Gå til innhold

Hvor ofte bør batteriet byttes`?

Ranger emnet

phax.

Anbefalte innlegg

Ok, nei syns bare det lader seg veldig fort ut. Har glemt lysa på et par gang i det siste og da har det vært tomt etter et par timer bare.. Med gamle bilen kunne jeg glemme lysa på over natta og fortsatt få start, hakket større batteri hadde jeg jo da, og hakket mindre motor som skulle startes men likevel. :spin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er org. batteriet som står i er det 8år gammelt. Noe jeg vil si er en bra alder på et batteri..Normal levetid for et batteri er pluss minus 5år.

Du kan jo dra til et verksted som har batteritester.

Men ville nok byttet det.Og ungådd situasjoner der du plutselig ikke får start. Og det blir ikke akkurat bedre nå som vintern står for tur..

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nei syns bare det lader seg veldig fort ut. Har glemt lysa på et par gang i det siste og da har det vært tomt etter et par timer bare.. Med gamle bilen kunne jeg glemme lysa på over natta og fortsatt få start, hakket større batteri hadde jeg jo da, og hakket mindre motor som skulle startes men likevel. :spin

Du får kjøpe deg et nytt batteri og se hvor lenge den kan stå med lysa på med det nye batteriet da veit du. Først da har du et noenlunde likt sammenlikningsgrunnlag. Å sammenlikne et større batteri i en annen bil med annen motor blir noe usikkert...

Levetiden kommer nok an på hvordan batteriet har blitt behandlet. Mye småkjøring vil jeg anta at belaster batteriet mer enn optimale ladeforhold.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkkentema og andre varehus har batterisyremåler til 19.90,- Prosedyre er som følger. Pell av de eventuelle lokkene på toppen av batteriet. Har du ikke disse har du et såkalt "vedlikeholdsumulig batteri". Syrenivået skal være jevnt, og f.eks 5-10mm over blyplatene, eller mellom de to eventuelle støpte strekene utvendig. Er nivået for lavt kjøper du destillert vann på apoteket eller batterivann på 'tema eller tilsvarende varehus. Koster hele 15-20kr for en liter. O_o

Hvis du må fylle på vann bør batteriet brukes en dag eller to for å få sikre målinger. DA er det bare å stappe snabelen (nei ikke DEN snabelen) nedi syra og suge opp så mye væske at duppen flyter fritt. Jeg har opplevd å fylle opp HELE røret og enda ikke fått duppen til å flyte. Da var det bare å hive det batteriet..

Les så av på en av skalaene hvilken syrevekt syren har. Strøk du i fysikk på ungdomsskolen kan du vende.. ehh rotere testeren 180' og lese av på hhv GOOD, BAD or EVIL. Om du ikke kan engelsk eller ikke har sett filmen vet du forhåpentligvis forskjell på rødt, gult og grønt trafikklys. Øhh... lykke til! :thumb

PS! Hankook er sikkert bra batteri som har holdt i 12 år. :) Men det var en test av batterier i Motor el.l blad en gang. Hankook hadde bare 6-7 blyplater (per celle?), mens vinneren Biltema og andre hadde opptil 12-13 blyplater. Verdt å vite. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider