Gå til innhold

Volvo 242

Ranger emnet


Frank Egil

Anbefalte innlegg

Har ein -83 242 som eg har planar om å montera turbomotor frå 940, har sett for meg B230FK/FT med M90 kasse - er det nokon der "ute" som har erfaring med lignende konvertering er eg takknemleg for eventuelle tips.

 

Fordelaren må bytast for å få plass til motoren i 240en, korleis type "240" fordelar kan nyttast på FK/FT motoren?

 

Er det plass til M90 kassa i tunnellen på 240en?

 

Eventuelle tips angående elektronikken er også av interesse?

Its better to be dead and cool - than alive and uncool.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har konvertert mange biler oppigjennom årene. Det du må gjøre for å flytte fordeleren er å skifte balanseakselen, dvs den som driver oljepumpa og fordeleren i 240'n. Den kan du ta fra f.eks. en 230A motor. Så må du kjøpe lokket til å tette igjen hullet bak på toppen. Sitter originalt på 230 motorer i 240. Demonter den fordeleren du skal sette i og sveis på en perle på hver vekt slik at de ikke virker lengre. hvis fordeleren har vakuumklokke må du ta bort denne også. Deretter er det bare å sette sammen. Har du en fk motor, kan du sette på wastegate klokke fra en FT(høytrykksturbo) for å få samme effekt som i en FT motor.

 

M90 kassa passer i tunellen, men husk å skifte utløsergaffelen hvis det er fra en bil med hydraulisk clutch, slik at den må dras istedet for dyttes. Giroverføringen er jeg usikker på om passer rett over, er heller ikke sikker på om mellomakselen passer rett på. I bilen min hadde jeg M90 fra 960 og der var det masse mikk med korting av akselen osv... Måtte også lage egen giroverføring.

 

EL- nettet er en ganske enkel sak å koble opp. Så lenge du har alle ledningsmattene som trengs, tar du bare fram koblingsskjemaet og klipper vekk alt som ikke har noe med motoren å gjøre. Da sitter du igjen med ledninger til bl.a lambda-lampe, speedometer, et par ledninger som skal kobles mellom styreenhet for tenning og innsprut, og strømforsyningene til styreenhetene. Med M90 kasse har du ikke noe sted å gjøre av speedometerwiren, så da bør du sette inn bakaksel fra en 86 eller nyere, samt speedometer fra en 86 eller nyere. Da er det bare å fyre opp!! Lykke til!

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye matnyttig informasjon - mange takk "Suggen"!

 

Har ikkje gått til innkjøp av hverken motor eller gir enda, er fortsatt i prosjekteringsfasen.

 

Har noken tips om kor det går an å få kjøpe ein B230FK/FT og M90 kasse til ein "fornuftig" pris?

 

Var det mykje plukk og mikk å få montert V70R motor i ein -83 245? Også interessant!!!!

Its better to be dead and cool - than alive and uncool.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ ABSOLUTT!!!

 

Det er jo motor fra en forhjulstrekker... Måtte sveise om både bunnpanne, travers, torpedoveggen og girkassetunellen... Dessuten måtte jeg legge opp "hele" el-systemet fra V70'n.

Det gikk jo med et skrik, men ble dyrere enn jeg hadde drømt om.

...Men den gikk jo bra etterpå da:D Innsuget måtte bygges om og "snus", og ledningsmatta måtte kortes litt her og forlenges litt der. Var mye mas:o

post-330-13804850286654_thumb.jpg

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Klokken 00.05 natta før Rudskogen 13 og 14 juli totalvraket jeg min kjære Volvo 242 i en helt jævli utforkjøring,bilen tok tre-fire runder rundt på taket og når den stoppet,tok det fyr i motorrommet.

Er ikke noe som helst å rette opp,er så ødelagt som det går an.

Derfor trenger jeg et nytt karosseri,helst en komplett uskrudd bil

fra 81- og oppover da min var en 82-mod.

Dere som ser dette,spre dette videre da.

Det viser seg å være ganske rent for disse bilene rundt om i området der jeg bor.

 

Bånn gass!!

 

Hilsen Henning

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon A:Skulle egentlig ikke overlevd dette,skal prøve å få lagt ut et bilde av vraket bare jeg får det igjen fra biltilsynet.Nå har det snart stått der i en måned.

De lurer ¨sikkert på effekt osv.men det får de aldri greie på for turboen er knust og ledningsnettet brent i filler.

Det var en tragisk opplevelse,skrudd i 8 måneder og fikk kjørt i 10 dager.....

Med meg gikk det faktisk veldig bra,kan ikke gå ut her med fakta om fart osv.for en vet aldri hvem som er her inne og snoker.

Jeg ble kastet ut av bilen gjennom førerdørvinduet i runde nr. 2

Knakk kragebeinet og tre ribbein,punkterte venstrelunga og kuttet opp venstrearmen.

Så jeg var heldig.

 

Bånn gass!!

 

Hilsen Henning

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår