kalle "match grade", nei, tvert imot. Jeg så ikke noe dess mere på M&P'en (i og med at jeg var 100% fast bestemt på å ha en Glock 19 uansett hva), men Smith & Wesson får nok noen kroner fra meg uansett om litt. Når jeg har plukket opp håndvåpen nr. 4, en rustfri modell 686 / 6" / 6-skudds i .357 Magnum for Magnum 1-klassen skal håndvåpensamlinga mi være ganske komplett.

 

Våre håndvåpengarderober blir mer og mer like. Jeg har også en 686 med 6" løp, kjøpt for noen få år siden. Et nydelig våpen, selv om gummigrepet med fingerriller passer mine vevre puselanker svært dårlig. Her er et bilde av min 686 med min datter bak spakene:

 

DSCN1676.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice, den er ikke dum, den 686'en.

 

Fremover må jeg også begynne å forespørre om ladepresser; å skyte fabrikkammo i verken 9x19, .45 ACP, .38 Spl eller .357 Mag i de mengder jeg planlegger virker ikke å være det minste økonomisk forsvarlig. Jeg er også avhengig av å bruke mykmetallbelagte blykuler i vinterhalvåret på innendørsbanen til pistolklubben (FMJ er ikke lov der grunnet kulefangerne (?)), og dén sorten er ikke akkurat hyllevare her i bygda. Å investere noen tusen i bra ladeutstyr blir da fort en "no-brainer", og spesielt nå når jeg nærmer meg jegerprøveeksamen og kjøp av-, og presisjonsskyting med storviltrifle vil dukke opp på kalenderen. Neste sommer blir det vel både Praktisk Rifle og Praktisk Pistol også, så da vil ammunisjonsforbruket stige betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Back with a vengeance! Oppdateringer:

 

-Tatt jegerprøven og betalt jegeravgift.

 

-Kjøpt RL 550B firestasjoners manuelt indekserende progressiv ladepresse fra Dillon Precision. Venter enda på leveranse med digital kruttvekt, hylsetromer, mediaseparator, rensemedie, div. smøremidler, smørepute, div. kaliberkonverteringssett, dier i .223, kulehammer, kuler på kuler på kuler på kuler på kuler og diverse annet tjafs som hører med til ladeprosessen.

 

-Kjøpt to standarddempere fra Alms; en i rustfritt til Rugeren og en blånert til Česká Zbrojovkaen. Venter på ledig kapasitet hos gjengemannen før de kan monteres.

 

-Kjøpt revolver fra Smith & Wesson; 686 6" 6-skudds .357 Magnum/.38 Special. Fantastisk våpen; ord er overflødige.

 

-Bestilt Nikon Titanium 5.5-16.5x44 AO kikkertsikte med Nikoplex retikkel.

 

-Kjøpt Savage mod. 12 Low Profile Varminter i .223 Remington med 1 til 9 i twist i røret. Planen er å stabilisére 69-grains Sierra MatchKing-prosjektiler og gjerne også 75-grains A-Max, men den siste er i grenseland.

 

-Kjøpt Smith & Wesson 1911 i .45 ACP. Ny rekylfjær er på gang for å få den til å funksjonere med svakt ladede LSWC-prosjektiler for langtekkelig koseskyting. Som'n står må jeg holde den jævlig hardt fast for at den skal pælme ut tomhylsene og låse sleida tilbake etter at den siste ballen har trillet ut av pipa.

 

-Vært på hver eneste trening på pistolbanen siden siste post og produsert enorme mengder tomhylser av forskjellig fabrikk- og ██████* produsert ammunisjon i påvente av å komme igang med ladinga. Hadde det vært opp til meg hadde jeg vært på pistol- og riflebanen flere timer hver eneste dag, men her oppe i ødemarka (Troms-é) er det bare aktivitet på banen(e) to-tre lusne dager i uka.

 

Action, tilsynelatende kontrollert matende M98-type(?).

savage02.jpg

 

Sideprofil.

savage01.jpg

 

Revolveren og 1911'en.

smithene01.jpg

 

Er ikke airsoft engang.

smithene02.jpg

 

Pressa plassert på den nykonstruerte ladebenken.

lading01.jpg

 

Diene er plassert i et toolhead som fjernes ved å trekke opp to låsepinner. Kaliberbytte og bytte av primingsystem er gjort på under ti minutter.

lading02.jpg

 

Detaljer.

lading03.jpg

 

Indekseringsstjerne og hullet hvor primerne kommer opp. Shellplate som holder hylsene fast er ikke montert på dette bildet. Indekseringsstjerna skal normalt være høyere opp og gå klar av ståltråden som hiver de ferdigladede patronene ned i boksen når de indekseres ut av stasjon 4.

lading04.jpg

 

Alle diene for rettveggede pistolpatroner er levert av Dillon Precision og har ilegg av wolframkarbid for å slippe å smøre hylsene.

lading05.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo en del skyting siden jeg jobber i Forsvaret. Både med Glock som er mye diskutert og avbilda her, MP5, AG3 og 12,7 mitraljøse.

Har skutt mistral en gang også. Adrenalin!

Video av en mistral kan sees her: http://www.youtube.com/watch?v=bhMt7rAnD4A

 

Har faktisk tenkt en del på å ta jaktprøven og begynne å jakte småvilt, samt melde meg inn i en klubb å få skutt med litt andre håndvåpen enn bare Forsvaret sine..

mvh

Daniel Nilsen \ Danieln

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår