phax. Skrevet Oktober 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2007 Hvor ofte bør batteriet byttes egentlig? Lurer på om batteriet begynner bli litt sliten, har en 99.mod, gått rundt 95 000km og tror ikke batteriet har vært bytta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Oktober 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2007 Jeg bruker å bytte når batteriet er helt ferdig. F.eks ikke holder på strømmen og ikke tar til seg lading. Noen spesiell grunn til at du lurer på om batteriet begynner å bli dårlig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
phax. Skrevet Oktober 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2007 Ok, nei syns bare det lader seg veldig fort ut. Har glemt lysa på et par gang i det siste og da har det vært tomt etter et par timer bare.. Med gamle bilen kunne jeg glemme lysa på over natta og fortsatt få start, hakket større batteri hadde jeg jo da, og hakket mindre motor som skulle startes men likevel. :spin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nikdev Skrevet Oktober 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2007 Kan jo være ett tegn på at det er utslitt, men har du sjekka at det er nok vann i batteriet? Jeg hadde ikke giddi å bytta før det er helt kaputt som Erik sier.. Siter Team HS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potato Skrevet Oktober 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2007 Om det er org. batteriet som står i er det 8år gammelt. Noe jeg vil si er en bra alder på et batteri..Normal levetid for et batteri er pluss minus 5år. Du kan jo dra til et verksted som har batteritester. Men ville nok byttet det.Og ungådd situasjoner der du plutselig ikke får start. Og det blir ikke akkurat bedre nå som vintern står for tur.. Siter For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Oktober 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2007 Bytt det ut når du sliter med å få start på morgenen. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2007 Ok, nei syns bare det lader seg veldig fort ut. Har glemt lysa på et par gang i det siste og da har det vært tomt etter et par timer bare.. Med gamle bilen kunne jeg glemme lysa på over natta og fortsatt få start, hakket større batteri hadde jeg jo da, og hakket mindre motor som skulle startes men likevel. :spin Du får kjøpe deg et nytt batteri og se hvor lenge den kan stå med lysa på med det nye batteriet da veit du. Først da har du et noenlunde likt sammenlikningsgrunnlag. Å sammenlikne et større batteri i en annen bil med annen motor blir noe usikkert... Levetiden kommer nok an på hvordan batteriet har blitt behandlet. Mye småkjøring vil jeg anta at belaster batteriet mer enn optimale ladeforhold. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
phax. Skrevet Oktober 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2007 Ok, takker for svar. :) Drøyer det litt til da. Har en quickstop 50 meter fra hjemmet så er ingen krise om jeg plutselig skulle trenge nytt.. :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonax Skrevet Oktober 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2007 Bare drøy i vei, når minst ei celle er kortslutta trenger man bytte(A) Hannkuken i Merca jobber på 12 året med å starte 240 dieseln=D Siter Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Oktober 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2007 Kjøkkentema og andre varehus har batterisyremåler til 19.90,- Prosedyre er som følger. Pell av de eventuelle lokkene på toppen av batteriet. Har du ikke disse har du et såkalt "vedlikeholdsumulig batteri". Syrenivået skal være jevnt, og f.eks 5-10mm over blyplatene, eller mellom de to eventuelle støpte strekene utvendig. Er nivået for lavt kjøper du destillert vann på apoteket eller batterivann på 'tema eller tilsvarende varehus. Koster hele 15-20kr for en liter. O_o Hvis du må fylle på vann bør batteriet brukes en dag eller to for å få sikre målinger. DA er det bare å stappe snabelen (nei ikke DEN snabelen) nedi syra og suge opp så mye væske at duppen flyter fritt. Jeg har opplevd å fylle opp HELE røret og enda ikke fått duppen til å flyte. Da var det bare å hive det batteriet.. Les så av på en av skalaene hvilken syrevekt syren har. Strøk du i fysikk på ungdomsskolen kan du vende.. ehh rotere testeren 180' og lese av på hhv GOOD, BAD or EVIL. Om du ikke kan engelsk eller ikke har sett filmen vet du forhåpentligvis forskjell på rødt, gult og grønt trafikklys. Øhh... lykke til! :thumb PS! Hankook er sikkert bra batteri som har holdt i 12 år. :) Men det var en test av batterier i Motor el.l blad en gang. Hankook hadde bare 6-7 blyplater (per celle?), mens vinneren Biltema og andre hadde opptil 12-13 blyplater. Verdt å vite. :) Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nikdev Skrevet Oktober 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2007 Eller bare ta saft kanna med vann å fylle på til nivået er passe, sånn som vi gjør på bygda;) Sparer 100lappen da vøtt....Sleggemekk for life! Siter Team HS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg