Gå til innhold

Noen som jakter eller bare skyter her?

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å ta jegerprøven til våren, med påfølgende økning i husets riflebestand. Frem til da har jeg en CZ 452 Varmint i .22 LR krona' med en billigkikkert jeg lager hull i papir med; legger inn bilder av børsa så snart jeg får tatt noen. Jeg er også travelt opptatt i pistolklubben og planlegger noen form for nimillimeter til våren, muliges en Glock 19, da det er dén jeg likte best av de jeg har prøvd. Hadde vi skutt Praktisk Rifle her i Tromsø hadde jeg allerede hatt en AR-15, men dét lar nok vente på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 129
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er også travelt opptatt i pistolklubben og planlegger noen form for nimillimeter til våren, muliges en Glock 19, da det er dén jeg likte best av de jeg har prøvd.

 

Hvilke andre har du prøvd?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Browning Hi-Power, Kongsberg-Colt 1914, H&K USP Standard, Walther P22, Berretta 87 Target, div. Hämmerli, samt en Smith & Wesson .357 revolver av noen sort.

 

Jeg har vært Glock-bruker (G17, 18, 19 og 26) og -eier i nesten 20 år, men en liten arbeidsulykke for noen år siden gjorde presisjonsskyting med Glock vanskeligere. Uansett har den et forholdsvis ræva avtrekk, dog fullt brukbart til mer feltmessig skyting.

 

Du bør også vurdere CZ85 Combat. Denne har riktignok konvensjonell selvspenn/enkeltspennmekanisme og utvendige sikringer. Dersom du etterhvert skal begynne med praktisk (og benytte samme våpen til dette) bør du ha faktor-kravet i bakhodet. Glock finnes jo også i kalibere som tilfredsstiller kravet til major.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært Glock-bruker (G17, 18, 19 og 26) og -eier i nesten 20 år, men en liten arbeidsulykke for noen år siden gjorde presisjonsskyting med Glock vanskeligere. Uansett har den et forholdsvis ræva avtrekk, dog fullt brukbart til mer feltmessig skyting.

 

Du bør også vurdere CZ85 Combat. Denne har riktignok konvensjonell selvspenn/enkeltspennmekanisme og utvendige sikringer. Dersom du etterhvert skal begynne med praktisk (og benytte samme våpen til dette) bør du ha faktor-kravet i bakhodet. Glock finnes jo også i kalibere som tilfredsstiller kravet til major.

Er ikke mye Praktisk i Tromsø, nei. Kun felt, utenom "vanlig" skyting. Jeg ser forresten at mange har CZ'er, men jeg har ikke prøvd noen slike ennå. Glocken jeg prøvde hadde forresten modifisért avtrekk (tror det het en "connector" eller noe), og var helt OK syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. er det ikke justerbart avtrekk på Glock'ene altså :) for hardt/brått avtrekk er jævlig å skyte presisjonsskyting med hvertfall.

 

Som Øyvind er inne på kan man bytte ut connectoren til en av 3,5 punds type, uten at det i seg selv skaper et match-avtrekk. Det er også mulig å bytte avtrekksfjær. Ut over det er ikke avtrekket justerbart. I tillegg er det konstruert med en rekke sikkerhetsmekanismer som løses ut i det man tar avtrekk. Glocken har som kjent ikke eksterne sikringer. Disse sikkerhetsmekanismene gjør avtrekket langt og tungt og ikke særlig glassaktig. I presisjonssammenheng er det jo en fordel at avtrekket "kommer litt overraskende på" ved at det ikke kryper og skraper i lang tid før skuddet går.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Håkon har akuratt vært å henta ny rifle til meg. Det ble en Remington 700 SPS VLS 308 win.

 

rem_700_vls_lam.jpg

 

Kikkerten blei en Bushnell 4200 Elite 2,5-10x50mm og Leupold montasje :D

 

Handla også en Harris bipod. :D Skal få noe bilder når alt er satt sammen :D

 

Så må jeg få noen å ha skyteprøvehos aka storviltprøven :D

 

Hvordan er det å jakte på Svaldbard? Hva jakter man på, hvordan er regla?

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å jakte på Svaldbard? Hva jakter man på, hvordan er regla?

 

Småviltjakt

Tilreisende kan jakte svalbardrype, polarmåke, polarlomvi, teist, havhest og kortnebbgås. Når det gjelder svalbardrype, er det en begrensning på totalt fem ryper per tilreisende per sesong. Du må løse jaktkort hos Sysselmannen, og dette koster 200 kroner.

 

Seljakt

Tilreisende kan også jakte ringsel og storkobbe, og eget kort for denne jakten fås også hos Sysselmannen. Seljakten er vederlagsfri.

 

Reinsdyr

Jakt på reinsdyr tildeles etter søknad og kun til fastboende.

 

Jegerprøve

Du må ha avlagt jegerprøve for å jakte på Svalbard. For jakt på sel må du kunne fremvise dokumentasjon på gyldig bestått storviltprøve. Personer som er fast bosatt i utlandet trenger ikke avlegge jegerprøve dersom de kan dokumentere at de fyller vilkårene for å drive tilsvarende jakt i sitt hjemland.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da skulle du sett meg med fluesmekkeren:D har kjøpt den nye som dreper flyene med strøm. Beretta Flykiller Kaliber 12

 

HAHA :) nå fikk jeg meg en liten latterkule :)I

 

Selv bruker jeg Thunder afro musefella som også er el-drevet faktisk, gir musa støt så pelsa står og kukken spruter, så dør den etter litt kramper. 16 000v utløser den. jævla bra saker :vampire:

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jakter en del. har vært med på jakt siden jeg var 12. har ville vært med før men siden ingen andre en søskenbarnet mitt jakter i familien måtte jeg bli litt større fr jeg fikk være med. 16 nå og kjøpte meg hagle rett før sommerferien. tatt 55 kråker,8 måker og 4 ryper og en orrhane så langt. er godt fornøyd med sessongen så langt! venter bare på litt snø så skal jeg starte reve jakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår