Gå til innhold

Noen som jakter eller bare skyter her?

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

  • Svar 129
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fem timer skyting i Tønsvika ikveld med Savage'en; jeg kan meddele at Nikon-kikkerten tegner en normal (12x12 mm. ?) hvit klistrelapp i senter av svarta' ett hundre meter unna krystallklart t.o.m. klokken 22:15 en overskyet dag midtveis i August. Fy faen for en optikk; jeg kunne sikkert skutt bortimot en knapp halvtime til, men folka' gikk hjem og banen stengte. Å se trådkorset mot svarta var derimot ikke så enkelt - takk og pris at på 16.5X forstørrelse var hjørnene på den knøttlille lappen mere enn nok å finsikte etter (!). Bare å holde trådkorset i senter og justére inn etter hvor mye hvitt som var synlig i kantene. Jeg skøt utelukkende treskuddssamlinger hele kvelden for å holde varmeutviklingen i løpet (og miragen) på et komfortabelt nivå. Samlingsdiameter varierte mellom ~10 og ~30 millimeter på ett hundre meters hold, skøt fra både tofot og benk med støtte foran og bak; merkelig nok (?) kom de beste samlingene med konsekvent bruk av tofoten uten noen bakstøtte, hvor "preloaden" (press forover) var tilnærmet lik fra gang til gang.

 

EDIT:

Dette var selvfølgelig fortsatt med den billigste ammunisjonen jeg fant i Tromsø, Sellier & Bellot 55 grain FMJ.

 

EDIT2:

Mail fra Opticsplanet: "Kan ikke sende Glockløkta'; dette er en "restricted item"", visstnok. Horer. Får finne på noe annet da.

 

EDIT3:

Forsendelsen med diverse greier til ladepressa ligger på Gardermoen på fjerde dagen, og det tok knapt to fra Arizona til Gardermoen. Det er jævlig rart hvordan det i det private bare er "Yes, Sir!", "Can do, Sir!", "Will do, Sir!", "Sure thing, Sir!", "Well, you're right, of course, Sir!", "I apologize, Sir", "Your wish, Sir, is my command!" og ting skjer med selvfølgelig- og nær 100% effektivitet, men når voldsbruk fra Staten kommer inn i bildet (akkurat her i form av Tollvesenet) blir alt plutselig så jævlig vanskelig, tungrodd, langtekkelig og gjørmete. Når driftsmidlene kommer via tvang istedenfor frivillig interaksjon er plutselig ikke kundetilfredshet veldig relevant lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Mye posering for bildenes skyld, men det ble mye skyting på både meg og lillebror. Alms har levert demperne på .22-rifla (den er nå så godt som helt lydløs med CCI Standard) og Ruger Mark III'en (den bråker litt mere grunnet sluttstykkets vandring att- og frem under ladeprosessen). Alt er fotografert av meg selv eller lillebror med Olympus E-3 påmontert "Leica" D Summilux 25 mm. f/1.4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyter litt innimellom. Har skutt i DFS i rekrutt-klassene, uten å oppnå de helt store resultatene. Feltfinale på LS som ER, endte vel på 42/9, samt en 4. plass som ER på NNM bane (skjøt meg opp 10 plasser i finalen :D). Prøvde meg på NNM nå i sommer, dog bare i Kl. 2, og fikk i alle fall stort beger, så ting er ikke glemt. :D Satser på å begynne igjen snart.

 

Går på elgjakt med pappas gamle BRNO, .308W, vet ikke hva modellen heter. Stygg sak som pappa har kjørt over med bil ett par ganger, stokken er beiset blå, kikkertsiktet kostet 300,- brukt på Villmarksmessa, avtrekket mangler trykkpunkt (og jeg MÅ som gammel konkurranseskytter ha trykkpunkt) osv... Pappa har skutt mye elg med den, jeg har bare skadeskutt elg... :p 4 skudd på 200m sittende, 1 treff i vomma og ut i foten. Ikke stolt, men lærte i alle fall en lekse.

 

Fikk min første hagl fra ett dødsbo nå i helga, Baikal IJ-18 (kal. 16). Holder på å pusse ned og olje opp stokken, og pusse løpet med stålull. Skal bli pen, den. :)

 

Her er broderens gunner:

 

DSC00067.JPG

 

Noen som klarer å se hva det er? :p Dere vil kanskje bli overrasket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gøy at du leker med skarpt i mørket uansett hvordan man vrir på det. Eneste måtte kanskje være om du skjøt deg selv eller broren din i foten.

TCP/IP må utvides for å kunne frakte sarkasme- eller ironi-packets, ser jeg.

 

Skytesport 101:

1. Sikkerhet

2. Moro

 

(I tilfelle det var noen tvil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min første opplevelse med jakt og skyting her for en liten uke siden, noe som er litt merkelig da jeg bor i et stort jaktområde, men det får så være. Vi rodde et par km ut på sjøen i et helt nydelig vær, vindstille, absolutt ingen bølger og skinnende sol. Ble dessverre ikke så mange fugl som falt, bortsett fra et par skarv, men for min del var det absolutt verdt det, opplevelsen gav mersmak, og jeg blir gjerne med ut på fjorden eller inn i skogen igjen!

 

Vurderer også å ta jegerprøven når jeg får økonomien på gli igjen, hadde vært morro å fått en egen hagle, og ikke bare sitte å se på at venner bommer :D

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår